RD-350 svårstartad och hög tomgång. HJälp

RD-Filip

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
stockholm
Hoj
RD-350 -82a
Tja.

Jag och en polare köpte en rd-350 -82 nu i våras (2 dag efter att vi bestämmt oss för att ta mc kort). :kocko ganska vågat och med grymmt lite erfarenhet av tvåhjuliga fordon. Säljaren påstod att den funkade finfint men kunde vara lite tjurig i fuktigt väder runt 5 grader. vilket inte verkade så konstigt. men nu e det sommar.

Problemet just nu är att den är riktigt svårstartad och att tomgången ligger runt 3000 för att den inte ska dö. jag kan sänka den lite genom att skruva in luftskruven och sänka förgasarspjället lite och kan på så sätt få den att iblan gå på tomgång på 2000 varv när den är varm. Då kan jag inte starta den om den dör (inte helt sant har fått igång den någon gång när den är varm med dessa inställningar).

Jag har bytt tändstift, rengjort förgasarna och luftfiltren, kontrollerat flödet från tanken. synkat förgasarna, kollat så att inga slangar e klämda mm.
Detta hjälpte men motorn är fortfarande svår att få att starta.
det rytker en hel del när man startar den typ blåaktig rök.
När den inte startar blir det lite blött runt infästningen av avgasrören mot cylindrarna. det är kanske inte riktigt tät där men när motorn går så ryker det inte därifrån.

Över 3000 varv tycker jag att den går fint.

Tidigare hade jag problem med att den rätt som det var varvade upp utav bara helvete men det har försvunnit nu.

Jag undrar även om någon vet vad man bör ha för riktmärnen för luftskruven(air pilot screw) och tomgångsskruven(den som stoppar spjället från att stännga till för mycket.)

tack för all hjälp.
 
RD-Filip skrev:
Tja.

Jag och en polare köpte en rd-350 -82 nu i våras (2 dag efter att vi bestämmt oss för att ta mc kort). :kocko ganska vågat och med grymmt lite erfarenhet av tvåhjuliga fordon. Säljaren påstod att den funkade finfint men kunde vara lite tjurig i fuktigt väder runt 5 grader. vilket inte verkade så konstigt. men nu e det sommar.

Problemet just nu är att den är riktigt svårstartad och att tomgången ligger runt 3000 för att den inte ska dö. jag kan sänka den lite genom att skruva in luftskruven och sänka förgasarspjället lite och kan på så sätt få den att iblan gå på tomgång på 2000 varv när den är varm. Då kan jag inte starta den om den dör (inte helt sant har fått igång den någon gång när den är varm med dessa inställningar).

Jag har bytt tändstift, rengjort förgasarna och luftfiltren, kontrollerat flödet från tanken. synkat förgasarna, kollat så att inga slangar e klämda mm.
Detta hjälpte men motorn är fortfarande svår att få att starta.
det rytker en hel del när man startar den typ blåaktig rök.
När den inte startar blir det lite blött runt infästningen av avgasrören mot cylindrarna. det är kanske inte riktigt tät där men när motorn går så ryker det inte därifrån.

Över 3000 varv tycker jag att den går fint.

Tidigare hade jag problem med att den rätt som det var varvade upp utav bara helvete men det har försvunnit nu.

Jag undrar även om någon vet vad man bör ha för riktmärnen för luftskruven(air pilot screw) och tomgångsskruven(den som stoppar spjället från att stännga till för mycket.)

tack för all hjälp.
låter som att den är skuren och därmed tappar komprossionen.
jag skulle nog ha komp-testat den först.

fick du körkort nu förresten?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top