Rd 350 på blocket

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hejsan

http://www2.blocket.se/view/3273328.htm?l=0&c=1&city=0

Såg denna båge på blocket. Undrar lite om det är någon här som har den eller vet något om den, skick, historia osv.....

Undrar även vad det kostar att strypa en rd350 till 25kw och hur resultatet blir. funderar ändå på att köra ostrypt men det vet jag inte än.
Hur går strypning till? reg besikning och så vidare....

Ni som har eller har haft Rd350 vad har ni betalat i försäkringsavgift?

Tacksam för info

Simon

skulle föreslå att du tar kontakt med ägaren för att få reda på skick och historia kring denna hoj. vad det kostar att strypa till 25 kw vet jag inte, men resultatet borde väl bli 25 kw... annars var det ju inte riktigt värt pengarna va

det där är vad jag har hört en ruskigt kul hoj per krona du betalar, dock så brukar ju inte 2 taktare höra till det mest driftsäkra, jag skulle dock vara lite skeptisk till varför den inte är besiktigad?!

Tänk på att hojen inte får ha ett effekt/viktförhållande som överskrider 0,16kw. På vissa hojar är 25kw för mycket så de måste strypa hojen yttligare. Vet dock inte hur mycket en RD 350 väger..

Simp skrev:
Undrar även vad det kostar att strypa en rd350 till 25kw och hur resultatet blir. funderar ändå på att köra ostrypt men det vet jag inte än.
Hur går strypning till? reg besikning och så vidare....

Motorkaraktären på min RD 350 blev skitkonstig när den var nerstrypt till 25kW, tänker du köra med 25kW är det nog bättre att du köper en fyrtaktare.
Jag tror jag betalade runt 2500:- för strypningen(+plus priset för regbesikningen), dom monterade ett par strypbrickor i avgasrören.
Man får ett papper av verkstan som gjort strypningen som man tar med till besiktningen, där ändrar dom så att den nya effekten blir inlagd i registret.

84superbee skrev:
det där är vad jag har hört en ruskigt kul hoj per krona du betalar, dock så brukar ju inte 2 taktare höra till det mest driftsäkra.

Det där är så sant som det är sagt. Hysteriskt rolig hoj för pengarna men det blir lite skruva. :gnissla

Jag körde rd350 som 25 kw, strypning + papper kosta ca 1500 o sen 1800 lr va de va i reg-besiktning. Jag tyckte den funka bra att köra som 25 kw. Man måste börja med att stänga av ypvsen, då är man nere i ca 40 häst osså drar den bara till 6 krpm. Efter det är det inte mkt ner till 35 hästar lr vad nu 25 kw är så det är inga problem!

/ Hannes

Mookie skrev:
Det där är så sant som det är sagt. Hysteriskt rolig hoj för pengarna men det blir lite skruva. :gnissla
Min var det inga större problem med, det enda jag behövde göra med min vara att fixa till YPVS-ventilerna och byta deras styrbox som var trasig när jag köpte den.
Annars inträffade inga fel under ca. 600 mils körning i rätt hårt tempo, trots att jag körde på ultrabillig biltemaolja.
Men har man otur och får tag i ett exemplar i dåligt skick så kan den förstås rasa väldigt ofta.

HanneZ skrev:
Jag körde rd350 som 25 kw, strypning + papper kosta ca 1500 o sen 1800 lr va de va i reg-besiktning.
Kollade på bilprovningens hemsida, regbesiktning av tidigare reggad MC (det borde väl vara den som gäller?) kostar 380:-, inte för att vara besservisseraktig men det är ju dumt att skrämma trådskaparen i onödan.

Micke_Lindstrom skrev:
Kollade på bilprovningens hemsida, regbesiktning av tidigare reggad MC (det borde väl vara den som gäller?) kostar 380:-, inte för att vara besservisseraktig men det är ju dumt att skrämma trådskaparen i onödan.
ok sorry, det va vad jag fick betala för 2,5 år sen iaf. Mer än så vet jag inte :)

Micke_Lindstrom skrev:
Min var det inga större problem med, det enda jag behövde göra med min vara att fixa till YPVS-ventilerna och byta deras styrbox som var trasig när jag köpte den.
Annars inträffade inga fel under ca. 600 mils körning i rätt hårt tempo, trots att jag körde på ultrabillig biltemaolja.
Men har man otur och får tag i ett exemplar i dåligt skick så kan den förstås rasa väldigt ofta.

Jag körde 100mil med min och fick renovera 4 gånger. :död :huvet :gnissla :D

Jag kan ge dig ett ungefärligt mått på ett par brickor som man sätter i insuget, och som ger ca 21kW, alltså helt OK. :tummenupp Sedan är det bänkning och regbesiktning då. Man kan ju gära flera olika brickor och testa vilken som ger närmast 25 kW när hojen står i bänken.

Mookie skrev:
Jag körde 100mil med min och fick renovera 4 gånger. :död :huvet :gnissla :D
Tråkigt, skar den eller?
Du kanske borde ha kört på Biltemaolja. :tungan

HanneZ skrev:
ok sorry, det va vad jag fick betala för 2,5 år sen iaf. Mer än så vet jag inte :)
Jag är heller inte säker. Nån som regbesiktat en strypt hoj nyligen som vet?

Pacman skrev:
Jag kan ge dig ett ungefärligt mått på ett par brickor som man sätter i insuget, och som ger ca 21kW, alltså helt OK.
Min ströp dom med brickor i avgaskrökarna, det kanske är bättre att ha dom i insugen?

Micke_Lindstrom skrev:
Min ströp dom med brickor i avgaskrökarna, det kanske är bättre att ha dom i insugen?

Tja det är väl tveksamt om det är bättre, men enkelt var det. Jag gjorde alltså insugen mycket mycket mindre (typ som en 10-öring istället för en 5-krona), och hojen gick helt OK tills man gasade mer än ett viss pådrag. Då bluddrade hojen bara och tappade all kraft. :gnissla YPVS-systemet hade jag kvar i drift, men det gjorde nog varken till eller från gissar jag.

En nackdel med att strypa i krökarna borde väl vara att motorn inte blir av med värmen lika lätt...eller? :confused:

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti