RD 125 motor i CR 125, fråga ang. kylare

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ta bort, har fått svar

EDIT: Ta bort, jag har redan fått svar på annat håll!
 
Last edited:
RDn har väl fläkt om jag inte minns fel?

Jag skulle testa med bägge CR-kylarna. Och blir inte hojen tillräckligt varm så täck över eller ta bort den ena. RDn har klen trimningsgrad och inte direkt känslig.
Det handlar ju även om hur du ska använda hojen. Gisningsvis så kommer du köra betydligt långsammare i skogen än vad RDn körs på gatan. dvs mycket mindre kylande fartvind så lite större kylare än orginal RD är nog rent önskvärt.

Så stor kylare som en CR med dubbelt så stort effektuttag behöver du knappast men jag tvivlar på att det skadar.
 
RDn har väl fläkt om jag inte minns fel?

Jag skulle testa med bägge CR-kylarna. Och blir inte hojen tillräckligt varm så täck över eller ta bort den ena. RDn har klen trimningsgrad och inte direkt känslig.
Det handlar ju även om hur du ska använda hojen. Gisningsvis så kommer du köra betydligt långsammare i skogen än vad RDn körs på gatan. dvs mycket mindre kylande fartvind så lite större kylare än orginal RD är nog rent önskvärt.

Så stor kylare som en CR med dubbelt så stort effektuttag behöver du knappast men jag tvivlar på att det skadar.

Aah du skrev precis när jag ändrade, men tack för svaret ändå!
Nä, RD125 LC är vätskekyld, däremot finns det äldre luftkylda RD modeller, men de är inte fläktkylda de heller.

Jag tittade mer noggrant på RD kylaren och den är helt klart större än en CR kylare, så jag vågar inte köra med bara en CR kylare, jag kör på båda istället. Det lär bli ett smått helvete att värma upp motorn (har ingen termostat) men det kan jag väl leva med. Tror jag. :D

Edit: Jo där sa du en sak också, den här manicken kommer inte köras så snabbt som en RD, inte ens i närheten, jag tror medelhastigheten kommer ligga på drygt 40 km/h (anledningen till att jag öht bygger den är för att vägarna jag tänkte använda den på är riktigt dåliga, alla andra fordon skakar fan sönder där så jag behöver mer komfort).
 
Last edited:
Nä, RD125 LC är vätskekyld, däremot finns det äldre luftkylda RD modeller, men de är inte fläktkylda de heller.

Min bil är också vätskekyld men den har ändå en fläkt. :krama
Jag menade alltså inte fläktkyld som en gammal Puch Dakota utan jag menar att RDn har väl en el-fläkt bakom kylaren? Som går igång tex om man glider för länge i låg fart utan kylande fartvind. (Mot kylaren)
 
Min bil är också vätskekyld men den har ändå en fläkt. :krama
Jag menade alltså inte fläktkyld som en gammal Puch Dakota utan jag menar att RDn har väl en el-fläkt bakom kylaren? Som går igång tex om man glider för länge i låg fart utan kylande fartvind. (Mot kylaren)

Hehehe, jag förstod efteråt att du antagligen menade en sådan fläkt, men jag orkade inte tjöta. :D Men njae, RD125 har ingen sån fläkt, däremot vill jag minnas att RD500 har en sån. :)
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top