RC Helikopter, tips!

Jag hade köpt den billigaste el-helikoptern jag hittade med riktiga funktioner. Sen är det bara att öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva :hihi

Dom där riktigt små billiga har absolut ingenting med riktig RC helikopter att göra, dom flyger inte ens efter samma principer.

Samma sak med dom små billiga radiostyrda flygplanen.

Det steget kan man skippa då man ändå inte lär sig något av det.
(okej, man kanske lär sig at köra från/mot sig själv och svänga åt rätt håll, men inte mer)

Dom där riktigt små billiga har absolut ingenting med riktig RC helikopter att göra, dom flyger inte ens efter samma principer.

Samma sak med dom små billiga radiostyrda flygplanen.

Det steget kan man skippa då man ändå inte lär sig något av det.
(okej, man kanske lär sig at köra från/mot sig själv och svänga åt rätt håll, men inte mer)
Håller med, det är bara skräp.

Bättre att köpa en som har alla funktioner och är billig.

Får man hjälp att trimma in koptern och har ett bra gyro behöver det inte alls vara så svårt. det svåra blir väl när man skall ta bort gyrot ;)

Jag har flugit plan mest i ett par år nu men har polare som kör helisar och en av dem hade inte flugit något alls innan och hade just fått hjälp att ställa in allt och in med dyr futaba gyro. Shaaaabamm och det går riktigt fint.

Ok visst man kan ha åsikter om att det är "fusk" osv jada jada osv. Men man får ju i alla fall träna på en hel del reglage ändå ;)

BTW vad tror du det kostar med 2 bilar 2 plan 2 3d plan och sedan helikopter? Det blir ganska många krasher. Säger inte att det är fel alls bara att det alltid skall bli snack om att "SÅ HÄR MÅSTE DU GÖRA"

Trial and error är underskattat. Gå din egen väg och lär dig mer ;)

När sa jag att du skulle köpa 2st bilar och 4 plan ?
Märks att du inte kan nånting om RC, du kommer garanterat att krasha... vad tror du en helikopter kostar egentligen ?!
Jag kan säga under 8000 kan du ju leta efter nånting som ska flyga av sig självt som det tydligen gör med gyro.

lycka till !

Läs lite högre upp om vilken kopter jag rekomenderar.
Nej jag kan personligen inte flyga kopter men har en 3 rc bilar varav haft ett par metanol. Jag har 6 flygplan i olika storlekar (alla rätt små, största väger 800gram fullbestyckat, 2 av dem är av egen design) varav 2 3d som jag kan numera hovra hyffsat med. Jag varken tävlar eller kallar mig för expert dock.

Att påstå att jag inte kan något om RC känns lite som ett obefogat påhopp, kanske jag råkade trampa på dina tår av misstag. I så fall ber jag om ursäkt.

BTW min snopp är 15 cm och pappa är polis och kan kasta dig i fängelse om du inte är snäll. Appropå det första så var det i duebbelvikt tillstånd.

Hahahaha sorri jag var bara tvungen o sandlåda på lite :D

När sa jag att du skulle köpa 2st bilar och 4 plan ?
Märks att du inte kan nånting om RC, du kommer garanterat att krasha... vad tror du en helikopter kostar egentligen ?!
Jag kan säga under 8000 kan du ju leta efter nånting som ska flyga av sig självt som det tydligen gör med gyro.

lycka till !

Last edited:
Köp en 6-kanals. Skit i 299kr:s hobbexhelikoptrarna. Man tröttnar sjukt fort på dom. Hur stor är budgeten?

EDIT: Du vill inte krascha din nya kopter det första du gör så om det inte medföljer så skaffa en simulator till den helikopter du köper. Finns ganska billiga alternativt på någon torrentsajt när du ändå är igång. Börja o träna med den. Kan bli dyrt annars.:näsblod

Last edited:
finns faktiskt ett par freeware simar som är "OK"

Köp en 6-kanals. Skit i 299kr:s hobbexhelikoptrarna. Man tröttnar sjukt fort på dom. Hur stor är budgeten?

