Rd 350 svårstartad, skjuter, felinställd tändning?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Nu har jag köpt en Rd 350 -84. Fick inte igång den på plats men jag köpte den iaf. för ett bra pris. Kompet verkar bra. Reedventilerna är OK. Har rengjort förgasarna, soppakran, bytt stift och bränsle.

Iaf. cykeln har gnista och tänder till lite då och då för att helt plötsligt börja skjuta som bara den och slå tillbaka på kicken.

Kan det vara felinställd tändplatta? Eller cdi:n som spökar tro?

Iofs. så fick jag faktiskt igång den i cirka 2-3 sekunder och då gick den normalt.

Jag tycker nästan att det bör vara tändrelaterat. Jag har även testat med en annan tank med en vanlig cross bränslekran.

Hjälp mig, vill ta en premiärtur innan snön kommer!

Baka alla tänddetaljer i bakugnen i 100 grader över natten så att ALL fukt försvinner. Funkar den lika taskigt då är det bara att börja byta prylar med början med tändstift och sen gå bakåt i kedjan till CDI-lådan.

Okej, då blir det väl totalrivning av hojen då..

Fast som sagt, eftersom hojen väl var igång i ett par sekunder och gick bra då, så är jag inte 100% säker på att det är tändrelaterat. Det skulle ju kunna vara packboxar veven oxå = dåligt vevhuskomp.

När du säger att kompet verkar bra, är det bara hur kicken känns som du har att gå på...eller har du mätt kompet på den?

Om det skulle vara nåt knas med tändningen så skulle jag tippa på CDI:n, då dessa verkar kunna lägga av "utan anledning" på RD 350. RD:n (85:a) som jag hade började gå dåligt plötsligt och gick sen bara på en cylinder. Det visade sig vara en kolvring som hade pulveriserats med allt vad det innebar. Jag skulle nästan tippa på att nån av kolvarna/ringarna ställer till problem för dig.

Det är bara att riva av cylindrarna och kolla hur det ser ut. Då kan du kolla hur YPVS-ventilerna ser ut samtidigt. Se föresten till att använda en ny topplockspackning när du monterar det hela sen. Det sägs inte vara bra alls att återanvända dessa. En ny kostar typ 400 spänn :3freak .

Lycka till! :tummenupp

EDIT: Hojen poffar säger du? Det började min med också, och 100 mil efter det gav sig kolvringen. Det kan med andra ord vara en varningssignal.

Last edited:
jojo, när jag säger att kompet är bra är ju enbart "mätt på kicken". Har inte komp. mätt den. Däremot kan jag göra det. Vet du någon siffra?

Okej, du kanske har rätt. BLir vöäl till att riva och kolla kolvar och packboxar på veven då. De borde nog kunna vara torra då den här hojen har tydligen stått i en lada i ett par år.

<micke> skrev:
jojo, när jag säger att kompet är bra är ju enbart "mätt på kicken". Har inte komp. mätt den. Däremot kan jag göra det. Vet du någon siffra?

Okej, du kanske har rätt. BLir vöäl till att riva och kolla kolvar och packboxar på veven då. De borde nog kunna vara torra då den här hojen har tydligen stått i en lada i ett par år.

Jag har hört nån siffra på 7-9 bar nåting, men är inte alls säker. Har du anledning att tro att packboxarna till veven är kass? Finns det olja kvar i lådan t.ex.?

Iofs ser du nog det när du lyfter cylindrarna, om det är torrt där nere alltså.

<micke> skrev:
cykeln har gnista och tänder till lite då och då

Gnista betyder inte alltid att det är OK. Byt stift om det inte är gjort. Ibland är de trasiga men visar gnista. Blir ibland så om man kör den sur.

#Olsson# skrev:
Gnista betyder inte alltid att det är OK. Byt stift om det inte är gjort. Ibland är de trasiga men visar gnista. Blir ibland så om man kör den sur.

Olsson: redan stoppat dit nya stift.

Har hört lite att det kan vara Cdi:n. Ska riva ner tändsystemet och lattja runt lite. Det finns ingen som vet korrekta värden på tändspole o.sv till denna hojmodell?

Börja med att knacka till på CDI:n / dra lite i kablarna till den eftersom det är vanligt med kallödningar i CDI:n på dessa hojjar (hade det på min).

Det var Cdi:n som va felet!

Har stoppat dit en tving på den nu, och tamejfan nu funkar det! =)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park