RD 125LC byte till 520 framdrev, men vilket drev passar?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag ska byta till 520 drev på en RD125 LC/YPVS (samma utg. axel på dessa) men vet inte vilket drev som kan passa.

Det här är vad jag behöver:

20 mm axel, 6 splines.
4 mm breda och 2 mm djupa splines (dvs 16 mm "innerdiameter" på axeln vid splinesen om ni fattar).

Drevstorlek, någonstans runt 14t skulle jag tippa på.

Det måste också finnas en sån där låsbricka som man sätter fast i drevet med 2 skruvar (eller fler skruvar, har sett med 3 bultat också och det funkar ju det med) som håller drevet på plats. :)

EDIT:

Ett annat alternativ är ett 6-bultat 428 bakdrev med 45-46 kuggar, 110 mm håldiameter och bulthålsmönster på 130-ish mm C-C ifrån varandra, (mätt mellan 2 st bulthål 180 grader från varandra alltså).

Last edited:
Finns det inget standard?
Varför byter du storlek?

--------------------------

Renthal säjler det du köper.
Artnr: 271-520-14

Last edited:
Finns det inget standard?
Varför byter du storlek?

--------------------------

Renthal säjler det du köper.
Artnr: 271-520-14

Jodå standard finns men jag tänkte byta bakfälg, och det är lite jobb med drevspacer och grejer, bultmönster som hamnar fel osv. Enda drevet som jag vet funkar där bak är ett drev från RD350 YPVS, men då måste jag ju byta till 520 där fram också. :)

Artikelnumret du skrev verkar inte ge några bra sökresultat, jag får upp en massa olika drev som inte alls ser ut som det jag är ute efter. Vet att thumbnailbilder inte alltid visar rätt drev iofs men ändå. Ingen som har mätt sina egna drev eller så? :)

Förresten, jag inser nu att jag nog borde ha postat detta i 125 cc forumet. Mod får gärna flytta tråden och jag ber ödmjukast om ursäkt för felpostningen. :hihi

Last edited:
Jodå standard finns men jag tänkte byta bakfälg, och det är lite jobb med drevspacer och grejer, bultmönster som hamnar fel osv. Enda drevet som jag vet funkar där bak är ett drev från RD350 YPVS, men då måste jag ju byta till 520 där fram också. :)

Artikelnumret du skrev verkar inte ge några bra sökresultat, jag får upp en massa olika drev som inte alls ser ut som det jag är ute efter. Vet att thumbnailbilder inte alltid visar rätt drev iofs men ändå. Ingen som har mätt sina egna drev eller så? :)

Förresten, jag inser nu att jag nog borde ha postat detta i 125 cc forumet. Mod får gärna flytta tråden och jag ber ödmjukast om ursäkt för felpostningen. :hihi
För mig får tråden gärna ligga här, syftet med 125-forumet gissar jag mer är en åldersbaserad önskan. Men vill du flytta tråden till 125-forumet så kan jag göra det. Spelar nog ingen roll. Kunniga 125-ynglingar svarar säkert även här om de vet svar på din fråga.

Last edited:

http://www.ebay.com/itm/RENTHAL-14-...ycle_Parts&hash=item35b854395d#ht_4169wt_1163

Där har du länken.
Thumbnail är inget att gå på.

Drevet är en konverteringsdrev till Rd125lc för att kunna sätta på 520 kedja.

JT har adtnr: IBL142213.8

Last edited:
För mig får tråden gärna ligga här, syftet med 125-forumet gissar jag mer är en åldersbaserad önskan. Men vill du flytta tråden till 125-forumet så kan jag göra det. Spelar nog ingen roll. Kunniga 125-ynglingar svarar säkert även här om de vet svar på din fråga.

Okej, då kan den ligga kvar då. :)

http://www.ebay.com/itm/RENTHAL-14-...ycle_Parts&hash=item35b854395d#ht_4169wt_1163

Där har du länken.
Thumbnail är inget att gå på.

Drevet är en konverteringsdrev till Rd125lc för att kunna sätta på 520 kedja.

JT har adtnr: IBL142213.8

Perfektikus! Precis vad jag behöver. Dock så är det lite problematiskt att jag inte har PP så köp från utlandet är lite knivigt, :gnissla men jag tror farsan har det så det kan nog gå.

Jag sparar ditt tips men fler tips är välkomna, helst "originaldelar" som passar, som man kan köpa från exempelvis Addemoto, Lelles eller liknande.

Okej, då kan den ligga kvar då. :)

Perfektikus! Precis vad jag behöver. Dock så är det lite problematiskt att jag inte har PP så köp från utlandet är lite knivigt, :gnissla men jag tror farsan har det så det kan nog gå.

Jag sparar ditt tips men fler tips är välkomna, helst "originaldelar" som passar, som man kan köpa från exempelvis Addemoto, Lelles eller liknande.

Bara att ringa en återförsäljare som säljer Renthal eller JT så tar de hem delen till dig.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna