RD 350 -83 införskaffad

Hur stor skulle du säga risken är?
På RD motorn så har du ju vevlagers smörjhål vars sitter i vevhuset? den överflödiga pastan man smetar på blocket lär väll bara åka upp i cylindern utan att direkt fastna inne i vevhusets smörjkanaler?
Rätta mig om jag har fel :)

Det som hamnar inne i vevhuset är knappast något problem som tobbeblårök skrev, men det jag menade är rent generellt men ska vara försiktig med Silicon som tätningsmedel pga att det kan åka runt inne i motor vxlåda och täppa till oljekanaler
 
kanon


BTW .. läst ngt om clutch drive tolerance... vad exakt är detta ?
det står 65B på drevet, står antagligen på de andra dreven också ?

kan man ta vilken som, eller duger det med "nära" ?

alternativet är att svetsa dit dom, men tveksam till att det går

det e korgen på bilden som e kass

View attachment 401735

På det drivande drevet finns det ett nummer. Tillsammans skall dom bli 154-156.

Hoppas du hittar en kopplingskorg, annars finns t.ex. Mitakas frästa för en tusing.
 
Hej!

Detta är ett multiverktyg(home made)till att hålla innerkorgn,lätt
att tillverka.Visst går det att nita en ny ytterkorg men o hitta
en lös!!!Yamaha komp korgar är nog ganska,mycket dyra tror jag.
Att svetsa ett finger gå men om det håller i längden vet ej.
Om man nitar om så ska nitstålet vara lågvärdigt inte högvärdigt,
inte spricka i nitningen.
 

Bifogat

  • SNC11488.jpg
    SNC11488.jpg
    93.9 KB · Visningar: 67
har kollat ebay nu & det ser dåligt ut.

får nog beställa en mitaka korg & verktyg från ymbits 1400:- inkl. frakten.

dyrt misstag :huvet:huvet:huvet:huvet:huvet
 
YAMAHARDLCCRAZY,NK RACING,YAM BITS,TTS och EBAY YAMAHA BANSHEE har smidda kopplingskorgar till din hoj som du snabbt och lätt byter själv.Om du har tillgång tillgång till tryckluft och en muttermaskin så slipper du mothållet (fungerat för mig i 30 år)Va det gäller silicone mellan blockhalvorna så behöver du inte vara orolig då det ej finns någon oljepump för växellådan och oljepumpen för vevaxel och cylindrar sitter på utsidan av transmissionskåpan långt ifrån siliconen !!!!:D
 
1472:- för ny korg, verktyg + bricka hos yambits
kommer väl på tisdag/onsdag

jaja.. det var sista ggn jag gjorde en sån tabbe iaf
 
1472:- för ny korg, verktyg + bricka hos yambits
kommer väl på tisdag/onsdag

jaja.. det var sista ggn jag gjorde en sån tabbe iaf

Läropengar.... :fakta
Körde också min kopplingskorg med muttersmatter.
Funkar fint och man kan hålla korgen med handen.
Kan tipsa om att lite loctite på axeln är ingen nackdel.
Kör loctite och låsbrickan. En extra säkerhet då det inte är allt för ovanligt att kopplingen lossnar och ramlar av axeln. Var inte långt bort på min när jag rev den.
 
Last edited:
Läropengar.... :fakta
Körde också min kopplingskorg med muttersmatter.
Funkar fint och man kan hålla korgen med handen.
Kan tipsa om att lite loctite på axeln är ingen nackdel.
Kör loctite och låsbrickan. En extra säkerhet då det inte är allt för ovanligt att kopplingen lossnar och ramlar av axeln. Var inte långt bort på min när jag rev den.


jo, men tråkiga sådana.. ngn hundring hade väl varit ok, men detta e ju löjligt.
jag är redan på dubbla summan som jag hade som budget på detta bygget
16 tusen & då har jag en bit kvar..

skulle tippa på att det slutar runt 20-22, men då får jag en fin hoj (hoppas jag)

jag hade redan smetat på gänglåsning när jag drog sönder den :(
 
fick låna en ultraljudstvätt av en polare
skönt att slippa köra allt i diskmaskinen eller badkaret

visst fan blir det skillnad :D

20140322_102913.jpg
20140322_115159.jpg
 
Läropengar.... :fakta
Körde också min kopplingskorg med muttersmatter.
Funkar fint och man kan hålla korgen med handen.
Kan tipsa om att lite loctite på axeln är ingen nackdel.
Kör loctite och låsbrickan. En extra säkerhet då det inte är allt för ovanligt att kopplingen lossnar och ramlar av axeln. Var inte långt bort på min när jag rev den.


