RD-tråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
så vitt jag sett finns det ännu ingen specifik tråd för oss som kör tvåtaktsyamma i den modellspecifika delen av forumet så nu tänkte jag att det var dags att starta en:)

här kan vi diskutera, jämföra, visa upp och samtala om våra klassiska gamla 2T-racers så att det står härliga till!:tummenupp

själv har jag då en yamaha RD350LC från 82, en nyligen renoverad och nylackad liten sak som jag ska strypa till 25kw och ha som min första "riktiga" hoj:) har alltid gillat tvåtakt och framförallt yamahas rd-modeller... det är något speciellt med ljudet, röken, accet och känslan liksom...:D drömhojen är en RD500 men det kändes som lite overkill såhär i studentåren så det fick bli en resonabel 350 istället:)

här har ni skönheten:tummenupp

någon mer?:)
 

Bifogat

  • DSC00920.JPG
    DSC00920.JPG
    87.8 KB · Visningar: 293
  • DSC00921.JPG
    DSC00921.JPG
    92.3 KB · Visningar: 234
  • DSC00924.JPG
    DSC00924.JPG
    81.9 KB · Visningar: 232
  • DSC00927.JPG
    DSC00927.JPG
    78.8 KB · Visningar: 265
  • DSC00930.JPG
    DSC00930.JPG
    81.3 KB · Visningar: 217
Checkered flag klibborna sabbade hela hojen men motorn såg väldigt rengjord ut? Kulpolering, tvättmussla eller bara flitig med trasan?

Jag har kört en fyrhjuling med samma motor, måste vara ganska kul med en RD 350.
 
Checkered flag klibborna sabbade hela hojen men motorn såg väldigt rengjord ut? Kulpolering, tvättmussla eller bara flitig med trasan?

Jag har kört en fyrhjuling med samma motor, måste vara ganska kul med en RD 350.

tycker du? jag tycker att de är snygga...:D minner lite om forna tiders 350 tvåtaktsracing liksom...:D fast det är inte klibbor, den är "motivlackad" på det sättet:) mönstret går över sidokåporna som du ser, sen över tanken och bak över bakcutsen. syns lite dåligt på bilderna men iallafall.
aha, en banshee (tror jag att de kallas) va?
jodå, det är en väldigt trevlig hoj. varvvillig som tusan och med en ketchupeffekt som slår allt:D en busig liten hoj som kräver en del inridning innan man bemästrat den kan jag tro:D
 
Tittade på ett objekt i kväll men han hade en utrostad tank och en som inte passade (förmodligen till RD500/FZ750). Är rostiga tankar standardfel?
 
Tittade på ett objekt i kväll men han hade en utrostad tank och en som inte passade (förmodligen till RD500/FZ750). Är rostiga tankar standardfel?

Skulle tro det, har också rost i tanken. :gnissla Men det är bara att ruska ur det lösa och se glad ut!
Så länge hojen är i bruk är det ingen större fara, rosten kommer när man inte använder grejerna.


Edit: Vrålåket. :D (frambromsen är komplett nu förresten)

IM001366.jpg
 
Last edited:
Blårök till universum...........

En RD 350 har passerat revy för massor utav år sedan, då suktade man efter en RD500 men hade så mycket respekt för den, och dess rykte. Lite rädd kanske. Nu står det en i garaget, har funnits där några år, är påställd och försäkrad hela tiden. Njuts utav med jämna mellanrum och rädslan är borta, hojen är riktigt trevlig.:tummenupp

Oljepumpen är borta och jag får blanda bränslet själv, kräver nogrannhet åt båda håll, motor-ras eller en massa blårök, brukar väl för det mesta bli lite för mycket och med det lite extra blårök. Blir väl då en miljöbov och får försvinna upp i tomma intet! Passa på och njut snart blir vi väl portade ifrån vägnätet!

Ha det gott med tvåtakt-knattret och effektpuckeln:D ! Toyman
 

Bifogat

  • Sätila juli 2003 6 hp.jpg
    Sätila juli 2003 6 hp.jpg
    206.3 KB · Visningar: 354
  • P1010051 sh.jpg
    P1010051 sh.jpg
    238.7 KB · Visningar: 254
  • P1010052 sh 1.jpg
    P1010052 sh 1.jpg
    214.2 KB · Visningar: 244
Åker RD 350-83, kan inte mycket om dom..än.Vet att dom hade/har problem med cdi-boxen..
Mitt problem är att den startar bra, går bra..men sen plötsligt stannar den och har ingen gnista.Sen funkar den igen när den kallnat ordentligt.Kan vara tändspolen men vet någon hur cdi-box problemen uppkommer? Liknade mitt problem eller är hojen helt död om boxen går??
Annars är det ju askul att åka!!
 
Tittade på ett objekt i kväll men han hade en utrostad tank och en som inte passade (förmodligen till RD500/FZ750). Är rostiga tankar standardfel?

Det ett vanligt fel på en gammal RD men behöver inte bli så stort problem http://svenskard.forumportal.se/forum/viewtopic.php?t=92

Åker RD 350-83, kan inte mycket om dom..än.Vet att dom hade/har problem med cdi-boxen..
Mitt problem är att den startar bra, går bra..men sen plötsligt stannar den och har ingen gnista.Sen funkar den igen när den kallnat ordentligt.Kan vara tändspolen men vet någon hur cdi-box problemen uppkommer? Liknade mitt problem eller är hojen helt död om boxen går??
Annars är det ju askul att åka!!

Brukar vara glapp i lödningarna, Man kan man göra en klämma som trycker på boxen funkar den då så är det glappa lödningar, annars så finns det nya http://www.zeeltronic.com/page/home.php
 
Last edited:
Åker RD 350-83, kan inte mycket om dom..än.Vet att dom hade/har problem med cdi-boxen..
Mitt problem är att den startar bra, går bra..men sen plötsligt stannar den och har ingen gnista.Sen funkar den igen när den kallnat ordentligt.Kan vara tändspolen men vet någon hur cdi-box problemen uppkommer? Liknade mitt problem eller är hojen helt död om boxen går??
Annars är det ju askul att åka!!

Min cdi på en -83a jag hade funkade inte som den skulle. Min motor stannade aldrig men funkade inte på vissa varv, baktände nåt djävulskt innan man kom förbi problemvarven. Kommer inte riktigt ihåg vilket varvtal, (det var 15 år sedan) men troligen runt 6000.
 
Åker RD 350-83, kan inte mycket om dom..än.Vet att dom hade/har problem med cdi-boxen..
Mitt problem är att den startar bra, går bra..men sen plötsligt stannar den och har ingen gnista.Sen funkar den igen när den kallnat ordentligt.Kan vara tändspolen men vet någon hur cdi-box problemen uppkommer? Liknade mitt problem eller är hojen helt död om boxen går??
Annars är det ju askul att åka!!

låter lite som syrrans gamla puch maxi:D bytte tändspolen och sen var det inga problem:tummenupp

edit: tänkte bara visa alla tvåtaktsgalningar den här filmen. troligen ett av de coolaste motorljuden jag någonsin hört!:tummenupp piporna är fanimig ett konststycke i sig själva också...:D i love rd500...:kär

[YOUTUBE-ID]vb1Y4ufeW5Y[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Det kan vara pick-up spolen som sitter enskilt placerad på tändplattan som är loctitad i gängorna, kan vara dålig kontakt med jord. Långsökt javisst, men det var faktiskt en på det engelska forumet som hade det problemet. :)
 
sådärja gubbar, nu var rd:n strypt, bänkad och regbesiktigad!:tummenupp enda problemet nu är att jag på väg hem från regbesiktningen tappade höger ljuddämparinsats...:huvet så nu jävlar låter hon!:D ska se med nån mc-firma om just insatsen och så finns som separat reservdel, annars blir det till att leta nya dämpare:(

edit: jag hittade insatsen!:D fick finkamma halva 11:an mellan dalby och björnstorp men sen fick jag syn på den, liggande i ett dike!:tummenupp så det blev snabbt hem och montera för att sedan dra ut på en svalkande kvällsrunda!:tummenupp återigen, fan vad hon går...:D går helt ok upp till 5000 varv, sen ungefär där är det som om hon tvekar lite... "ska jag dra iväg eller ska jag inte?..." ungefär. sen vid 5500-6000 så: "jafördetskajag!!!!":D
 
Last edited:
två fantastiska rd250lc-räjsers från veckans körning på gelleråsen. missa inte att kolla in classic rejsing där vi kör även dessa godingar!!!

2679724832_27f42f2f0a.jpg
 
Last edited:
Haha vad sugen jag blev nu på att fixa en RD350 :drool Om man har en och inte skulle dra upp på högvarv hela tiden, hur mycket tror ni dom skulle dra? under eller över 0,8?? hur långt räcker er 2-taktsolja om ni har den separata smörjningen igång? :va
 
Haha vad sugen jag blev nu på att fixa en RD350 :drool Om man har en och inte skulle dra upp på högvarv hela tiden, hur mycket tror ni dom skulle dra? under eller över 0,8?? hur långt räcker er 2-taktsolja om ni har den separata smörjningen igång? :va

En otrimmad 83- med ypvs drar ca 0,6-och uppåt beroende hur man kör, utan ypvs dom vill ha någon eller några dl/mil mera
 
Min har större munstycken (280) och jag kör ofta (eller ofta och ofta, det händer väl FÖR ofta kan man säga) på ganska höga varv och fullgas, men den drar ändå pluttlite!
Skulle tro att det är runt 0,7-0,8l/mil vid hård/medelhård körning.

Förresten, kan man mixa ihop ypvs bromsskivor med 4l1/4l0 bromsok? Ypvs skivorna är ju tunnare och jag tycker bromsen tar dåligt.
Det är ingen luft i systemet, har inte kladdat med fingeravtryck på skivorna och har faktiskt använt bromsrengöring. Jag har de vanliga gummislangarna och inte stålomspunna.
Någon som vet lite mer om bromsar och skivtjocklek? :va Hur känns bromsen original?
 
Last edited:
Min har större munstycken (280) och jag kör ofta (eller ofta och ofta, det händer väl FÖR ofta kan man säga) på ganska höga varv och fullgas, men den drar ändå pluttlite!
Skulle tro att det är runt 0,7-0,8l/mil vid hård/medelhård körning.

Förresten, kan man mixa ihop ypvs bromsskivor med 4l1/4l0 bromsok? Ypvs skivorna är ju tunnare och jag tycker bromsen tar dåligt.
Det är ingen luft i systemet, har inte kladdat med fingeravtryck på skivorna och har faktiskt använt bromsrengöring. Jag har de vanliga gummislangarna och inte stålomspunna.
Någon som vet lite mer om bromsar och skivtjocklek? :va Hur känns bromsen original?
Kanske du behöver byta bromshandtag till en för ypvs modellen- två skivor är mer än en du kanske inte får rätt tryck
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top