rd 350 som inte tål mer än 1/4 gas.

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Hej på er.

Jag köpte en RD 350 -84 för ett tag sedan. Efter storservice och tvätt besiktigades den utan problem och allt var frid och fröjd...

Men så hände ngt märkligt. På väg från Uppsala till Stockholm stannade jag på en mack och när jag åkte därifrån så gick inte hojen på mer än 1/4 gas.
Den startar på första kicken och går precis som innan under varmkörning och som varm, bara jag inte ger mer än 1/4 gas.

På lägre växlar orkar den varva ganska högt (jag har provat till ca. 8000), så jag tror inte att det är ngt med YPVS motorn. YPVS:en kollades vid servicen för 20 mil sedan och motorn till den surrar fortfarande som den skall. Uppe i fart orkar den varva till ungefär 4500-5000, vilket väl är vad man kan vänta sig med kvartsgas.

Flottörnivån kollades vid service.

Batterispänningen är inte kollad, men jag satte på en CTEC-laddare och den visade fullt ganska omgående (30 sekunder).

Det gör ingen skillnad på läge på bensinkranen (on, pri eller reserv). Inte heller av och på med choken på varm motor gör ngn skillnad. Inte mer än man normalt kan förvänta sig i varje fall.

Någon som har några ideer om vad som kan ha hänt?

Hjälp någon!!!

Kay

Jag fick nått liknande på en sån förut. Gick bara på tomgång. Det berodde på cdi-boxen.

Tändstift finns hemma ,så det bytet kan jag lätt göra. Lite konstigt att ge såna här symtom tycker jag, men det kostar inte att testa.

Att CDI-boxen har gett sig hoppas jag inte! Den varvar trots allt på dom lägre växlarna. Har någon hört om att en CDI-box kan paja så att den ändrar tändkurvan drastiskt?

Tack för engagemanget. Fler ideer ngn.

Kay

Kollade du så att YPVS-ventilen på högra cylindern åkte med den vänstra så att säga? Var ju ibland lite problem med glapp i kopplingen mellan vänster och höger sida.

Har du provat bensinkranen i pri läge? kanske är det så att vaccum kranen fungerar dåligt och ger inte tillräckligt med bränsle vid högre varv och belastning?

Trasig/a Reedventil/er.

Vad jag vet så är det orginal metallreeds i den, men det kan vara värt att kolla. Tror du det kan ge såna här symtom?

Kollade du så att YPVS-ventilen på högra cylindern åkte med den vänstra så att säga? Var ju ibland lite problem med glapp i kopplingen mellan vänster och höger sida.

Dom är kollade enligt "skalmanmetoden", så dom fungerade båda två.

Last edited:
Vad jag vet så är det orginal metallreeds i den, men det kan vara värt att kolla. Tror du det kan ge såna här symtom?

Man kan få konstiga symtom ibland,på min ena så gick en bit av och åkte fram och tillbaka i insugsporten.

Har du provat bensinkranen i pri läge? kanske är det så att vaccum kranen fungerar dåligt och ger inte tillräckligt med bränsle vid högre varv och belastning?

Det här är en huvudmisstänkt för mig. Jag har provat kranen i alla lägen, men jag har inte lossat bensinkaranen för att se hur mycket bensin det verkligen kommer.

Jag jobbar till i morgon bitti och jobbar 12 timmar när jag jobbar, därav avsaknaden av koll redan nu, men jag slutar i morgon bitti så efter det så...

Tack ni som funderar lite. Det ger lite uppslag när jag skall kolla på den.

Fler saker att kolla mottages tacksamt!

Kay

Uptäckte du felet så fort hojen startades eller efter ett par meter/kilometer?
Om du tankade på macken och tanken var hyfsat tom vid tillfället så kan det ju ha virvlat upp gammalt skit i tankens botten som sedan hängt med bensinen ner i förgasarna. Skit i föggarna helt enkelt. Kan ge de mest besynnerliga problem på de här hojarna... Min lc gick lite som din (orkade inte varva och så vidare) när jag hade fått skit i mina föggar. Plocka av och isär och rengör varenda liten vrå, passage och munstycke du kan komma åt. Bada i etanol och blås med tryckluft om du känner för det, men plocka då bort alla plastdetaljer och packningar innan (tål inte etanol).

Uptäckte du felet så fort hojen startades eller efter ett par meter/kilometer?
Om du tankade på macken och tanken var hyfsat tom vid tillfället så kan det ju ha virvlat upp gammalt skit i tankens botten som sedan hängt med bensinen ner i förgasarna. Skit i föggarna helt enkelt. Kan ge de mest besynnerliga problem på de här hojarna... Min lc gick lite som din (orkade inte varva och så vidare) när jag hade fått skit i mina föggar. Plocka av och isär och rengör varenda liten vrå, passage och munstycke du kan komma åt. Bada i etanol och blås med tryckluft om du känner för det, men plocka då bort alla plastdetaljer och packningar innan (tål inte etanol).

Jag kom på det efter ett litet tag, kanske en kilometer. Men det var ganska mycket trafik/köer, så det är inte säkert att jag gav mer än kvartsgas.

Jag tankade inte själv vid det här tillfället.

Tanken är lagad och "sealed" med något av en tidigare ägare (som verkar seriös) och cykeln har knappt gått sedan det gjordes. Det kan vara att det har lossnat ngt som har blockerat ngn kanal i förgasarna, eller redan i bensinkranen. Jag som hade ett bensinfilter på "att göra" listan!

Jag kom på det efter ett litet tag, kanske en kilometer. Men det var ganska mycket trafik/köer, så det är inte säkert att jag gav mer än kvartsgas.

Jag tankade inte själv vid det här tillfället.

Tanken är lagad och "sealed" med något av en tidigare ägare (som verkar seriös) och cykeln har knappt gått sedan det gjordes. Det kan vara att det har lossnat ngt som har blockerat ngn kanal i förgasarna, eller redan i bensinkranen. Jag som hade ett bensinfilter på "att göra" listan!

Jag förstår. Jaja, du kan ju hur som helst ha fått skit i förgasarna på något sätt så jag föreslår ändå att du tar och gör rent. Skulle det inte funka så är det ju iallafall ett fel uteslutet:)

En liten uppdatering.

Gjorde rent alla kontakter under "karossen" - Provtur - Ingen skillnad.

Bytte stift till icke resistorstift - Lite bättre, men inte alls bra.

Var tvungen att ta hojen till jobbet - Helt borta! Gick som den ska utan annat än att låta den stå i garaget :va

Jag klagar inte, men lite märkligt är det.

Tack för hjälpen alla som har skrivit.

Kay

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back