Rd 350

Det kanske blir lite skruvande idag i alla fall. Hade glömt att kolla posten och där fanns det ett paket - Snacka om glädje. Nu är det bara det jädra motorfästet kvar som ligger i luften.
Fan vad klockrent det är med internet - fatta inte hur man klarade sig förr.:brynad
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-03-03 kl. 14.33.28.jpg
    Skärmavbild 2013-03-03 kl. 14.33.28.jpg
    85.7 KB · Visningar: 146
Att vända cyllen har gjorts inom 50cc racing i alla tider. Sen om det är bättre eller sämre kan inte jag utala mig om, men att bygga en rak pipa gemfört med en pipa med krök så är valet enkelt. En påstäld 50 kubikare varvar uppemot 16000rpm.
Two stroke man skrev:
Man bör helst även byta rotationsriktning på en motor om man ska vända cylindrarna.
Kolven trycker ju normalt sett mot den kalla baksidan av cylindern under arbetstakten när trycket är som högst. Att istället trycka mot den varma avgassidan kan ge problem.


Utveckla gärna och förklara. Menar du att i en motor som roterar moturs trycks kolvan bakåt då den är i arbetstakt?
 
Last edited:
Utveckla gärna och förklara. Menar du att i en motor som roterar moturs trycks kolvan bakåt då den är i arbetstakt?

Hur ser vinkeln på vevstaken ut under arbetstakten? Rita en jämnviktsekvation på det.

Vadå roterar moturs? Det beror ju på om du står på höger eller vänster sida. Vevaxeln roterar vanligen framåt.
 
Hjälp

Nu när det är dax att kolla på oljepumpen så upptäcker jag att jag inte har den sprängskiss som jag trodde jag hade. Är det någon som har en sådan på oljepumpen.
Har lite problem då någon varit i oljepumpen tidigare och jag är inte riktigt säker på vad som är rätt och fel.
Det kanske finns någon här som kan hjälpa mig :(:)
Skärmavbild 2013-03-04 kl. 16.05.49.jpg
Drevet det borde finnas en sprint vid pil eller?
Skärmavbild 2013-03-04 kl. 16.06.06.jpg
Det är ett skims och en tunn våg bricka på axeln stämmer det ?
Skärmavbild 2013-03-04 kl. 16.06.22.jpg
Fjädern som är i nr 1 borde sitta på plast nr 2 eller ?

För övrigt så är motor fästet fixat nu så jag är med på banan igen. Nu är det tanken som gäller den är nästan klar men jag vill inte visa någon bild än. Den måste finslipas och det är absolut meningen att ni skall vara nyfikna. Men så mycket kan jag nämna att två tankar har blivit en.
 
Är det inte enklare att bara skippa oljepumpen och blanda själv i tanken? Tänker att du kommer vilja strunta i oljetanken när du har byggt om så mycket.
 
Är det inte enklare att bara skippa oljepumpen och blanda själv i tanken? Tänker att du kommer vilja strunta i oljetanken när du har byggt om så mycket.

Nix jag vill ha smörjning i nerförsbackar också - Ingen gas = Ingen smörjning. Tack tanken var god och den har slagit mig också
 
Last edited:
Tänkte inte på det.:3freak När jag jobba på MC-firma i Australien så använde vi en sida där det fanns massa sprängskisser men jag kommer fan inte på namnet!
 
Har lite problem då någon varit i oljepumpen tidigare och jag är inte riktigt säker på vad som är rätt och fel.
Det kanske finns någon här som kan hjälpa mig :(:)

Tackar för all hjälp angående detta - och kan dessutom informera om att tydligen inte heter oljepump (oil pump- eng) Tydligen är det så denna komponent kallas autolube - efter detta blev det betydligt enklare att googla. Och då hitta jag sidan http://www.aircooledrdclub.com/smf/index.php?topic=25398.30 - denna filuren är kanske att betrakta som mästarnas mästare. Hur som helt min "autolube" är givetvis mixtrad med den också som allt annat, vilket betydde att div, fjädrar och så saknas och går givetvis också inte att köpa löst = beställt en från skroten som sedan får renoveras - byta packboxar. Hej Hoj:smasha
 
Man bör helst även byta rotationsriktning på en motor om man ska vända cylindrarna.
Kolven trycker ju normalt sett mot den kalla baksidan av cylindern under arbetstakten när trycket är som högst. Att istället trycka mot den varma avgassidan kan ge problem.

Vända cylle på luftkylt kan bli problem, dålig kylning av avgasporten. Vattenkylt fungerar bättre, trots rotationsriktningen.
 
