RD350 eller RGV/RS250?

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Hoj
Ducati
Hej!
Är körkortslös men jobbar i skrivande stund med att leta fram en bra första hoj. Har länge varit sugen på en tvåtaks-racer som rgv eller rs250.
Nu har jag dock genom en polare fått chansen att köpa en
Yamaha RD350 CC -1983 för 9000:-

Så hur är RD350 som hoj? Någon som kört alla modellerna och kan ge mig en liten jämförelse? Roligast att köra osv..
Det enda jag vet är att RD:n behöver en rejäl facelift för att man ska kunna visa sig på den...

Vad tycker ni jag ska välja?

ayrton skrev:
Hej!
Är körkortslös men jobbar i skrivande stund med att leta fram en bra första hoj. Har länge varit sugen på en tvåtaks-racer som rgv eller rs250.
Nu har jag dock genom en polare fått chansen att köpa en
Yamaha RD350 CC -1983 för 9000:-

Så hur är RD350 som hoj? Någon som kört alla modellerna och kan ge mig en liten jämförelse? Roligast att köra osv..
Det enda jag vet är att RD:n behöver en rejäl facelift för att man ska kunna visa sig på den...

Vad tycker ni jag ska välja?

Mkt hoj för pengarna kunde man säga för tio år sedan men med tanke på att priserna stått still i tio år så är det kanske inte riktigt så längre. Lägg till 5000kr så kan du ju få en stor 80-tals fyrtaktare med rejäl motor.

Ärligt talat, jag köpte min RD350 -84 för bara lite mer än det för över 10 år sedan. Visst är det så att när priserna nått en viss nivå stannar de, men en -83 för 9000 pengar känns inte som nåt kap direkt, det är ju ingen samlarhoj.

5-6000 kanske med tanke på åldern, du får en av de sista årsmodellerna för kanske 15-16 och det skiljer en del mellan den och en -83...

Jåke skrev:
Ärligt talat, jag köpte min RD350 -84 för bara lite mer än det för över 10 år sedan. Visst är det så att när priserna nått en viss nivå stannar de, men en -83 för 9000 pengar känns inte som nåt kap direkt, det är ju ingen samlarhoj.

5-6000 kanske med tanke på åldern, du får en av de sista årsmodellerna för kanske 15-16 och det skiljer en del mellan den och en -83...
Instämmer, köpte min 83:a för 45 papp för 3 år sen.

Okej, tack för infon.
Men hur är den att köra omm na jämför den med en RS250 då?
RDn har inte en suck i svängarna eller?

ayrton skrev:
Okej, tack för infon.
Men hur är den att köra omm na jämför den med en RS250 då?
RDn har inte en suck i svängarna eller?
Tja köper du en -03 så är det 20 års utveckling imellan, det lär du märka av.

När det svänger kan du räkna bort RD:n ganska snabbt.
Personligen hade jag köpt en RS250 istället. Som Hannez skriver, utvecklingen har inte precis stått still. Dessutom är RS250 bra mycket snyggare... :hihi
98 och framåt är modellen oförändrad. Finns massor av billiga ex. 250SP RS250 maskiner här i Sverige, ofta med oanvända gatkåpor. Bara att välja och vraka.

fast RD350 brukar ligga på runt 10k beggade, sen kan man ju tycka vad man vill om dom, men priserna liggr där varesej man vill eller inte.

McFille skrev:
80-95, dock kom den senaste uppdateringen 86, efter det var det bara färgförändringar och lite variationer med framlyset.
:va 1973 kom de väl ? De som brukar vara av intresse är RD 350 LC YPVS som kom 1982.

RD:n har i mitt tycke en motor och en körställning som är bra mycket bättre för gatkörning än RGV:ns, men i övrigt är såklart RGV/RS bättre på det mesta. Om du undrar nåt specifikt om RD 350 så har jag rätt bra koll på den, efter ett antal operationer på den stackars 85:an jag hade. :gnissla

Så de såldes alltså nya som 95 års modeller i Sverige också? Eller var det utomlands? Kul hoj att äga, en hel del kult! Men i fråga vilka hojars som är bäst kan de enligt mig inte jämnföras. Aprilian och Suzukin är väldigt mycket bättre hojar. Sedan om RD:n kanske räcker, det är en annan sak!

jag har också funderat på en rd350.. hittade en 85a tror jag det var på blocket för 17.000!! visst den kanske är nyservad men vad tror folk egentligen? hittade en fzr 1000 88 för 18 så valet känns inte så svårt i det fallet :huvet

Om du är intresserad av en RD försök hitta sista generationens. De har modellbeteckning 1Wt. De har kåpa, annan utformning av tanken, sadeln & kutsen bla. Plus lite vassare motor. Gå även in på Svenska Rd-Klubbens hemsida //rd.just.nu!

Har själv haft en RGV och den hojen trots att jag blev lurad vid köp och betalade ett överpris (köpte en 91a men allt var 89 förutom ramen) så var jag väldigt nöjd. Fin väghållning och helt hysteriska bromsar enligt mitt tycke i kombination med så låg vikt :D. Snygg hoj framförallt och så har den dendär härliga effektpucken. En hoj jag helt klart skulle rekommendera men frågar du mattias så är det sämsta skithojen i världen. :gnissla Han har haft några st så jag ska inte sätta mig upp mot honom men min uppfattning är lite annorlunda.
Svåra att få tag på framförallt som det är just nu. Men delar finns det gott om begagnad.
:hihi

McFille skrev:
Jo, det har du rätt i. Det var RD350LC jag syftade på.
Misstänkte det. Ville bara korrigera så att ingen arm sate köper en 81:a och blir besviken :)

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!