RC Flyg

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Har länge varit lite sugen på ett RC flyg eller helikopter.
Vad ska man ha om man vill
-el-drift
-lättstyrd för nybörjare men ändå kul att flyga
-lång flygtid, orkar inte åka hem och ladda efter 10min
-inte gärna betala mer än dryga 1000lappen

Får man flyga överallt eller är det några "radiolagar" som gäller?

SVooSh skrev:
-el-drift

Tipps!
Ta kontakt med någon klubb i Stockholmsområdet (se länk) så får du garanterat hjälp och information om lämpliga flygställen.
http://modellflygforbund.se/klubbar.html#A

/Tobbe

SVooSh skrev:
Ja kanske skulle vara något. Någon som provat? Hur funkar såna utomhus när det blåser lite... eller är dom kanske bara för inomhusbruk?

Jag provade ett sådant här: http://www.dino.se/product.php?pid=510
Fungerade över förväntan, gick att flyga runt i cirklar i varierande höjd. Stå till i ett par sekunder "längst upp" i motvindsuppförstbacke och sedan svänga runt och får upp en hygglig fart och flyga vidare. Det får inte blåsa alltför mycket för då blåser det iväg för långt så man tappar kontakten med det, men det gör ju inget om det fläktar lite, blir bara lite mer utmaning.

Tråd om det: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86784
Film: http://sporthoj.years2.com/RC_Blue_star.wmv

SVooSh skrev:
Ja kanske skulle vara något. Någon som provat? Hur funkar såna utomhus när det blåser lite... eller är dom kanske bara för inomhusbruk?

Tja.

Det går ej att flyga utomhus om det inte är en helt vindstilla sommarkväll. Det är gympasalar som passar till detta.

DJM skrev:
Tja.

Det går ej att flyga utomhus om det inte är en helt vindstilla sommarkväll. Det är gympasalar som passar till detta.

Klart det går, gäller bara att trycka hårdare på alltelleringet-gasen. :rolleyes:
Är man inte rädd för att galoppera iväg ibland när vinden tagit med sig planet så är det inga större problem. Fast vindstilla är givetvis idealet.

Tjet skrev:
Klart det går, gäller bara att trycka hårdare på alltelleringet-gasen. :rolleyes:
Är man inte rädd för att galoppera iväg ibland när vinden tagit med sig planet så är det inga större problem. Fast vindstilla är givetvis idealet.

jojo.. då flyger man inte, då blir det en flygande drake istället :D

Jag har hållt på med CR-flyg förut, var med i klubb å allt sånt.
Men jag flög aldrig nåt med el, körde rikitga metanolplan.
Om du har funderingar på att börja ska du definitivt ta kontakt med en klubb, kom ihåg en kille som hade lärt sig själv att flyga hemma. Han hade nog lagt ut många lappar på kraschade plan. Klubbarna brukar ha flygkvällar på sommarn, ta reda på när det är, åk dit och kika. Sen brukar man få flyga lite skolplan för en liten slant, med dubbelkommando så det är ingen risk för att krascha(oftast).

Det är svårt att böja flyga för under tusenlappen eftersom du ska ha radio också, som inte är särskilt billig. Jag tror att jag la ut ca fyra tusen innan jag ens kunde lyfta från marken med egna grejor. Dessutom är det ungefär lika dyrt med el som riktig metanol, iallafall när jag var aktiv. För då måste man ha laddare, fartreglage, miniservon mm. då rinner pengarna iväg ganska fort.

Så om du ska ha ett plan som man kan ha lite roligt med så kommer man inte långt med paket på 500:- från hobbex ska du veta.

Allt jag har skrivit bygger på det jag visste för några år sen, så det kanske har blivit billigare med plan laddare och sånt.