Har lite problem då någon varit i oljepumpen tidigare och jag är inte riktigt säker på vad som är rätt och fel.
Det kanske finns någon här som kan hjälpa mig :(:)

Tackar för all hjälp angående detta - och kan dessutom informera om att tydligen inte heter oljepump (oil pump- eng) Tydligen är det så denna komponent kallas autolube - efter detta blev det betydligt enklare att googla. Och då hitta jag sidan http://www.aircooledrdclub.com/smf/index.php?topic=25398.30 - denna filuren är kanske att betrakta som mästarnas mästare. Hur som helt min "autolube" är givetvis mixtrad med den också som allt annat, vilket betydde att div, fjädrar och så saknas och går givetvis också inte att köpa löst = beställt en från skroten som sedan får renoveras - byta packboxar. Hej Hoj:smasha

Jag hittade en ihoprullad tejpbit i min oljepump:confused: undra varför?
Viktigt att kolla att backventilerna inte läker, blir luftbubblor i slangen då
 
Hjälp igen !

Hallå hallå nu behöver jag lite hjälp igen. Det gäller bussningar till ypvs ventilerna och reed ventiler. Jag har fixat lite bilder för att förklara enklare. Ja jag vet det är kanske inte rätt för modellen men principen blir rätt ändå.
1. Fattar inte riktigt funktionen på bussningarna. Det skall sitta en o-ring i nummer 2 och i mitt tycke borde mässningsdelen nr 1 löpa i nummer 2 och i och med detta så borde nummer 1 sitta fast på axeln på ypvs ventilen. Jag har gjort rent bussningarna men kan inte få nummer 1 att snurra i nummer 2. Med andra ord mässings delen sitter fast i järn (stål ) delen. Skall det vara så ?

2. Saknar reed stoppar nr 1 - behövs dom ?? till vad då ?

Hej Hoj
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-03-10 kl. 21.35.14.jpg
    Skärmavbild 2013-03-10 kl. 21.35.14.jpg
    15.1 KB · Visningar: 99
  • Skärmavbild 2013-03-10 kl. 21.52.46.png
    Skärmavbild 2013-03-10 kl. 21.52.46.png
    77.3 KB · Visningar: 80
Rök

Någon gammal räv som vet var man få tag på avg. system liknande bild ? :va

Hej Hoj
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-03-10 kl. 22.16.31.jpg
    Skärmavbild 2013-03-10 kl. 22.16.31.jpg
    18.1 KB · Visningar: 116
Hallå hallå nu behöver jag lite hjälp igen. Det gäller bussningar till ypvs ventilerna och reed ventiler. Jag har fixat lite bilder för att förklara enklare. Ja jag vet det är kanske inte rätt för modellen men principen blir rätt ändå.
1. Fattar inte riktigt funktionen på bussningarna. Det skall sitta en o-ring i nummer 2 och i mitt tycke borde mässningsdelen nr 1 löpa i nummer 2 och i och med detta så borde nummer 1 sitta fast på axeln på ypvs ventilen. Jag har gjort rent bussningarna men kan inte få nummer 1 att snurra i nummer 2. Med andra ord mässings delen sitter fast i järn (stål ) delen. Skall det vara så ?

2. Saknar reed stoppar nr 1 - behövs dom ?? till vad då ?

Hej Hoj

Mässingsdelen ska vad jag vet inte röra sig i bussningen. Utan den ska vara pressad i den andra delen.
Sen om reed stoppen behövs eller ej får nån som kan ge en snygg förklaring svara på. ;)
 
Hallå hallå nu behöver jag lite hjälp igen. Det gäller bussningar till ypvs ventilerna och reed ventiler. Jag har fixat lite bilder för att förklara enklare. Ja jag vet det är kanske inte rätt för modellen men principen blir rätt ändå.
1. Fattar inte riktigt funktionen på bussningarna. Det skall sitta en o-ring i nummer 2 och i mitt tycke borde mässningsdelen nr 1 löpa i nummer 2 och i och med detta så borde nummer 1 sitta fast på axeln på ypvs ventilen. Jag har gjort rent bussningarna men kan inte få nummer 1 att snurra i nummer 2. Med andra ord mässings delen sitter fast i järn (stål ) delen. Skall det vara så ?

2. Saknar reed stoppar nr 1 - behövs dom ?? till vad då ?

Hej Hoj
Det där är inte original bussningar, dom sitter löst i cylindern med ett litet låsbleck(dom 2 som sitter i mitten) som gör att dom inte lossnar Lagerbussningen ska inte rotera i den yttre ringen och o- ringarna är för tätning, måste vara värmetåligt gummi. kolla lite på http://www.rd350lc.net/ där finns mycket info om RD
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top