rd 500 på bana?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nån som kört rd500 på bana?
Jag håller på letar efter 2-taktare men hittar inget. Hittade nu ett rd500 projekt som jag funderade över, Hur är dessa på bana? helt omöjliga att köra eller är det värt en chans att köpa på sig och bygga om till banhoj? finns det nå delar att få tag på till dessa? krashkåpor eller dylikt?
Kommer man tycka det är skittråkigt att harva runt på banan med?
Ska jag invänta en rs250 istället för mer körglädje?

:confused:

Last edited:
Det beror nog på vem du frågar. En del tycker att, bara perfekta hojar duger att åka på bana med, (På gata också för den delen.)
Självklart går det att åka bana med den.

Men det kanske inte är det mest ekonomiska allternativet att räjsa med. Reservdelar hitta man inte i soptunnan i depå direkt.
Däremot är det en säker investering. En blivande klassiker, (Eller snarare, har blivit.) Köper du en och är rädd om det så har du lätt igen pengarna.
Ska du krascha kors och tvärs så är nog en RD350 lämpligare. Finns än så länge mer delar att tillgå.

Mats

Det är en 26 år gammal hoj. En vanlig R6a är billigare, lättare, mer effekt, bättre bromsar, bättre chassi, bättre fjädring... Glömde jag nåt? RD500 vinner väl bara på charmpoäng idag?

Det är en 26 år gammal hoj. En vanlig R6a är billigare, lättare, mer effekt, bättre bromsar, bättre chassi, bättre fjädring... Glömde jag nåt? RD500 vinner väl bara på charmpoäng idag?

Det vet jag mycket väl, men en r6a har jag redan och det var inte heller det som var frågan.
Frågan är ju hurvida det är värt att lägga ner pengar på en rd500 för nöjeskörning på bana, eller om det är bortkastat (då jag aldrig ens har provkört någon) och invänta våren och köpa en billigare 250 istället.
Det är 2-t jag är ute efter så det är rimligast att jämnföra med.

Måste ju finnas några gamla gubbar på detta forum som harvat runt med rd500 som kan berätta?

Har i princip aldrig åkt sporthoj så jag är nog fel person att svara på frågan men jag tror man skaffar sig en rd500 endast av den anledning att det är just en rd500, inget annat.

Det är en av få "sporthojar" som jag själv skulle kunna tänka mig även fast det finns en massa andra hojar som egentligen är bättre på alla sätt och vis... förutom charmen... och det kan vara ack så viktigt.

Det är 2-t jag är ute efter så det är rimligast att jämnföra med.

Varför inte köpa en 250GP i så fall? Har du kört modern hoj tror jag du blir besviken på RD350/500 och något modernare gat-250. En 250 byggd bara för bana har RD500:ans effekt fördelat på 100 kg.

Beroende på årsmodell så kan du hitta dem i alla prisklasser.

Jag hade en rd500 på slutet 80-tal, vobblade något fruktansvärt men man vande sig.... den dagen jag skulle sälja var det ett antal livrädda spekulater som ångrade sig när dom provkört..... nej det är inget modern chassi, 16" framhjul 18" bak... nej det enda som kan vara charmigt är motorn, resten är skräp :D

Varför inte köpa en 250GP i så fall? Har du kört modern hoj tror jag du blir besviken på RD350/500 och något modernare gat-250. En 250 byggd bara för bana har RD500:ans effekt fördelat på 100 kg.

Beroende på årsmodell så kan du hitta dem i alla prisklasser.

Jo fast det är en ganska stram budget och de enda två hojar jag har hittat har varit hutlösa priser. 75-120k . Det är tyvär ej min prisklass. För det priset kan man ju få minst 3st skruttiga hojjar :D .

Men visst dyker det upp nått för en rimlig pengar så tvekar jag inte.

Tackar övriga för svar.
Undrar om man kan använda sig att rd500 motor,ram,sving och bygga moderna hoj på? rs250 gaffel och hjul kanske? eller ta min srad som donatorhoj?
En rs250 kanske eventuellt skulle kunna ha samma mått på styrlager?

