Receptet på Coca-Cola avslöjat

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu kan "vem som helst" göra sin egen Coca-Cola, åtminstone om man bor i ett land där man får odla coca lagligt. Ingredienserna är:

vatten, citronsyra, koffein, socker, limejuice, vanilj, bränt socker, alkohol, apelsinolja, citronolja, muskotolja, korianderolja, neroliolja, kanelolja och sist men inte minst, flytande coca.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3101752.ece

Nån som vill flytta till Colombia och börja göra ful-Coca-Cola?

Jag trodde att det redan var känt att det redan läckt...
Och den cocan de använder är avknarkifierad. Det är också bara Coca Cola Company som får odla Coca i Colombia lagligt.

Är väl blandförhållandena som är intressanta?
Vilket enligt artikeln skulle vara avslöjat...

http://www.expressen.se/nyheter/1.2332214/koka-din-egen-cola

Synd de inte skrev hur det smakade. Kanske inte blev så lyckat trots allt. Personligen är jag inte övertygad om att man verkligen har fått rätt recept. Med tanke på allt hemlighetsmakeri ända sedan början tror jag knappast att det skulle hamna i tryck i någon tidning. Inte inte så sent som 1979.

Om någon skulle vilja framställa en exakt kopia av Coca Cola tror jag att det redan hade varit gjort. Pepsi är ju rätt nära. I en blindtest är det inte många som skulle välja rätt. Testa ska ni se.

Coca Cola får massor med gratis reklam nu. Myten som man byggt upp under alla år befästes ytterligare.

Om någon skulle vilja framställa en exakt kopia av Coca Cola tror jag att det redan hade varit gjort. Pepsi är ju rätt nära. I en blindtest är det inte många som skulle välja rätt. Testa ska ni se.

Har gjort flertalet blindtester med Pepsi och Coca-cola och bara torskat en enda gång och då var det ur små vita plastmuggar där inte ens den riktiga colan smakade gott.
Så känner man inte skillnad på Pepsi och Cola lär man ju ha jävligt taskiga smaklökar. Jag tror jag skulle känna skillnad på 50cl plastcola kontra burkcola dessutom.

Coca-cola måste ju vara världens godaste dryck. Jävligt fult namn dock.

Pommac är gott annars.

Det är grymt gott. Ofta glömmer man bort de gamla klassikerna vilket är lite synd. Länge sedan jag drack Sockerdricka. Coca Cola koncernen har verkligen lyckats få folk att köpa deras produkter. Den enda traditionen de verkar ha svårt att bryta är Julmusten till jul trots aggressiv reklam år efter år.

Coca-cola måste ju vara världens godaste dryck. Jävligt fult namn dock.

Jag tycker Coca Cola ur glasflaska smakar bäst. Efter det kommer på burk och sist plastflaska. Coca Colan tappad ur kran på restaurangerna befattar jag mig inte med. Säljer de sådant skit på restaurangerna eller barerna ber jag om kranvatten. Coca Cola måste vara oerhört nöjda med att folk har så pass dåligt smaksinne att de betalar för det och restaurang/barägarna likaså. Men så är de inte kända för någon vidare kvalitet på sitt övriga sortiment i de flesta fall. Servera skitvin för 70 kr och uppåt per glas. Ett under att de inte får slå igen. Tur att folk inte är finsmakare säger jag bara.

Last edited:
Jag tycker Coca Cola ur glasflaska smakar bäst. Efter det kommer på burk och sist plastflaska. Coca Colan tappad ur kran på restaurangerna befattar jag mig inte med. Säljer de sådant skit på restaurangerna eller barerna ber jag om kranvatten. Coca Cola måste vara oerhört nöjda med att folk har så pass dåligt smaksinne att de betalar för det och restaurang/barägarna likaså. Men så är de inte kända för någon vidare kvalitet på sitt övriga sortiment i de flesta fall. Servera skitvin för 70 kr och uppåt per glas. Ett under att de inte får slå igen. Tur att folk inte är finsmakare säger jag bara.

Jag tyckte att glasflaska var godast men numera kör jag nästan uteslutande burk. Dock för att blanda grogg, ska jag dricka en iskall cola så vill jag hellre ha glasflaska men jag är så trött på att släpa på 5-6 backar med flaskcola åt gången så jag köper numera plattor med burkar.
En syrupcola KAN bli perfekt efter mycket skruvande men allt som oftast så snålställer de maskinen för bästa ekonomi.
Men jag kör ramlösa/loka på restaurang ändå så det bekommer mig inte direkt.

Ja, sjukt gott faktiskt, ändå köper jag det aldrig. Tillverkas den fortfarande förresten?

Jupp, drack en flaska härförleden. Magnumbutelj. Pommac väcker egoisten i mig. Vill inte dela med mig. Vanvettigt gott och så totalt överlägset Cola.:yoparty

Det är grymt gott. Ofta glömmer man bort de gamla klassikerna vilket är lite synd. Länge sedan jag drack Sockerdricka. Coca Cola koncernen har verkligen lyckats få folk att köpa deras produkter. Den enda traditionen de verkar ha svårt att bryta är Julmusten till jul trots aggressiv reklam år efter år.

En jämförelse mellan Cola och Pommac visar rätt tydligt marknadsföringens betydelse...

Last edited:
Ginger Ale.

Ni som provat Wilkinsons starka Ginger Ale vet vad jag pratar om.
images

Jag minns halvlitersburkarna med coca-cola som godast, fanns i början på 90-talet på Mojes grill i Hoting vet jag bestämt.

Jag minns halvlitersburkarna med coca-cola som godast, fanns i början på 90-talet på Mojes grill i Hoting vet jag bestämt.
Dom fanns på en pizzeria i stan för bara några år sen oxå. Eller några år sen, typ runt -00-02 kanske?

Coca Colan tappad ur kran på restaurangerna befattar jag mig inte med.
Normalt dricker jag vatten när jag äter ute då dricka över lag oavsett sort känns onödig. Men ibland när man är någonstans där de har självtapp på kran passar jag på att göra en Black Orange. Folk som inte kommer ihåg den drickan brukar titta lite konstigt på en. :D

*/ ?>
Back