RD 250, bra eller anus?

Beff

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Helsinghåla
Hoj
Hoj
Jag står utan hoj och blev så j-a sugen på att köpa
en billig leksak. Så jag funderar på att köpa denna, en
RD 250 82:a.

Vad bör jag kolla efter, innan jag köper den? Den är obesiktigad,
men säljaren sa att det ska inte vara några problem. Jag menar,
är det hög kvalitet på dom hojarna?

Mitt första inlägg här på SH :yoparty
 

Bifogat

  • rd250.jpg
    rd250.jpg
    78.4 KB · Visningar: 182
Det finns massor med rd350 ypvs kvar som funkar bra så den där motorn bör väl hålla bra
 
fast det där är en pre-ypvs, det är egentligen bara namnet (RD) gemensamt.

jag skulle köpa en 350 i vilket fall om nu inte den där går på några tusen förstås?

Som endahoj ANUS men som projektlekhoj BRA
 
Visst kan du köpa en rd 250, om du inte planerar längre resor förstås! Den är som du säkert förstår rätt jobbig att köra på större vägar, pga klen effekt men som billig leksak i stan så....men om du har möjlighet så kika gärna på en rd 350, mycket roligare cykel :tummenupp
 
titta efter en rd 350 ypvs....
 
Det kan vara allt från tokslut till halv-OK. (2-takt liksom) Börja med att ruska lite på svänghjulet. (Man vill att vevaxeln sitter något så när på plats, och inte far fram och tillbaka i alla riktningar:D Annars, räkna med att byta i alla fall kolvar och eventuellt borra (eller om det är nicasil kanske?)

Bästa kanske är om ägaren har ägt/vårdat den länge och följt upp med kolvbyten, borrningar, och ev vevaxelrenovering etc. Annars blir det lite av ett lotteri. Eventuella stora problem (och prutmån) är dolda - i motorn.

Edit: det vara bara generellt för 2-takt och inget RD-specifikt.
 
Han vill ha 3000 pengar för den, så det är ingen
stor investering direkt :wiggle

Men det är klart, jag har givetvis hört mycket mer om 350:an. Den berömda
ketchup-effekten :crash
 
Those where the days... RD var bokstäverna med respekt på den tiden... pga nån försäkringsgrej så försvann 250 och ersattes av 350...
 
Beff skrev:
Han vill ha 3000 pengar för den, så det är ingen
stor investering direkt :wiggle

Men det är klart, jag har givetvis hört mycket mer om 350:an. Den berömda
ketchup-effekten :crash
Det gäller samma årsmodeller som den 250n är, 83 kom den med ypvs och ketchup effekten försvann.
Du kan räkna med runt 35 hk i den där den fanns även som 350 då med 47hk, och 83 kom 350 med ypvs 59hk och det är som sagt en helt annan hoj i princip in till varje skruv.

Den har vanliga stålfoder.

Går den ok skulle jag köpt den för 3 papp iaf.
 
UltraMarine skrev:
Those where the days... RD var bokstäverna med respekt på den tiden... pga nån försäkringsgrej så försvann 250 och ersattes av 350...
tja, båda modellerna fanns o såldes i sverige, men 83- med ypvs så fanns enbart 350n.
Försäkringssystemet var kubikbaserat och under 400cc var billigt.
 
Det blir nog köp av moppe på tillväxthormon till helgen,
men en sak slog mig just nu. Det kan bli lite svårt att hitta
någon/några att köra med. Jag vill absolut inte hänga med
125 knattarna och jag lär ha svårt att hinna ifatt 600+ gänget med...

Så jag hamnar i nåt slags skumt ingenmansland mellan dom
klasserna... Finns det någon där ute i mc-sverige som har
samma problem? :hihi
 
Last edited:
Beff skrev:
Han vill ha 3000 pengar för den, så det är ingen
stor investering direkt :wiggle

Men det är klart, jag har givetvis hört mycket mer om 350:an. Den berömda
ketchup-effekten :crash

250:n har också ganska mycket ketchupeffekt....
 
...hur ser bränslekostnaden ut för en tvåtaktare nuförtiden?
(om man jämför med att tanka t.ex. 98 oktanig)

Jag ser fram emot att förpesta omgivningen med långa
blåa rökmoln... :rolleyes: :D
 
Beff skrev:
...hur ser bränslekostnaden ut för en tvåtaktare nuförtiden?
(om man jämför med att tanka t.ex. 98 oktanig)

Jag ser fram emot att förpesta omgivningen med långa
blåa rökmoln... :rolleyes: :D


Min 350 slurpade gladeligen i sig 1 liter/mil när den fortfarande levde.
 
Mookie skrev:
Min 350 slurpade gladeligen i sig 1 liter/mil när den fortfarande levde.

Ok, jag kan inte det här med tvåtaktare... man tankar bensin
och blandar med olja, så mycket fattar jag. Men vad kan det
tänkas kosta litern? :confused:
 
Beff skrev:
Ok, jag kan inte det här med tvåtaktare... man tankar bensin
och blandar med olja, så mycket fattar jag. Men vad kan det
tänkas kosta litern? :confused:

Blanda 3-4% olja som kostar 100 kr litern. Ger att 1l olja räcker till 25 liter soppa, alltså 4 kr per mil.
 
Uj, worst case scenario, hojen drar en liter bensin per mil + oljan,
så hamnar bränslekostnaden på ca 15 spänn milen !!

Det suger fetepurjo :huvet
 
HE HE! En såndär har jag ägt. =) Önskar jag hade bild på den jag en gång ägde. Den var störtful o pippigul med luftfångare. :rofl

En gång när jag skulle göra en snabb start så loopade jag nästan hojen :D (första hojen jag ägde)
 
Beff skrev:
Uj, worst case scenario, hojen drar en liter bensin per mil + oljan,
så hamnar bränslekostnaden på ca 15 spänn milen !!

Det suger fetepurjo :huvet

Äh min bränslekostnad ligger på 33 kr milen..... :)

Drar den en liter milen blandad körning är det nog något fel på den iofs, även om tvåtaktare är ganska törstiga av sig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top