RC Helikopter, tips!

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Funderar på att köpa en Radiostyrd helikoter till farsan när han fyller 60. Kan inget om dessa men man bör väl välja en metanoldriven och inte batteri!!

Kan någon tipsa vad man bör tänka på?
Vilka är bra och vilka är kassa?
Kikade i katalogen man runkade till i 13-14 års åldern när man letade bland trimcylindrar till moppen (endast för tävlingsbruk), HOBBEX och hittade några modeller. Bla den nedan!

Kom med tips och erfarenheter!!

Bifogat

• 52-80-33stor.jpg
    52-80-33stor.jpg
    15.3 KB · Visningar: 357
Kan han flyga redan eller har han tid att lära sig? Annars går det nog inte så bra...
RC-flyg lär man sig snabbare, det går fortare och jag tycker/tyckte att det var roligare! :tummenupp

oscar skrev:
Kan han flyga redan eller har han tid att lära sig? Annars går det nog inte så bra...
RC-flyg lär man sig snabbare, det går fortare och jag tycker/tyckte att det var roligare! :tummenupp

:D Hehe, farsan kan inte flyga. Vet bara att han snackat om att han vill ha en, men är man 60 bast har man väl all tid i världen att lära sig!!!

Om man skall ha ett flygplan måste man väl ha mer yta till förfogande, tänkte närmast på inflygning vid landning!

Vill minnas att det är bra mycket svårare att lära sig Heli än vanligt rc-flyg.
Först RC-plan sen, när man verkligen kan det, så kan man gå vidare.. Men snacka med den lokala RC-leverantören (Leksaksbutiken) Annars finns det ju en stor sådan vid Gallerian här i Tokholm.

Blade skrev:
Funderar på att köpa en Radiostyrd helikoter till farsan när han fyller 60. Kan inget om dessa men man bör väl välja en metanoldriven och inte batteri!!

Kan någon tipsa vad man bör tänka på?
Vilka är bra och vilka är kassa?
Kikade i katalogen man runkade till i 13-14 års åldern när man letade bland trimcylindrar till moppen (endast för tävlingsbruk), HOBBEX och hittade några modeller. Bla den nedan!

Kom med tips och erfarenheter!!

PM:a Robban_C, han är i branchen och väldigt insatt. Han både säljer och flyger själv.

/Fredrik

Blade skrev:
:D Hehe, farsan kan inte flyga. Vet bara att han snackat om att han vill ha en, men är man 60 bast har man väl all tid i världen att lära sig!!!

Om man skall ha ett flygplan måste man väl ha mer yta till förfogande, tänkte närmast på inflygning vid landning!

Isf kan du ju även ge honom en kurs för cert så att han lär sig flyga den! :)

Vet inte hur det är idag, men jag tror inte att man får flyga en sån där helikopter var man vill med tanke på radiosändare och sånt. Om signalerna blir störda så kan det gå illa för helikoptern. När jag pysslade med RC så var det en kille som lämnat tillbaka sin frekvensklämma men som glömt stänga av radion. Det resulterade att en kompis flygplan, som skulle taxas ut på start/landningsbanan, fick ett eget liv och istället körde med full gas in i benet på en annan kompis. Resultatet blev en strimlad vadmuskel samt några dagar på sjukan! :näsblod

Farsan din kan ju återkomma när han flyger som dom gör på Las Vegas FunFly-filmen...Där har vi en kille som kan... :skrämd :Bugar :tummenupp

Vet inte hur det är nu för tiden men jag hade en RC-heli för c:a 10 år sen. På den tiden var Kyosho en mycket bra nybörjarmodell, lagom pris och hyfsade prestanda. De har blivit bättre sen dess vet jag, tror också att priset är överkomligt fortfarande.

Vad gäller flyga så vet jag inget om frekvenser och ifall man bara får flyga på särskilda områden. Vi brukade ta närmsta åker (fanns en 15 meter från mina föräldrars hus :D) o köra på och trots att det var precis vid ett villaområde så hade vi aldrig problem med störningar.

Dock är det som sagt inte speciellt lätt att flyga heli, tar en hel del tid innan man kan hovra ens en gång men det är ju tufft när man väl kan. Vad som kanske kan vara en bra första grej är att ge farsgubben en RC-helikoptersimulator, man får med en enkel "sändare/kontroll" med styrspakar som du kopplar till datorn och sedan flyger man på skärmen. Kanske lite billigare sätt att lära sig :hihi

Apropå batteri vs. metanol så är det mycket enklare att hantera en eldriven, du trycker i acc:en och kör. Flygtiderna blir givetvis kortare och de eldrivna är oftast ganska känsliga i styrningen pga av sin storlek/vikt, de kan bli lite nervösa. Metanoldrivna går ju bätte och är starkare och du kan flyga längre åt gången men kan vara lite trixigare att komma igång med i början, glödstiftsmotorer kan trilskas en del om man inte har använt såna förut. Lite slabbigare också förstås, metanol och ricinolja är dessutom färskvara.

1.Helikopter är grymt svårt att flyga.
2.All RC-flygning bör ske på därför avsedd plats (mest för att det är farligt, man kan faktiskt halshugga någon med rotorbladen, dels p.g.a störningsrisken)
3.Helikopter är grymt svårt att flyga
4.Helikopter är dyra att reparera, och grymt svåra att flyga (har jag nämt det)

Det finns en RC helikopter simulator som räknar ihop skadekostnaderna vid en eventuell krash, när man kan flyga 15min för en tusenlapp kan man börja titta på en riktig....

Kolla in på www.mft.nu, och för er som är lata kolla in dom här filmerna på en sketen el-helikopter med Speed 400 motor.

VARNING, filmerna över 10MB stora (för er med modem)

http://www.mft.nu/pro/Nurenberg_Zoom400.wmv
http://www.mft.nu/pro/Mat_Watkin_Zoom400.wmv

man kan köpa billigare om man vet vad man gör.

min farbror köpte en gammal grästrimmer o tog motorn från den o satte i helekoptern..(typ samma)
¨
vart halva priset typ :)

Måste ju ha nåt att göra på vintern, så köpte en Esky Lama V3.

http://www.rc711.com/shop/product_info.php?cPath=21&products_id=28

Nån annan som har skoj med helikopter?

(VM i trådlyft?)

Jag har precis beställt en Esky Honey Bee King II.
http://www.rc711.com/shop/product_info.php?cPath=21&products_id=220

Det blir kanske skoj, men med största sannolikhet kommer det gå åt helvete. Den kommer att skena iväg och förstöra inredningen, inklusive min dyra platt-TV och jag kommer att få ett rotorblad 10 cm in i kroppen. Egentligen kanske man ska flyga utomhus med en sådan men det vägrar jag i detta skitväder. När det är fint väder ska man ju åka MC.

Man kan ju börja med en gyro så blir det bra mkt lättare. ett tips är dock att läsa på lite då de lite billigare får allt mellan ris och ros.

mft.nu som tidigare tipsatt om är klart ett bra ställe att handla på.
http://fullkontroll.se/ är också ett bra ställe som har ganska likt sortiment men får för mig att de är mer inriktade på bensin/metanol.

T-REX 600 Nitro - SPORT - HELT KOMPLETT 14600:-
Kanongrejer det enda man bör komplitera med är som sagt simulator men inget måste om man är modig.

Börja köp han en radio och simulator från mft så kan han öva först ;)

Eller om du är rik köp radio simulator OCH helikopter.

Många föredrar att köra plan först men jag säger skit i det.
Det är ungefär samma nivå som att säga att man måste köra bil innan motorcykel om du frågar mig ;)

Personligen ser jag bara fördelar med el annars. Billigare. Mer effekt för samma pengar/vikt. Mindre kladdigt osv. Men visst är det något speciellt med doften av bränd ricinolja i metanol :D

Det blir kanske skoj, men med största sannolikhet kommer det gå åt helvete. Den kommer att skena iväg och förstöra inredningen, inklusive min dyra platt-TV och jag kommer att få ett rotorblad 10 cm in i kroppen. Egentligen kanske man ska flyga utomhus med en sådan men det vägrar jag i detta skitväder. När det är fint väder ska man ju åka MC.

Last edited:
Är du galen ?
RC helikopter är det svåraste radiostyrda man kan ge sig på.
Gör såhär, köp dig en RC bil och lär dig köra den bra.
Bra menas inte med att sladda runt i ett grustag utan att ha full kontroll på en bana.
Sen kan man börja med flyg helst ett högvingat tex SK78 eller nåt.
När man är säker på det kanske en funfly eller något liknanade.
Har man bra kontroll på flygplan efter några år... då kanske man kan börja titta på helikoptrar.
Men visst köp helikopter direkt, har man onödigt mkt pengar så är det perfekt sätt att bli av med dem snabbt :D

Får man hjälp att trimma in koptern och har ett bra gyro behöver det inte alls vara så svårt. det svåra blir väl när man skall ta bort gyrot ;)

Jag har flugit plan mest i ett par år nu men har polare som kör helisar och en av dem hade inte flugit något alls innan och hade just fått hjälp att ställa in allt och in med dyr futaba gyro. Shaaaabamm och det går riktigt fint.