EDIT: Du vill inte krascha din nya kopter det första du gör så om det inte medföljer så skaffa en simulator till den helikopter du köper. Finns ganska billiga alternativt på någon torrentsajt när du ändå är igång. Börja o träna med den. Kan bli dyrt annars.:näsblod

Beställde min Esky Lama V3 från rc711.com i fredags. Imorse kl 07:56 ringde en gubbe från posten på dörren med paketet :3freak

Skickades från Hong Kong. Det kallar jag snabba bud :)

Testade lite på lunchen, kan nog säga att timmarna i simulatorn och på rcheli.se har betalt av sig. Var inte alls så svårt att hovra runt ganska kontrollerat, men det är en mycket lättflugen modell också. Inte omöjligt att det blir större till sommaren.

keith-w-esky-lama.jpg

[YOUTUBE-ID]axmcB0hm9mo[/YOUTUBE-ID]

Jag gick från piccoz direkt till en ESky Honey Bee CP2, visst det är svårt som fasen, men tar man bara det lite lungt så går det... Dock har jag kört några timmar simulator också, men inte mer än kanske 5-6h sammanlagt, men jag kan inte hålla med om att det är OMÖJLIGT och att man måste ha en massa andra RC grejer innan, jag har bara haft mina 2 piccosar innan...

Flyger uteslutande inomhus, då slipper man alla otäcka kastvindar...

En av mina 3 flygfilmer (2a dan jag hade den(!)): :D
http://www.youtube.com/watch?v=XVJ8AeUUS2E

Last edited:
Beställde min Esky Lama V3 från rc711.com i fredags. ]
Ser nästan exakt ut som helikoptrarna som man kan köpa i Kina. En polare köpte nyss en sån när vi var ner, men efter 5-6 krascher klarade den inget mer. Vad kostar en sån där?

Beställde min Esky Lama V3 från rc711.com i fredags. Imorse kl 07:56 ringde en gubbe från posten på dörren med paketet :3freak

Skickades från Hong Kong. Det kallar jag snabba bud :)

Testade lite på lunchen, kan nog säga att timmarna i simulatorn och på rcheli.se har betalt av sig. Var inte alls så svårt att hovra runt ganska kontrollerat, men det är en mycket lättflugen modell också. Inte omöjligt att det blir större till sommaren.

keith-w-esky-lama.jpg

[YOUTUBE-ID]axmcB0hm9mo[/YOUTUBE-ID]
Men är det där inte en 2-kanals bara?

Då är det ju ingen sport. ;)

Men är det där inte en 2-kanals bara?

Då är det ju ingen sport. ;)

Nej då, det är en 4-kanals radio till. Men det är en coaxial heli, alltså ingen stjärtrotor men man styr baken höger/vänster via varvet på rotorerna.
Fungerar nästan som en riktig i styrningen men den är mycket stabilare.

Kan verkligen rekommendera de som tycker en PiccoZ är kul. Köpte till lite reservdelar, det går ju åt då de pajar om man kör i med den. Rotorbladen går åt en del om man kör in i väggar och möbler :rolleyes:

Gick på en 1000-lapp ungefär med lite delar till. Får se om jag får nån lapp från tullen men förhoppningsvis slipper jag det.

En T-Rex och en bra simulator skulle jag köpa. När jag började för snart 20år sen så fanns det ju inga simulatorer, utan vi använde träningsställ, där koptern satt fastspänd så den inte kunde tippa. Sen nötte man på till man kunde hålla den still i luften ovanför stället.
Det där snacket om gyro??? Ingen flyger utan gyro dom senaste 15-20 åren. Provade för nåt år sen att skruva ner känsligheten på gyrot till en heli jag hade. Det gick att hålla den i luften 10 sekunder max, sen klarade jag inte av det längre, och då har jag ändå flugit helikopter många år.
Man ska bara ha klart för sig att det kostar multum innan man är igång. En heli för ett par tusenlappar, servon, batteri, radio, m.m. 6000 - 8000:- totalt om man ska ha nåt som man inte tröttnar på efter ett par timmar.
Annars finns det ju lite mer åt leksakshållet för nån tusenlapp.