Funkar inte det gamla tricket med en kopparslant mellan primärdreven för att låsa kopplingen vid åtdragning?
 
jag är redan på dubbla summan som jag hade som budget på detta bygget
16 tusen & då har jag en bit kvar..

skulle tippa på att det slutar runt 20-22,men då får jag en fin hoj (hoppas jag)

Förstår om det känns tungt just för att du räknat med lite mindre pengar, men det blir ju som en ny hoj! Såg en röd/vit -84 på blocket för ett halvår(?) sen, som det stod skulle vara "totalt genomgången". Men hur vet man att det är rätt gjort? Priset var väl dryga tjugo tkr, och jag var nära att slå numret... :gnissla

Näe, har du råd att fullfölja renoveringen, är det bara att köra vidare. Pengarna får du tillbaks samma dag om du skulle sätta ut den på annons. Garanterat.
 
Förstår om det känns tungt just för att du räknat med lite mindre pengar, men det blir ju som en ny hoj! Såg en röd/vit -84 på blocket för ett halvår(?) sen, som det stod skulle vara "totalt genomgången". Men hur vet man att det är rätt gjort? Priset var väl dryga tjugo tkr, och jag var nära att slå numret... :gnissla

Näe, har du råd att fullfölja renoveringen, är det bara att köra vidare. Pengarna får du tillbaks samma dag om du skulle sätta ut den på annons. Garanterat.

jo, jag vet.. kommer bli fin som fan hoppas jag.
finns vissa saker som jag är missnöjd med & inte vet hur jag skall göra
ocj det är vänster+höger reglage. dom e rengjorda & upp putsade, men blev ändå matta & viss text saknas
jag köpte ett dekalset, men tycker det blir "billigt" att sätta dit dom & att köpa nya reglage, kostar en förmögenhet.

likaså backspeglarna, armarna är rostiga & vänster sida är lite sned + plasten är matt

får se hur det blir framöver
 
jo, jag vet.. kommer bli fin som fan hoppas jag.
finns vissa saker som jag är missnöjd med & inte vet hur jag skall göra
ocj det är vänster+höger reglage. dom e rengjorda & upp putsade, men blev ändå matta & viss text saknas
jag köpte ett dekalset, men tycker det blir "billigt" att sätta dit dom & att köpa nya reglage, kostar en förmögenhet.

likaså backspeglarna, armarna är rostiga & vänster sida är lite sned + plasten är matt

får se hur det blir framöver

Ja, reglagen blir ju sådär dassigt bleka när åren går, vet inte vad man kan göra åt det. Cleaner + rubbing? "Bumpershine"? Eller kanske gå till nån bilrekondare?

Och nya backspeglar finns ju om du inte kan rädda de gamla (rikta, slipa o måla). Inte gratis, men det finns i allafall:
http://yambits.co.uk/advanced_searc...vs+n1+mirror&search_in_description=1&x=9&y=10

Längtar att se slutresultatet, kämpa på! :tummenupp
 
Ja, reglagen blir ju sådär dassigt bleka när åren går, vet inte vad man kan göra åt det. Cleaner + rubbing? "Bumpershine"? Eller kanske gå till nån bilrekondare?

Och nya backspeglar finns ju om du inte kan rädda de gamla (rikta, slipa o måla). Inte gratis, men det finns i allafall:
http://yambits.co.uk/advanced_searc...vs+n1+mirror&search_in_description=1&x=9&y=10

Längtar att se slutresultatet, kämpa på! :tummenupp

black crome ska tag testa sedan.. lite bättre blir dom nog.

det är fel backspeglar.. mina är runda på pinne
 
Back
Top