RD 350 upphittad i garage i HBG

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74
Killen på larmtjänst sa att han tittade i register som sträckte sig en bra bit in på 90-talet. Och den var inte anmäld stulen hos dem. Känns konstigt att ägaren bara skulle överge hojen på det här sättet. Han har ju fått dit den på något sätt. Kan kan ju inte gärna ha tagit den på släp och ställt in den där, så förmodligen är den körbar.

Och låset ser intakt ut. Hade han varit rädd om den och ville ha gratis parkering i några dagar/veckor kunde han ställt den längre in i garaget, finns lite skrymslen där den kunde stått betydligt mindre utsatt än vad den gör nu.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Killen på larmtjänst sa att han tittade i register som sträckte sig en bra bit in på 90-talet. Och den var inte anmäld stulen hos dem. Känns konstigt att ägaren bara skulle överge hojen på det här sättet. Han har ju fått dit den på något sätt. Kan kan ju inte gärna ha tagit den på släp och ställt in den där, så förmodligen är den körbar.

Och låset ser intakt ut. Hade han varit rädd om den och ville ha gratis parkering i några dagar/veckor kunde han ställt den längre in i garaget, finns lite skrymslen där den kunde stått betydligt mindre utsatt än vad den gör nu.

jag har fått mail från larmtjänst.

den som äger hojen är registrerad i stockholm, så jag fattar inte varför hojen står i ett garage i Helsingborg ?

ska försöka få tag i killen i morgon

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ser ju fin ut på bild i alla fall! Skulle mycket väl kunna tänka mig ha den i garaget. :)
Kan man se om den har blivit brukad på länge trots avregistreringen? Den ser ju dammig och orörd ut, men hur ser däck & drivpaket & bromsskivor ut? Har den stått orörd så öppet så bör det ju vara lite rostangrepp och torra däck kan man tycka.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Tekniskt sett skrotar man den.

Nej, en gång skrotad alltid skrotad!
Man kan byta ram till en rgistrerad eller föra över identiteten från en annan registrerad ram.
(som då skrotas och 'försvinner' ur registret)

:fakta

:hej

/e

Ooops, då måste det gjorts många fel när jag gjorde precis det med en hoj som inte fanns kvar i några register och saknade nummerplåt. Kunde få fram uppgifter via ramnumret när den förts in till Sverige, via dåvarande importören. Sedan boka ursprungskontroll och så fick den
komma in i Systemet med ett nytt regnummer eftersom det gamla fallit när den föll ur registret.:va:tummenupp

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74
Det sitter en röd lapp på hojen nu från Securitas, kommunens entreprenör. Den 29/5 ska hojen vara flyttad annars forslas den bort.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Det sitter en röd lapp på hojen nu från Securitas, kommunens entreprenör. Den 29/5 ska hojen vara flyttad annars forslas den bort.

skickade precis ett sms + mail till honom om han glömt kolla mobilsvar.

får se om han hör av sig i morgon

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ooops, då måste det gjorts många fel när jag gjorde precis det med en hoj som inte fanns kvar i några register och saknade nummerplåt.
Var den inte skrotad så behöver inga fel ha begåtts. :tummenupp

så fick den komma in i Systemet med ett nytt regnummer eftersom det gamla fallit när den föll ur registret.:va:tummenupp

Då måste den ha 'fallit ur' i forntiden (innan 1990 när jag började joxa med hojjar.)
Efter det kan ett fordon inte längre bara falla ur/i glömska.

Endera är fordonet registrerat och har registreringsnummer.
Då får ägaren varje år ett inbetalningkort för skatt eller registerhållningsavgift.
Betalas inte det blir det påminnelse-inkasso-kronofogde-utmätning. :fakta

Kryssar man däremot i rutan 'fordonet skrotat' (för mc, bil kan bara skrotas av auktoriserad skrot)
på registreringsbeviset och skickar in avregistreras fordonet och man slipper betala något mer.

Dock går det inte att ändra sig, även man 'fuskat' och inte de facto skrotat hojen.

:hej

/e

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
killen som stått som senast registrerad ägare, hörde av sig till mig idag

han sålde den för 17 (SJUTTON) år sedan... haha

han skulle själv ringa runt & kolla lite & återkomma till mig

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
killen som stått som senast registrerad ägare, hörde av sig till mig idag

han sålde den för 17 (SJUTTON) år sedan... haha

han skulle själv ringa runt & kolla lite & återkomma till mig

Han kanske inte har hunnit skicka in papperna om ägarbyte ännu?

Hade man haft släp så skulle man nästan åka och plocka den idag om securitas ändå ska plocka den imorgon. Se om man kan lämna in den till polisen eller något. Vill de inte ta emot den så får man väl förvara den och hålla koll om den blir stöldanmäld de närmsta veckorna/månaderna. Någon gång måste den väl räknas som övergiven om ingen bryr sig?

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74
Ja, idag går tiden ut. Skulle tro att de kör den till förvaring (skroten?) idag eller imorgon.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Detta var krångligare än jag någonsin hade kunnat ana.

Jag hämtade hojen med släp i onsdags, skulle köra den till polisen, men det var stängt (iaf hittegods)
ringer på torsdagen, men då var det stängt (telefontid typ 9-14)
ringer idag, får tag i killen på hittegods.

Hej, jag har en hoj jag tänkte lämna in.
den är avregistrerad, men ej efterlyst stulen.
tidigare ägare sålde för 17 år sedan

svar: det går inte att lämna in ett fordon som "skall" ha skylt, som EJ är lyst stulen !!!
så nu står den i mitt garage (bättre det än att kommunen kör den till tippen) i väntar på svar från en bakant, som är polis.
han skulle dra lite i det i nästa vecka.

svensk byråkrati ... suck

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
svar: det går inte att lämna in ett fordon som "skall" ha skylt, som EJ är lyst stulen !!!
så nu står den i mitt garage (bättre det än att kommunen kör den till tippen) i väntar på svar från en bakant, som är polis.
han skulle dra lite i det i nästa vecka.

svensk byråkrati ... suck

Grattis!
Du har blivit moralisk ägare till en RD350!!:tummenupp
Enjoy!

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Yamaha R1 50th
wonderwizard, du är ett sant föredöme i hjälsamhet och inte första gången du ställer upp i hojkretsar av inläggen att döma, lyfter på hatten/hjälmen!!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
satan vad det händer mkt i helsingborg/helsingborgstrakten:gnissla men bra jobbat WW:tummenupp

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...