RD 350 upphittad i garage i HBG

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag har sagt det förr och säger det igen, Wonderwizard är sheriffen av Skåne. Håller ordning på hojarna och stävjar buset :tummenupp

dog-the-bounty-hunter-duane-chapman-wants-to-talk-to-randy-and-evi-quaid.jpg
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Borde ju gå att lämna in som en cykel.Den är ju avreggad och ska ju inte ha skylt
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Detta var krångligare än jag någonsin hade kunnat ana.

Jag hämtade hojen med släp i onsdags, skulle köra den till polisen, men det var stängt (iaf hittegods)
ringer på torsdagen, men då var det stängt (telefontid typ 9-14)
ringer idag, får tag i killen på hittegods.

Hej, jag har en hoj jag tänkte lämna in.
den är avregistrerad, men ej efterlyst stulen.
tidigare ägare sålde för 17 år sedan


svar: det går inte att lämna in ett fordon som "skall" ha skylt, som EJ är lyst stulen !!!
så nu står den i mitt garage (bättre det än att kommunen kör den till tippen) i väntar på svar från en bakant, som är polis.
han skulle dra lite i det i nästa vecka.


svensk byråkrati ... suck

Så du.....stal den... :hihi





(Och nej jag menar inte det seriöst nu, så att ingen missuppfattar ovanstående)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Intressant vändning på historien som fortfarande inte sett sitt slut. Hojen förtjänar ett bättre öde än tippen om man ser till skicket på bilden, så det tyckte jag var ett rätt beslut moraliskt sett av Wonderwizard att ta hand om den. Men det är ändå lite mystiskt att hojen lämnats där den står avregistrerad och ingen saknar den samt att sista ägaren sålde den för 17 år sedan.
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
är det inte VÄÄÄLDigt konstigt att man står som ägare på en hoj som såldes för så många år sen och så inget ägarbyte på det? är inte hojen besiktigad och påställd eller nåt så får han ju registreringskostnaden en gång om året ändå ju?

menar inte fan betalar man de kronorna varje år och tycker det är lugnt att någon annan kör rundor och skiter i att skicka in ägarbytespapperna..?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
är det inte VÄÄÄLDigt konstigt att man står som ägare på en hoj som såldes för så många år sen och så inget ägarbyte på det? är inte hojen besiktigad och påställd eller nåt så får han ju registreringskostnaden en gång om året ändå ju?

menar inte fan betalar man de kronorna varje år och tycker det är lugnt att någon annan kör rundor och skiter i att skicka in ägarbytespapperna..?
Han kan ha sålt den och så har den nye ägaren glömt eller struntat i och lämna in pappren för ägarbytet och den gamla ägaren har skitit i och betala in avgiften
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad det gäller registreringshållningsavgift så är det inte automatiskt att VV/Transportstyrelsen plockar bort en ur registret ifall man inte betalar den.
Tror det var något med att det saknades någon form av lagstöd när den infördes eller hur det nu var...?!?
Det har väl gjort en eller två lättare rensningar bland dem som inte betalat men inte så värst mycket mera. Hade en utbildning när detta togs upp som exempel för några år sedan.
Så den kan mycket väl ha legat kvar i systemet sen dess trotts att ingen betalat senaste åren.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Spännande! Vem har en hoj som det finns bristfälliga papper på och sen bara ställer den i lämpligt p-garage. Hade varit kul att hitta den som ställde dit den. Lämnade du en lapp?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad det gäller registreringshållningsavgift så är det inte automatiskt att VV/Transportstyrelsen plockar bort en ur registret ifall man inte betalar den.
Tror det var något med att det saknades någon form av lagstöd när den infördes eller hur det nu var...?!?
Det har väl gjort en eller två lättare rensningar bland dem som inte betalat men inte så värst mycket mera. Hade en utbildning när detta togs upp som exempel för några år sedan.
Så den kan mycket väl ha legat kvar i systemet sen dess trotts att ingen betalat senaste åren.

Har aldrig provat, men jag tror helt klart på påminnelse med avgift.
Att få ut ett fordon ur systemet kräver oftast skrot eller avregistrering pga export (där tullapper eller inreggning i annat land måste inkomma för att den ska avföras ur svenska registret)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Fast en cykel ska ha pedaler och framdrivas huvudsakligen av dom...
mena som vilket hittegods som helst.Fast de kanske bara tar emot cyklar med pedaler eller fordon med skyltar.Så en motorcykel utan skylt som står ivägen kan man dumpa i närmsta container
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
som vilket hittegods som helst.

äGGsAckT!

Griftefriden gäller bara avregistrerade människor! :fakta

Oreggad motorcykel har samma juridiska status som random metallskrot. :(

Bubblare i gemet är djur i allmänhet och gulliga dito i synnerhet, apropos kattmannen:

cat.jpg

:näsblod

Så, bygg en helikopter av den, eller fegandes det, banhoj! :yoparty

2.jpg

:hej

/e
 
Last edited:

Adde1986

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag har faktiskt haft en hoj som var avställd o vice versa, men om man inte betalade de där 25-30 kr per år för registreringsavgiften så skulle den tas ur systemet och behövas registreringsbesiktigas igen isf. Stod så i papprerna vart fall. Detta är dock 3-4 år sedan så kan ha ändrats sen dess kanske ?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top