Får backa lite på vad jag sa. Men det finns folk som kör utan gyro.
(även om det varkar vara väldigt ovanligt)
Det jag missuppfattat var att polarna som körde kopter var att ta bort en av riktningarna på gyrot. Inte ta bort det helt.

Ja minst 8k om man skall ha något seriöst... MINST!
Men det går ju ha skoj med leksaker oxo ;)

En T-Rex och en bra simulator skulle jag köpa. När jag började för snart 20år sen så fanns det ju inga simulatorer, utan vi använde träningsställ, där koptern satt fastspänd så den inte kunde tippa. Sen nötte man på till man kunde hålla den still i luften ovanför stället.
Det där snacket om gyro??? Ingen flyger utan gyro dom senaste 15-20 åren. Provade för nåt år sen att skruva ner känsligheten på gyrot till en heli jag hade. Det gick att hålla den i luften 10 sekunder max, sen klarade jag inte av det längre, och då har jag ändå flugit helikopter många år.
Man ska bara ha klart för sig att det kostar multum innan man är igång. En heli för ett par tusenlappar, servon, batteri, radio, m.m. 6000 - 8000:- totalt om man ska ha nåt som man inte tröttnar på efter ett par timmar.
Annars finns det ju lite mer åt leksakshållet för nån tusenlapp.

Får backa lite på vad jag sa. Men det finns folk som kör utan gyro.
(även om det varkar vara väldigt ovanligt)
Det jag missuppfattat var att polarna som körde kopter var att ta bort en av riktningarna på gyrot. Inte ta bort det helt.

Ja minst 8k om man skall ha något seriöst... MINST!
Men det går ju ha skoj med leksaker oxo ;)

Japp, jag vet också att det finns gamla räver som kör utan gyro, men det beror nog mest på gammal vana och att det inte fanns från början. Min första helikopter köpte jag i början på 70-talet och då fanns inga gyron. Den lärde jag mig aldrig flyga utan gav upp. Sen blev det ett uppehåll fram till slutet på 80-talet, och då gick det mycket lättare, och jag tror att gyrot är den stora skillnaden. Den har ju mekaniken utvecklats oerhört också, men som sagt, den största enskilda förbättringen var när gyrot kom.
Gyrot har nästan alltid bara en enda axel att ta hand om, och det är stjärtrotorn, alltså vridningen av helikoptern. Om man inte behöver tänka på att korrigera den hela tiden så blir det mer hjärna över till att sköta resten. Det är ju ändå tre riktningar kvar att tänka på, roll, tipp och pitch. Och tro mig, man har full upp med det i början. Minns när jag började få kläm på hovringen. Det gick alldeles utmärkt tyckte jag, ända till en gång när en kompis som stod och tittade på, började prata med mig.. Då räckte inte mina hjärnceller till och koptern gick i backen med ett brak.
Nuförtiden finns det ju framförallt lite billigare, typ leksakshelikoptrar som saknar gyro helt, och dom är stadiga ändå. Men det är ju en annan femma, dom är byggda med sån inbyggd stabilitet att det blir tråkigt i längden.

Eller också kan man ju göra som jag, och flyga RIKTIG helikopter ;o) men det är ju sjukt dyrt förståss. Men jag skulle vilja ha en sån där billig, ( som ett kul tidsfördriv bara) men jag vill kunna hovra stillastående och backa också. Har en sån där 300-kronors nu. Men den flyger ju lite som den vill, fast alltid framåt dock.

Nån som har nåt tips?

(PS. Ännu ett rejält trådlyft. DS.)

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back