Rebuild, en trimsaga

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Rebuild, en trimsaga

Då återupptas sagan som började här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46269



Här om dagen, eller möjligtvis igår (onsdag) så kom en trevlig ung man från UPS och knackade på min lilla dörr. I handen hade han ett paket som har vandrat över hav och slätter, ända från te-sörplarnas och kiltarnas land till vårat gamla kära brännsvinslands stränder.

Saker som jag hade beställt var:
Kolvar x2
Kolvbultar x2
Packboxar x1
Komplett renoveringssats för hela motorn x1
kolvringar x2

Och ALLT kom fram i tid! :Bugar Dessutom var det delar till en kostnad som bara motsvarade momsen på samma sak i Sverige!

Så nu inväntas bara helg så jag kan börja skruva ihop skiten. Eftersom jag jobbar precis som farsan så är det ingen som orkar mecka på kvällarna i veckan men imorron då ska det skruvas för på söndag kommer det bli fint väder och då ska jag ut och köra hoj! :tuttar :)

20mil varierande inkörning är planerad. Andra saker som är ändrat på hojen är att jag har byggt om ett par avgas system till en (enligt mig) häftig variant, bilder kommer så fort autosolen har svalnat ( :rolleyes: :D ). Andra munstycken har monteras för att möta upp det kommande suget från motorn och de nya öppnare piporna (sedan tidigare öppna filter på fuggarna). Toppen är planad och jag ska slipa in ventilerna så fort jag har tid (imorron alltså).

Fakta
Original borr----44mm
Original slag----41mm

=124.5cc

Ooriginal borr---47.75mm
Original slag----41mm

=147.8cc :yoparty

Bilder:
1. Original kolven först, skuren och ful. Sen dyker mina andra lite större kolv upp, med de kolvarna så kan de lovas att det rycker i gashanden i tid å otid! :Bugar
2. Honda Genuine Parts! LYX :tuttar Både packningar, kolvbultar, kolvar, kolvringar och allt annat jag beställde är original prylar. (host, host.. kolvarna är till en Honda 350four)
 

Bifogat

  • kolvar åjox.jpg
    kolvar åjox.jpg
    64.3 KB · Visningar: 194
  • kolvbult.jpg
    kolvbult.jpg
    31.2 KB · Visningar: 82
PollySmurf skrev:
Och då ligger det lite vridmoment bakom dom hästarna antar jag, eller så varvar den som fan :rolleyes:

Hur menar du nu?

Messiah skrev:
bör väl inte vara några önskedrömmar då du har drygt 20cc mer och raka rör.... :cpparty
Vi får se, vi får se! :)
 
Härligt Henkka! :tummenupp Det löser sig.

Du glömmer väl inte bort att typa om hojen va? :D
 
RockParty skrev:
vart har du beställt delarna??

David Silvers Spare UK http://www.davidsilverspares.co.uk/

Rekomenderar firman, snabb och hjälpsam! :)

Nisse Järnet skrev:
Du skriver inget om en brutal portning? :)
Tyvärr räckte inte min ekonomi till det, även en vassare kam skulle inte skada! :gnissla

JoS skrev:
Härligt Henkka! :tummenupp Det löser sig.

Du glömmer väl inte bort att typa om hojen va? :D
Jepp.. :) Kanske syns på rörkish på måndag.

Typa hoj? Näää, du skojar.... :arsele

Forkman skrev:
Upp med lite bilder så vi får se pärlan "in action" också.
Blev du inte tillfredställd av bilderna i CBR125-film tråden?
 
Igår kväll (Fredagskväll! Shiiit, grabben har inget liv) så skruvade jag ihop blocken och monterade koppling mm... Nu ska jag gå ut och fortsätta!
 
Då var hela kopplingssidan monterad, även generator och allt annat el trams på plats.

Kolvarna hade en ful liten kant längst ner som försvann med lite sandpapper. Dessutom var det rostfläckar på den nya topplockspackningen. VAD I HELVETE!!! Fast farsan trodde att det skulle gå att ta bort med lite stålull å sånt, hoppas verkligen det!

Höll på att hona om cyllarna när man var tvungen att packa ihop. Varför ska hela släkten fylla år på sommaren? :huvet
 
Henkka skrev:
David Silvers Spare UK http://www.davidsilverspares.co.uk/

Rekomenderar firman, snabb och hjälpsam! :)


Tyvärr räckte inte min ekonomi till det, även en vassare kam skulle inte skada! :gnissla


Jepp.. :) Kanske syns på rörkish på måndag.

Typa hoj? Näää, du skojar.... :arsele


Blev du inte tillfredställd av bilderna i CBR125-film tråden?
En liten portning gör du ju själv! :) Går det inte bra att slipa om originalkammarna?
 
Nisse Järnet skrev:
En liten portning gör du ju själv! :) Går det inte bra att slipa om originalkammarna?

Har funderat på att ta bort lite grader och kanter mm. Får se, topplocks fixning imorrn!

Med tanke på att jag vill behålla effekten långt ner i registret så är originalkammarna bra som de är redan! Ketchupeffekt är inget jag längtar efter.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top