Red Bull MotoGP Rookies Cup

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
För dom som missade reklamen på Eurosport eller glömde bort den så gör jag en påminnelse om den här cupen.

Man ska vara mellan 13-16år om man ska söka in. Man kommer köra 7st race ihop med MotoGP som supportklass. Man har 20 platser som man kan söka in till.

Alberto Puig och Harald Bartol och även kanske Mich Doohan är med och hjälper till. Man kommer köra med 20st KTM 125 RC. Den man kör med i GP 125 nu heter KTM 125 RRF, så detta är nog en produktionsmodell av den racern.

För info om Red Bull MotoGP Rookies Cup se:
www.redbullrookiescup.com

Sista anmälningsdatumet tyckte jag läsa till 25 Juli på reklamen på Eurosport.

sandstream skrev:
2215233 ...
Har du någon koll på vad det kostar?

Ingen aning? Det kanske räcker med att man måste sälja sin själ till Red Bull och KTM? :)

Axxexs skrev:
2220068 Ingen aning? Det kanske räcker med att man måste sälja sin själ till Red Bull och KTM? :)
Nemas problemas :)
Synd bara att man 20 år för gammal :huvet

Fast de borde väl köra med STK600 reglementet som i Virgin Cup. :tungan

Hoppas att någon svensk kan komma med där i år. Robban Gull var ju kvar länge förra året men han har ju två chanser kvar eftersom han är född 91. Jag håller tummarna!

Gustav O skrev:
2221799 Fast de borde väl köra med STK600 reglementet som i Virgin Cup. :tungan

Hoppas att någon svensk kan komma med där i år. Robban Gull var ju kvar länge förra året men han har ju två chanser kvar eftersom han är född 91. Jag håller tummarna!

Hoppas Sturla och Rebien har en chans att haka på med!

/Jörgen

Hittade ingen annan RBRC-tråd, så jag gräver upp den här.

Ville bara ge Karel Hanika lite uppmärksamhet, inte nog med att han har lika episk man som Simoncelli,
han är grymt imponerande på banan också. Blir bara bättre och bättre.

Tittar på direktsändning nu när jag skriver detta och han står högst upp på podiet för andra gången under helgen nu på Assen.
Första racet från 18:e till seger, och andra racet tog han snabbaste varv på sista varvet och ännu en seger.

RBRC Resultaten i år från Austin, Jerez och Assen:

2, 1, 2, 2, 1, 1

Även förra helgen vann han också dubbelt när han deltog i de två IDM-racen på Red Bull Ring (gamla A1-Ring).

Förra året var hans debut-år i RBRC. Kom trea i totalen med tre vinster under de tre avslutande helgerna på Brno, Misano och Aragon.

2010-2011 tog han 7st 125cc-titlar:

2010 - Österrikiska 125-mästerskapet, Tjeckiska Junior 125-mästerskapet, Tjeckiska 125-mästerskapet & Alpe Adria 125-mästerskapet.

2011 - Österrikiska 125-mästerskapet, Tjeckiska Junior 125-mästerskapet & Tjeckiska 125-mästerskapet.

Han har sagt att han vill in i Moto3, och tar han RBRC-titeln i år borde det bli verklighet.
Ska bli intressant att följa hans karriär och se om det flyter på lika bra som det gjort hittills.
Han är redan duktig med media och behärskar Engelska väldigt bra.

Norrmannen Sturla Borch-Fagerhaug vann också flera race i Red Bull Rookies cup, och tog några pole. I 125cc/Moto3 hade han svårt att ta sig högre än mittfält.

Hanika verkar något bättre meriterad, så det kan bli kul att se hur det går för honom. Men eftersom att konkurrensen i Moto3 är sylvass, vågar jag inte hoppas på mer än mediokra platser, i alla fall de första åren.

Sturla hade en konkurrent i RBRC - Jakub Kornfeil. Jakub knep mästerskapet från Sturla i sista racet. Kornfeil har kört flera år i 125/Moto3 nu. Han har slutat på plats 17, 12, 15 i mästerskapet. Så det visar igen vilken hård konkurrens det är i Moto3.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025