RDn drar (fel sorts) olja

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag renoverade min RD 350 i vinter. Vevaxeln fick nya ramlager, vevstakar och packboxar plus att jag bytte lamellerna. Jag har nu kört ca 70 mil med den, och tycker mig märka att transmissionsolje-nivån har minskat något. Eftersom det inte finns något läckage utanför måste ju den oljan i så fall ta vägen in i vevhuset, men hur är det möjligt? Jag har ju som sagt bytt allt som kan tänkas läcka där...? :va , och dessutom läckte den inte så innan.
Är det någon som har varit med om något liknande?

Jag kan tillägga att hojen inte ryker mer än normalt, så det kan ju inte läcka så mycket. Finns det något som kan ta skada av att det läcker in lite transmissionsolja, förutom att det kanske sotar lite mer än normalt?

Jag kör just nu med vanlig billig 10W30-olja från OK/Q8. Är den benägen att expandera mycket när den blir varm eller ha andra konstigheter för sig tro? :va

enda risken är väll om du fyller vevhuset med olja= inge bra

men när min packbox på veven for (rd500) så rök det nåt för dj**ligt

kan det inte vara så att du har ett läckage på utgåendeaxel????

När kollade du oljenivån som du jämför med?
Om du kollade den precis efter att du fyllt på olja så är det inte så konstigt att nivån sjunkigt något, oljan kanske bara har letat sig in diverse skrymslen som den inte kom in i direkt du fyllt på.
Och om lamellerna var nya så kanske dom dessutom har absorberat lite av oljan.
Men om nivån fortsätter att minska så läcker det nog någonstans.

Micke_Lindstrom skrev:
När kollade du oljenivån som du jämför med?
Om du kollade den precis efter att du fyllt på olja så är det inte så konstigt att nivån sjunkigt något, oljan kanske bara har letat sig in diverse skrymslen som den inte kom in i direkt du fyllt på.
Och om lamellerna var nya så kanske dom dessutom har absorberat lite av oljan.
Men om nivån fortsätter att minska så läcker det nog någonstans.

Till en början kollade jag bara med oljestickan precis när jag hade fyllt på, och det kan ju ha varit lite missvisande. Jag kan inte helt säkert säga om det är någon läcka ännu. Som du säger kan kanske lamellerna ha absorberat lite, och oljan letat sig ut i alla små skrymslen. Dessutom ryker det knappt synligt från hojen, och stiften ser bruna och fina ut så det känns inte riktigt som om det läcker in i vevhuset.

:va
Hmm...jag får gå till botten med det här, dvs. köra lite mer å se om det minskar något mer.

obruT skrev:
enda risken är väll om du fyller vevhuset med olja= inge bra

men när min packbox på veven for (rd500) så rök det nåt för dj**ligt

kan det inte vara så att du har ett läckage på utgåendeaxel????

Tror inte det är något läckage där, har bytt alla packningar på den sidan oxo, och det verkar tätt. Jag ska fortsätta köra hojen som vanligt, och se om det minskar något mer.

Oljan din..

Hmmm..

Tyvärr..Är det så att din "växellåds" eller egentligen motorolja, som befinner sig i växellådan, försvinner, så är det hemskt enkelt....
Du har inte fått ditt vevhus tätt!!

ALLA tvåtaktare har undertryck i vevhuset under insugstakten...har man då inte tätt intill växellådan så sugs oljan som finns där in i vevhuset...

Det har ALLA som inte har en aning om vad dom gör varit med om sen tvåtaktaren uppfanns....tyvärr...
Hadet o lycka till
z1300

kawa1300 skrev:
....
Det har ALLA som inte har en aning om vad dom gör varit med om sen tvåtaktaren uppfanns....

Påstår du att jag inte har en aning om vad jag håller på med? :va

kawa1300 skrev:
Det har ALLA som inte har en aning om vad dom gör varit med om sen tvåtaktaren uppfanns.
Utesluter inte att vissa, som vet vad dom håller på med, oxå varit med om det.
En fråga om logik; att hög ränta ger hög inflation, betyder inte att låg ränta garanterar att man slipper inflation. Om man säger.
/u

Växellådsoljan

Ursäkta Pacman...

Var inte en pik/kommentar till/om dig...bara ett konstaterande attdetta är ett mycket vanligt problem sen 100 år tillbaka...

Ha det!

kawa1300 skrev:
Ursäkta Pacman...

Var inte en pik/kommentar till/om dig...bara ett konstaterande attdetta är ett mycket vanligt problem sen 100 år tillbaka...

Ha det!

OK, lugnt!
Tror för övrigt att jag har rett ut det hela. Jag upptäckte en liten läcka ändå, från oljepluggen. Såg det inte först, eftersom oljan var ny och ren, och den verkade bara läcka när den var varm. Nu e det fixat i alla fall :)

PacMan skrev:
OK, lugnt!
Tror för övrigt att jag har rett ut det hela. Jag upptäckte en liten läcka ändå, från oljepluggen. Såg det inte först, eftersom oljan var ny och ren, och den verkade bara läcka när den var varm. Nu e det fixat i alla fall :)

Grattis. Inte så kul om det hade varit packboxarna på veven trots allt.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...