Reagerar konstigt på stress...

RacerKeld skrev:
Det beror på hur man har det. Om man inte kan somna pga stress, blir mer stressad av inte att somna och så vidare - då kan piller var ganska bra att få folk att lugna ner. Om man får t ex 6 piller och användar dom vid behov, då är risken att bli beroende inte stor.

Min poäng är, att även om man bör undvika dom, kan dom i vissa fall var bra.

Jag tycker inte heller att det är fel att använda bensodiazepiner om det behövs. Men framförallt när det gäller unga människor tycker jag att man ska försöka med andra åtgärder först.

Som flera stycken här har sagt så låter det som panikångest. Inget kul att ha men det positiva är att det är relativt enkelt att bota.
Mina råd är: Se till att få en ordentlig somatisk undersökning eftersom det finns en del sjukdomar som kan ge liknande reaktioner, t.ex. fel på ämnesomsättningen. Troligen kommer inte detta att ge något men bör göras i alla fall.
Sedan bör du träffa en kognitiv terapeut, finns varianter som KBT eller ACT men det viktiga är att han har en kognitiv inriktning. Med den metoden botas ca 95 % på kort tid. Har haft ett antal klienter med detta problem och den jag träffat flest gånger varade fem samtal.
Vidare: Ta ABSOLUT inte besodiazepiner eftersom det kommer att omöjliggöra framgångsrik behandling!!! Så om din läkare föreslår det så vägra! SSRI går bra men är inte nödvändigt.
Stresshantering är bra men kommer troligen inte att hjälpa dig i detta skedet, dock bra för att förebygga framtida återfall.
terapeuter på din hemort hittar du på kognitiva.org...
Om du har frågor kan du PM:a.

Fan vad ni skrämmer honom!

Ta det lugnt! Som andra har sagt är det troligtvis inga problem med hjärtat eller cirkulationen. Panikångest... nu när du vet vad det är så kan du ju själv kanske kontrollera det? Tänk genom allt några dagar, vad det är som orsakar detta och hur du lättast kommer över det. Om du känner att det inte hjälper gå till din husläkare och förklara. Han kommer ta prover och kolla att allt står rätt till rent fysiskt...
Om allt är lugnt kan du senare ta kontakt med en psykiatriker där ni kommer överens om vilken sorts hjälp som passar dig bäst.

Hoppas allt går bra! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...