Really the best motorcycle lock? - Hiplok D1000 review

Ser ju imponerande ut.
Men, är alltid skeptisk till saker som inte finns att köpa, så vi får väl se när/om det lanseras.
Kanske finns en baksida, som att det till exempel kostar 18.000kr?
Det känns också konstigt med den stöldproblematik som funnits så länge, att man först nu kommer på någonting som detta.
Men, det kanske är prylen som saknas, blir intressant att följa, så man ska väl egentligen se det med positiva ögon.

Ett bra lås stoppar inte alltid tjuven...Mycke handlar hur man låser med låset, var man förvara hojen för om den står undanskymd så tar inte lång stund för några att lasta in hojen å köra iväg me den i en bus eller liknande..
Ett bra lås å dålig kedja är dålig kombo..

Låsen ska vara så bra att försäkringsbolaget tycker att jag hade gjort vad jag kunde för att förhindra stöld.
Dyrare än så köper jag inte.
Låst port, larm, klass3-lås får duga.

Låsen ska vara så bra att försäkringsbolaget tycker att jag hade gjort vad jag kunde för att förhindra stöld.
Dyrare än så köper jag inte.
Låst port, larm, klass3-lås får duga.
Själv har jag ofta hojar som har ett högre värde än vad försäkringsbolaget värderar dem till genom deras Blocketsökning och värdering enligt baserat på billigaste av den modellen som finns ute på annons.
Det kan vara affektionsvärde eller delar och saker man modifierat för att få den där perfekta hojen.
Dessutom vill jag ju inte vara utan hoj under den smått kritiska perioden jun-aug som enligt Murphys lag kommer infalla under just den tiden då försäkringsbolaget surfar runt på Blocket för att göra en värdering av den stulna hojen.

Därav vill jag gärna behålla mina hojar och kan mycket väl tänka mig ett lås som faktiskt fördröjer tjuven en tund.

Last edited:
Tur låset klarade borrtestet.
För hade det inte klarat borrtestet hade testaren fått ett hål i handen som höll låset.
Gissar jag.

Men snabbare hade ju varit att köra av ekern som låset satt på.
Precis som snabbaste sätt ta bort ett skivbromslås är att kapa bromsskivan.
Lite jobbigare kapa bort (stål)kedjedrevet om skivbromslåset sitter i kedjedrevet.

Vill man ta bort sånt här lås är väl acetylen, syrgas och en skärbrännare tystast och snabbast.

Gissar 2 eller kanske 3 sådana här är lika jobbiga få bort som det testade.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...