Ok visst man kan ha åsikter om att det är "fusk" osv jada jada osv. Men man får ju i alla fall träna på en hel del reglage ändå ;)

BTW vad tror du det kostar med 2 bilar 2 plan 2 3d plan och sedan helikopter? Det blir ganska många krasher. Säger inte att det är fel alls bara att det alltid skall bli snack om att "SÅ HÄR MÅSTE DU GÖRA"

Trial and error är underskattat. Gå din egen väg och lär dig mer ;)

Är du galen ?
RC helikopter är det svåraste radiostyrda man kan ge sig på.
Gör såhär, köp dig en RC bil och lär dig köra den bra.
Bra menas inte med att sladda runt i ett grustag utan att ha full kontroll på en bana.
Sen kan man börja med flyg helst ett högvingat tex SK78 eller nåt.
När man är säker på det kanske en funfly eller något liknanade.
Har man bra kontroll på flygplan efter några år... då kanske man kan börja titta på helikoptrar.
Men visst köp helikopter direkt, har man onödigt mkt pengar så är det perfekt sätt att bli av med dem snabbt :D

Last edited:
Kör som ett par andra av oss här på SH...kjöp en PiccoZ! :D Då flyger man satan inomhus och jagar dammråttorna! :tummenupp

250:- kan det bli billigare?

Jag flyger själv. Du köper inte bara en byggsats och smäller ihop och sen är det bara ut och flyga kan jag säga. Eller jo det kan man göra om man vill men. En inte helt tokig gissning är att han klarar att hålla helin i luften 5-10 sek sen är den i småbitar.

Köp en simulator till datorn. Lägg 100timmar på att lära sig flyga.
Läs allt du kan hitta på RCHeli.se. Köp en Raptor eller Sceadu och bra radio gärna något som den som kommer hjälpa honom har. För en sak är säker hjälp kommer han behöva. Inte bara att trycka på On knappen och ut och flyga.
Kolla om det finns någon klubb i närheten att gå med i.

Alt 2 är att köpa en PiccoZ för 299kr då behöver man absolut inga kunskaper för att flyga.

Får man hjälp att trimma in koptern och har ett bra gyro behöver det inte alls vara så svårt. det svåra blir väl när man skall ta bort gyrot ;)

Flyga utan gyro? Det gjorde man väl för 15 år sen eller nått.
Inte direkt så att ett gyro är en slags autopilot. Det är fortfarande extremt svårt att flyga med gyro.

Det kan paja en del runt i kring dig den där.
Var rädd om ögonen bara. Inredning och prylar går ju att köpa nytt.

Last edited:
Har väl inte gått hela den "riktiga" vägen, har haft ett par PiccoZ tidigare men tycker inte det räknas riktigt.

Skaffade denna för ett tag sen och har ägnat många timmar framför simulatorn. http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=510164

Har både FMS och AeroFly Pro Deluxe. Ska testa Phoenix också.

Funderade först på att skaffa en Esky Belt CP men det blev för mycket pengar och risken är att man inte vågar köra den och då lägger man av. En Lama är ju ganska stabil i sig själv och helt ok att köra hemma i vardagsrumet.
Kör med Laman och simulatorn ett tag för att få in reflexerna sen får vi se om det blir nitro framöver.

Självklart är man reggad på RCHELI.se :tummenupp

Jasså flyger man inte utan gyro? det var som tusan :D
Undra vad de håller på med där borta.... ;)
Sedan finns det olika nivåer på gyro. Har du ett som håller den i rätt kurs och plant så är det inte så jävla svårt. Sedan kan vi ju prata om hur mkt man lär sig men någonstans måste man börja ;)

Kanske köpa sgi en gps styrd med en gång o knappa in kordinaterna istället? ;)

Jag flyger själv. Du köper inte bara en byggsats och smäller ihop och sen är det bara ut och flyga kan jag säga. Eller jo det kan man göra om man vill men. En inte helt tokig gissning är att han klarar att hålla helin i luften 5-10 sek sen är den i småbitar.

Köp en simulator till datorn. Lägg 100timmar på att lära sig flyga.
Läs allt du kan hitta på RCHeli.se. Köp en Raptor eller Sceadu och bra radio gärna något som den som kommer hjälpa honom har. För en sak är säker hjälp kommer han behöva. Inte bara att trycka på On knappen och ut och flyga.
Kolla om det finns någon klubb i närheten att gå med i.

Alt 2 är att köpa en PiccoZ för 299kr då behöver man absolut inga kunskaper för att flyga.

Flyga utan gyro? Det gjorde man väl för 15 år sen eller nått.
Inte direkt så att ett gyro är en slags autopilot. Det är fortfarande extremt svårt att flyga med gyro.

Det kan paja en del runt i kring dig den där.
Var rädd om ögonen bara. Inredning och prylar går ju att köpa nytt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti