RD-tråden!

:hihi Har själv suttit bakpå och filmat med en tung VHS kamera en gång på väg mot en stor hojträff när vi åkte cortege. Fan att det var mäktigt med hojar så längt man såg både framåt och bakåt, å vilken fest deet var på kvällen sen :fyllisar
 
Nån som vet hur många Nm man ska spänna framdrevet med?
btw verkar som många rekommenderar loctite där, vad anser sporthojskollektivet om det?
 
Nån som vet hur många Nm man ska spänna framdrevet med?
btw verkar som många rekommenderar loctite där, vad anser sporthojskollektivet om det?

Har aldrig använt loctite på någon av mina cyklars framdrev, se bara till att brickan som skall säkra muttern från att lossa är frisk.
 
ja nu sitter den på plats o det blev utan loctite och brickan är överviken som den ska
har heller aldrig använt loctite där men tyckte det satt löst när jag lossade det (har bytat packbox på utgående axel)
 
Min RD350 motor åkte isär när jag upptäckte att det var två och en halv liter bensinblandning i växellådan.
Bytte båda yttre packboxar på veven. Den mot växellådan var rätt sliten, dessutom låg det en metallbit vid packboxen.
Hittade inga skador på någon del i växellådan, men den stora o-ringen som ligger under alla lameller var söndertuggad i småbitar.
Metallbiten kan vara något en tidigare ägare "glömt" när han haft isär motorn.
Snart är den ihop för besiktning och provkörning :)
 
Nu är cykeln klar för besiktning, bara det inte regnar på måndag :)

Den 5mm tjocka O-ringen som låg söndertuggad på kopplingssidan hittade jag ingen plats för.
100-110mm i diameter och 5mm tjock, nån som vet var den skall vara ?

Packade om ljuddämparna också, den lät lite väl mycket tyckte jag.
Hmmmm.... vem lindar glasfiberväv runt mitten röret i ljuddämparen för att sen packa de stenhårt med isolering ?
Nu har hon en lägre lite dovare ton från rören med riktig högkvalitativ ljuddämparmatta från Biltema :3freak
Körde i en Motul 300V olja i motorn, lite dyr men kopplingen kändes genast behaglig.

Hon är lite vek på lägre varv, misstänker att reed-ventilerna är lite otäta.
Nästa beställning blir på en uppsättning nya ventiler.
Frågan är om det blir V-Force eller nåt billigare, måste fundera lite på det.

Provkörd och klar för besiktning i alla fall :crash
 
Mellan yttre kopplingskorgen och primärdrevet ska denna o-ring sitta. Reservdelsnummer 93211-10232.
 
350'n är numera nybesiktigad och ute i trafik.
Besiktningen gick fint, men hon fick ställas upp så besiktningskillen kunde ta en bild till deras slide show de skall ha.
Han visade lite bilder på sällskapet hon kommer att ha, vilka cyklar !!! Alla tvåtakt.
 
Var ute och övningskörde med dottern en sväng på mina gamla Yammor.
Pappa på den stora å hon på den lilla :)

FZR_RD.jpg

Kopplingen slutade att fungera på den lilla hojen när vi tog en extra tur på den båda två.
Något i motorn har släppt, blir intressant att se vad det kan vara.

Nån som har en kvalificerad gissning vad det kan vara ?
(Facit kommer när jag haft isär den)
 
Plockade isär hojen idag, och självklart var det justerskruven till kopplingen som släppt.

5531fe31-4d65-4162-835c-aa81fa7e08fb_zpspmlqhfp8.jpg
[/URL][/IMG]

Den enda skruven jag inte pillade på när motorn var isär eftersom justeringen var perfekt.

Då var RD'n redo för gatan igen, nu skall RG'n ihop också, sen är det :fyllisar
 
Last edited:
Back
Top