RC390 och driftsäkerhet på bana

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

RC390 vad jag har förstått håller inte så bra som banhoj.

Gäller detta även de senare modellerna?

Är Yamaha R3 eller Ninja 400 bättre köp egentligen om man INTE vill renovera motorn ofta?
 
Japanska hojar är generellt sett evighetsmaskiner. Klarar av att piskas hur mycket som helst. Eventuellt att man vill serva oftare bara.

Förstår inte varför en rc390 inte skulle hålla. Lär ju inte hålla lika länge som en japanare men att man får renovera motorn varje säsong låter osannolikt.
 
Har haft en Ninja 300 sen 2013. Har gått några bankörningar + vanlig landsvägskörning varje år. T.o.m några promenadvarv på the Mountain Course. Hittills inga tecken på motorslitage.
Enda är väl däck och bromsklossar. Behövt byta ljuddämparen p.g.a. rost. Kanske dags för nya gaffeltätningar.
 
Finns lite trådar om 390/401 den tillverkas i Indien av indiska smeder och håller inte riktigt samma kvallisort som dom asiatiskt byggda av cfmoto.

Det är toppen som rasar på 390/401.

Till R3 finns mängder av grejor för den som vill åka fortare på bana den har ju egen kupp Tillomed i en del länder.
 
Lite udda hojar är både kul och spännande, slippa vara mainstream och verkligen falla för designen, udda, men fascinerande, tekniska lösningar mm.

Men inte på bana. Där finns det klara fördelar med att köra samma som alla andra. Det är de facto beprövade grejer, kunskapsmängden är enorm, både i depån och på nätet, och detsamma gäller delar, kan man inte ragga upp det i depån så finns det i överflöd på nätet. Det kostar oftast inte speciellt mycket att bygga upp ett eget lager slitagedelar heller, om det inte redan ingår i någon låda man får med.
 
Finns lite trådar om 390/401 den tillverkas i Indien av indiska smeder och håller inte riktigt samma kvallisort som dom asiatiskt byggda av cfmoto.

Apple började tillverka sina höljen till mobiltelefoner i Indien, dom har en kasserings-rate på 50% av det dom tillverkar.

Jag skulle inte köpa något från Indien

 
Last edited:
Ett tag hette det att alla svenska it-jobb skulle försvinna till Indien men så blev det inte.
När jag jobbade i telekom-branchen lät vi en del support-jobb flytta dit men utfallet blev inte bra och jobben flyttade åter till Sverige. Jag skulle inte heller köpa nåt från Indien om jag kan undvika det.

Redan på tidigt 80-tal hade japanska budget 400 cc hojar med två burkar ca 45 hk och de rasade då inte. Om man 40 år senare inte lyckas få hållbarhet med samma koncept har man misslyckats ganska bra.
 
Nu säger väl inte oljan allt men ändå intressant video på tal om Indiska fordon

Sen gick ju kvalitén på Jaguar upp rejält när Tata Motors tog över ägarskapet från Ford

Därmed naturligtvis inte sagt att Indiska produkter generellt håller hög kvalité, men precis som med Kineser så kan de om de vill och någon är villig att betala extra för precision och kvalitetskontroller
 
Utan att ens trolla kan man väl börja med att ifrågasätta orden "KTM" och "driftsäkerhet" i samma mening...? De må ha andra egenskaper, men ingen som väljer en produkt ur något segment väljer en KTM om driftsäkerhet och kvalitet står högt på önskelistan...

Micke R har ett bra svar redan i början av tråden, baserat på egen erfarenhet.
 
Utan att ens trolla kan man väl börja med att ifrågasätta orden "KTM" och "driftsäkerhet" i samma mening...? De må ha andra egenskaper, men ingen som väljer en produkt ur något segment väljer en KTM om driftsäkerhet och kvalitet står högt på önskelistan...

Micke R har ett bra svar redan i början av tråden, baserat på egen erfarenhet.

Jag kör ganska mycket enduro och måste säga att KTM enduro cyklar håller väldigt bra.
Men landsvägs KTM blir det nog inte för mig
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top