RC-bilar for Dummies?

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Nån som har koll? Jag har ett containerfynd till metanolbil som jag tänkte se om det går att få fart på för en billig summa. Saknar radiodelen, alltså den man styr med, mottagadelen finns, likaså servona. Så egentligen vill jag bara veta vad jag behöver för mest basala/billiga prylar för att kunna provstarta skiten och se om det är värt att lägga tid/pengar/energi på den...:barnpånytt:

Bilen i fråga är en Kyosho.

Dra igång den kan du göra utan sändare misstänker jag, bara se till att glödstiftet är ok och sen att du har en glödacc eller vad det nu heter.
Sen är det bara att köpa billigaste tänkbara 2-kanalare med pistolgrepp (spakar är för flyg och inte bil) och utbytbara kristaller på en hobbybutik, och en kristall som motsvarar den du ska ha till din mottagare.
En motor kostar inte många kronor om det är den som har skrurit eller så, det är drygt när drivaxlar och allt runt om kring måste bytas :(
Just ja, lite metanol behövs ju också men det visste du ju redan :D

Jo, att det behövdes soppa hade jag räknat ut alldeles på egen hand...:) Glödacc? Att driva glödstiftet med alltså? Volttal? På järnåldern, när jag senast lajjade med radiostyrda prylar använde jag ett stort jävla 1,5 volts (tror jag) ringledningsbatteri till glödstiftet, antar att tekniken gått framåt sedan dess....

Har dragit runt motorn med startanordningen a'la ryckstart, låter och känns som om det är komp i den, hela bilen verkar vara i gott skick förutom avsaknaden av radio och kaross. Ska plocka loss mottagardelen och se om det går att utröna märke/frekvens/etc.

Jo, att det behövdes soppa hade jag räknat ut alldeles på egen hand...:) Glödacc? Att driva glödstiftet med alltså? Volttal? På järnåldern, när jag senast lajjade med radiostyrda prylar använde jag ett stort jävla 1,5 volts (tror jag) ringledningsbatteri till glödstiftet, antar att tekniken gått framåt sedan dess....

Har dragit runt motorn med startanordningen a'la ryckstart, låter och känns som om det är komp i den, hela bilen verkar vara i gott skick förutom avsaknaden av radio och kaross. Ska plocka loss mottagardelen och se om det går att utröna märke/frekvens/etc.

Jo, ca 1.5 volt brukar vara lagom glödström, koppla bort den så snart du har fått någorlunda jämn och hög tomgång för att spara stiftet.
(byt stift i förebyggande syfte, dom är inte dyra)

Tvätta gärna ut förgasaren innan provstart annars kan du få skruva dig fördärvad på nålen (rör inte tomgångsnålen, den borde vara rätt justerad och är ett helsike att få bra igen)

Ohhh, en rc-bilstråd!

Jag har tävlat på hyffsat hög nivå och det är verkligen något jag rekommenderar andra att göra, det är så jäkla skoj!

Angående bilen. Lite det som Guw är inne på. Har det stått bränsle i tank och ledningar ett tag tenderar det att bli lite geggigt. Så ett bra tips är att rengöra noga. Sen drar du in till Hobbex eller valfri butik som säljer radiostyrt och köper en ny glödtändare, kostar inte många kronor. :)

Angående sändare. Köp inte det billigaste skitet. Köp något med lite inställningsmöjligheter, det blir bara roligare då.

Lycka till! :)

Ah! Hobbex var ett kanontips, där fanns det prylar.:tummenupp

Flashback: undrar hur många gånger man r*nkade sig till sömns till Hobbexkatalogen under barndomen?

edit: det enda jag inte hittade var bränsle...var hittar man sånt enklast? och vad ska man ha?

Last edited:
Ah! Hobbex var ett kanontips, där fanns det prylar.:tummenupp

Flashback: undrar hur många gånger man r*nkade sig till sömns till Hobbexkatalogen under barndomen?

edit: det enda jag inte hittade var bränsle...var hittar man sånt enklast? och vad ska man ha?

Men va faaaaan gubbe:

http://www.wentzels.se/

En lunchpromenad för dig.:tummenupp

:D Va där jag med för typ ett år sen..

Radio billigaste nya jag hitta 499kr
mottagar/sändarkristaller129kr
ett par nya drivaxlar 250kr
nytt luftfilter 150kr 3 pack.
glödare 199kr
batteri acc till mottagare löd polaren ihopp. Annars cirka 200kr
soppa 1l 140kr Wentzells
laddare till mottagar acc 149kr