Rc-jet

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Jag brukar inte vara så intresserad av diverse RC-modeller, alltså radiostyrda leksaker men denna skulle jag inte tacka nej till.

Toppar tydligen kring 440km/h, ganska så okej för ett RC-flyg.

Tänk ett sådant kommer flygande 4 meter över en motorväg, skrämmer nog slag på de flesta :näsblod

Måste vara måååånga timmar bakom det bygget.

http://www.thegate.nu/tmp/rc-jet.wmv
eller
http://217.208.245.85/tmp/rc-jet.wmv

Bifogat

• PDVD_000.jpg
    PDVD_000.jpg
    24 KB · Visningar: 112
Last edited:
30 000:- + massor av tid + 3 sek på flygfältet så står man med diverse delar som omöjligen kan passas ihop igen.

Att flyga jet eller fläktflyg är inget man som nybörjare ger sig på.

Blip skrev:
30 000:- + massor av tid + 3 sek på flygfältet så står man med diverse delar som omöjligen kan passas ihop igen.

Jag kan inte tänka mig att det räcker med 30000kr, minst mångdubbel summa.

Jeffla fiifan.

Skulle va synd om de började vobbla i 440 km/h. Då kan man nog leta delar över några kvadratkilometer.

Blip skrev:

För 30000kr så får du den ena motorn som sitter i modellen! :tummenupp

Tobbe (R1) skrev:
För 30000kr så får du den ena motorn som sitter i modellen! :tummenupp

Förutsatt att du köper den ja, det är inte alls ovanligt att modellflygare bygger sina egna turbiner. Men nu nämnde jag även fläktflyg där man får en fläkt + motor för strax över 5 - 10 k

Men visst summan är låg, men långt ifrån alla jet/fläktflyg kör dubbelmotorigt.

30k tror jag ledigt att du kan bygga ett jetflyg för om man bygger det mesta själv.

Förresten, sist jag var och kollade på flyguppvisning så tog en "duktig" gammal farbror fram en trainer kärra som han efter 7 sekunder tappade vingen på. Då flinade han bara och tog fram en Mustang P51 skalakärra med en rejäl bensinmotor på. Den flög nästan 30 sekunder innan även den gick i backen och blev smulor. Han såg inte glad ut efter andra smällen. :yoparty

Last edited:
Du har nog ganska mycket jobb framför dig om du ska bygga en ny flygbar turbinkärra för under 30 papp men det kan gå.
Köper du begagnat så är det en annan femma.
Idag är det nog så att de som bygger egna turbiner är ganska lätträknade och söker man driftsäkerhet och användbarhet så är det färdiga motorer som gäller.
Been there and done that.
JetCat P-80 :tummenupp

Risken att smälla gör det hela ganska spännande men det kostar att ligga på topp.

JetCat P-80: $3195 :-

:O

Satan i gatan... Annars hade det ju varit givet att ha två stycken på en gokart.

Edit: Två st ger drygt 15 kilo thrust... Dvs det skulle krävas 9 St för att lyfta mig rakt upp... Det ger 75 Kg thrust, och tar 215 538,85 SEK ur min ficka. Dyrt är det.

Last edited:
Tobbe (R1) skrev:
Du har nog ganska mycket jobb framför dig om du ska bygga en ny flygbar turbinkärra för under 30 papp men det kan gå.
Köper du begagnat så är det en annan femma.
Idag är det nog så att de som bygger egna turbiner är ganska lätträknade och söker man driftsäkerhet och användbarhet så är det färdiga motorer som gäller.
Been there and done that.
JetCat P-80 :tummenupp

Har du byggt en egen (fungerande) turbin så är du nästan min idol :tummenupp

Blip skrev:
Har du byggt en egen (fungerande) turbin så är du nästan min idol :tummenupp

Nej, kollade lite på det när jag byggde kärran men konstaterade att det var läge att köpa turbinen baserat på driftsäkerheten.
Man vill inte ha för mycket felkällor för en hårdare marksyning kan sluta med brand.

sismo skrev:
JetCat P-80: $3195 :-

:O

Satan i gatan... Annars hade det ju varit givet att ha två stycken på en gokart.

Edit: Två st ger drygt 15 kilo thrust... Dvs det skulle krävas 9 St för att lyfta mig rakt upp... Det ger 75 Kg thrust, och tar 215 538,85 SEK ur min ficka. Dyrt är det.

En lite billigare lösning. http://sporthoj.years2.com/Other/Laxå.wmv
Den började tydligen att vobbla i 70km/h.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8