//gustav

Spinky Spendrup skrev:
Kolla här www.mft.nu lite mer avancerade och dyra prylar. Köp en flygande vinge med borstlös elmotor och litium batterier. Dom är stryktåliga, snabba som fan och har lång flygtid. Rock n roll... :banana
ok vinge: http://www.mft.nu/st/typhoon.htm
På min egen önskelista:
http://www.mft.nu/md/J21/j21.htm

Jag har SK50'n, jag köpte nog en av dom första MFT fick hem, men jag har inte byggt den än.
Däremot har jag en massa andra plan, som jag inte heller flyger med på grund av att jag har fått avlag på min begäran om att införa 40 timmarsdygn.

Är det bra flygväder är det bra hojväder....

....och då ska gräsmattan klippas.......

....och när man är klar regnar det eller blåser halv storm!

(EDIT) Bygg en MUGI, eller en SPAD, billiga, krocksäkra och billiga delar.
Jag har en färdigbyggd mugi som jag dock inte har flugit än, men andra mugis jag har sett flyger bra, om än något snabbt för en nybörjare, men det gäller nog alla "flygande vingar".
Följ bara anvisningarna om tyngdpunkt noga, sen tejpar du ihop den lite fult på en kvart, och pillar in radion och trimmar i en timme så hinner du krasha den 15 gånger innan batteriet är tomt.
Köp en hel påse med propellrar, du avverkar säkert 10 på en vecka!

Last edited:
SVooSh skrev:
-el-drift

Har kört rc-plan några år, tror ingen bara börjar flyga utan krash.
Ser nog lättare ut än att göra det, fördel om man har kört rc-bil
för då har man spakvana.
Av vad jag sett på rc-flyguppvisningar så fungerar el otroligt bra
nu för tiden, vassa motorer, accar med bra körtid. :)

Detta kanske är ett alternativ att börja med.
http://www.elflight.dk/video5/hydro_video.wmv :skrämd

GuW skrev:
Jag har SK50'n, jag köpte nog en av dom första MFT fick hem, men jag har inte byggt den än.
Hur verkar byggsatsen? Lätt att få ihop? Såg att de hade en J29 Tunnan också, gådd dämn! :yoparty Synd bara att fläktdrivet är så jädra trist.

Det där med vinden känner man igen, men så länge det inte är byigt kan man flyga i rätt starka vindar. Bara att leta upp ett hang och kasta ut finaste skalakärran man har. :3freak

Ingen som har tips på var man kan hitta total byggsatser på nätet gärna för metanol?

Fina tips :tummenupp

Är fullt medveten att bra grejjor kontra pris är en svår ekvation men jag känner mig själv så tänkte lägga ett pristak på runt tusingen. För om historien upprepar sig så ligger grejjorna på hyllan efter två veckor och då kommer jag undra varför jag köpte det värstaste värsta.

Så är det någon som sitter och klämmer på tips om det bästa RC-paket som man kan köpa för en tusing, även import, så kläm gärna fram med det.

Spinky Spendrup skrev:
Hur verkar byggsatsen? Lätt att få ihop? Såg att de hade en J29 Tunnan också, gådd dämn! :yoparty Synd bara att fläktdrivet är så jädra trist.

Det där med vinden känner man igen, men så länge det inte är byigt kan man flyga i rätt starka vindar. Bara att leta upp ett hang och kasta ut finaste skalakärran man har. :3freak

Jag har packat upp och skurit ut delarna, och provmonterat,lättare än att bygga plastbyggsats men sk 50'n led av lätt övervikt om man skulle köra den på speed400 motor, så den måste modifieras rejält för att bli lättare.

Jag hade redan speed400 grejor från en elseglare, så jag får lägga mer jobb på att bygga lätt, hostar man upp för ett fartreglage och en liten borstlös, och givervis LiPo accar, då kan man i princip klämma ihop den som den är och hälla lim i alla håligheter, den flyger ändå.

En nackdel med att bygga tungt är att den vill ha mer fart, en fördel är att den klarar blåsigare väder.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back