RG500 är en bättre hoj om du vill ha gammal tvåtakt att köra bana med. men den var väl ovanlig redan på 80-talet, så det är väl ännu mer samlarobjekt och dyrgrip.
rd 350 med lite trim och chassijusteringar låter som ett bättre alternativ. Även en sådan vobblar ordentligt, men det måste ju gå att komma till rätta med om man förstärker chassit lite.

Som tidigare skrivet så är den ju rätt gammal, wobblar grymt bra, svårt med delar osv.
Det krävs att vara entusiast om en sån ska vara tillgodo.
Sen så är det nog inte bara tanka å köra som med R6an utan en jäkla massa pyssel och säkerligen en hel kasse med kolvar och annat som kommer gå åt under sommaren.

Men är du entusiast och bara vill ha en sån så kommer du bli nöjd.
Härlig hoj med massor av överraskningar när den rastas.

Jo fast det är en ganska stram budget och de enda två hojar jag har hittat har varit hutlösa priser. 75-120k . Det är tyvär ej min prisklass. För det priset kan man ju få minst 3st skruttiga hojjar :D .

Men visst dyker det upp nått för en rimlig pengar så tvekar jag inte.

De är ju inte så vanliga på Blocket förstås. :)

Kontakta henrik@nordgrenracing.com, han mäklar mycket racers.

Jag hade en rd500 på slutet 80-tal, vobblade något fruktansvärt men man vande sig.... den dagen jag skulle sälja var det ett antal livrädda spekulater som ångrade sig när dom provkört..... nej det är inget modern chassi, 16" framhjul 18" bak... nej det enda som kan vara charmigt är motorn, resten är skräp :D
En kompis körde RD500.
Jag håller inte riktigt med dig.
Jag tyckte motorn var den absolut sämsta biten på hela hojjen.
Gick i stort sett aldrig rent.
När den gjorde det, så imponerade den inte heller.
RD350 var trevligare på alla sätt.
Nu kan det ju ha varit just det exemplaret, men jag finner dem fortfarande motbjudande.
Usch.

Lägger min röst på RD350... Med lite modifieringar går de nog utmärkt o åka bana med. Hade ju t.o.m egen cup för länge sen... Om jag inte minns fel stog de just en RD350 o glänste i depån på Gotland ring förra året ;p

Minns en test man gjorde mot den dåvarande sporthojen FJ1100. Rd500 var klart långsammare.
Lägg till att risken är astronomiskt liten att du hittar ett fint ex som är fint nog för att slippa betala för svindyra reservdelar.
Udda däckdimensioner.
Skippa de gamla RD/RG modellerna för bana
Köp hellre en modernare hoj som Aprilias RS250 om du absolut måste ha 2 takter.

En kompis körde RD500.
Jag håller inte riktigt med dig.
Jag tyckte motorn var den absolut sämsta biten på hela hojjen.
Gick i stort sett aldrig rent.
När den gjorde det, så imponerade den inte heller.
RD350 var trevligare på alla sätt.
Nu kan det ju ha varit just det exemplaret, men jag finner dem fortfarande motbjudande.
Usch.

Om RD 500 är skräp så är rd350 ännu värre, sämre på alla sätt snacka om slö skittrågig hoj, min rd500 i trimversion 5 hadde 112hk på hjulet i en generös bänk, rätt lättrimad, fick byta cylindrar innan jag sålde då sista trimningen blev väl exstrem

Nu är min 350 "bara" en Lc och ingen ypvs, men jag älskar den ändå och det är en fruktansvärt rolig hoj att köra. Massor av ketchupeffekt, massor av toppeffekt och massor av leenden på varenda tur jag tar den på:) Har aldrig testat 500:an, men jag vill ha en någon gång oavsett. Men den är ovanligare och dyrare än 350:n, så för bana hade jag lätt tagit en 350. Krashcar du en 500:a så blir det både dyrt och obehagligt, 350:n är lite mer: "jahapp, då får man laga då".

• Gilla
Reaktioner: Loy
Jag håller med Neutral och Gustav, skall det nödvändigt vara tvåtakt och bara för bankörning så är det en riktig racer som gäller.

Back