RC 8-el!

Lite svårt att tycka när man ej har kört själv....men kul att det börjar komma elhojar, framtiden är nu! & JA RC8:an är äckligt snygg!

Det är väl kul att folk testar hojar i TV oavsett vad det är?

Det är väl kul att folk testar hojar i TV oavsett vad det är?

absolut, det är alldeles för lite sånt på "vanlig" tv. . .. .det var ju inte det att Steffo provkörde hoj i TV som jag tyckte var udda. . .undrade bara hur ni motormaniacs ställde er till elcykel. .. . och speciellt en rc8 med el.

Last edited:
absolut, det är alldeles för lite sånt på "vanlig" tv. . .. .det var ju inte det att Steffo provkörde hoj i TV som jag tyckte var udda. . .undrade bara hur ni motormaniacs ställde er till elcykel. .. . och speciellt en rc8 med el.

Det måste väl anses vara ett lyft för Rc8:an att få sig en liten elsnurra med lite riktig kräm i :tungan

Najs med en rc8 eldriven, lätt något jag skulle kunna pendla/glida runt i stan med men skulle nog sakna twin-ljudet en aning (allmänt ljud från motorer också). Finns ju många positiva sidor med el-hoj, ladda hemma, slipper lägga ut pengar på att byta slip-on etc, visserligen så lär det finnas andra hål att stoppa pengarna i men ändå, iom att man inte är beroende av en ljuddämpare så kan man som man ser på rc8an få en smäckrare/slankare bakända utan ljuddämpare som sticker fram i underkant på hojen/sidan osv..skulle vara superkul att testa en eldriven hoj och få känna och klämma lite på den :)

Jag förstår valet av hoj till viss del, bra på en massa sätt (exponeringsvärde etc), och Morris har ju inte haft tid att ta fram eget, så en Mavizen funkar fint som startmaterial.
men,
de allra flesta elracingprojekt idag har totalt missat(eller bortprioriterat) att ett chassie framtaget för en förbränningsmotor inte är optimalt för den "powerdelivery" som en elmotor ger.

Nu är ju elracing i sin linda men samtidigt går tåget nu dom här första åren innan japsen lägger sig i detta, så ska man då överleva så gäller det att ha gjort hemläxan och tagit fram en hoj som är anpassad för just vad det är.

Annie sköter sig proffsigt och snyggt som vanligt, lite kul när studio-ögon-godiset frågar om RC8an skulle funka i Paris-Dakar. :hihi

Gräsligt snygg är den... dock har jag ännu inte fattat varför dom inte sätter på växellåda, sparar ju energi samtidigt som man får högre toppfart.

Känner att jag kanske borde svara eftersom jag är en av få som faktiskt kört hojen och dessutom kollat lite närmare på hur den är byggd.

Hojen är som sagt en helt vanlig RC8 utan bensinmotor och bränsletank. Motorns funktion som bärande del i ramen är ersatt av en kolfiberlåda innehållande batterier, två Agni 95R motorer samt styrsystem. I nuvarande konfiguration väger hojen ca 170kg.

För att batterierna ska räcka ett helt race är effektuttaget från motorerna begränsat. Trots det accar den riktigt bra från stillastående men ju fortare det går destå sämre känns prestandan. Grovt beskrivet så känns den pigg 0-100 men därefter blir det lite segt. Jag hinner upp i ca 160 på rakan på sviestad.

Det som jag gillar mest är svängvilligheten tack vare väldigt lite roterande massa i drivenheten och att man slipper fokusera på koppling, växlingar och motorvarvtal. Det är 100% fokus på nästa kurva och det är det hojåkning handlar om för mig.
Min första reaktion efter att ha provkört var: "Jag vill inte gå tillbaka till en bensinhoj, nu vill jag ha en riktigt bra elhoj istället".

Utvecklingen kommer att gå fort och när batterierna blir lätta nog kommer vi ha grymt roliga hojar. Motorer och styrsystem är nästan där redan trots att det självklart finns förbättringar att göra.

Jag trodde inte att en elhoj skulle vara något för mig som älskar brutala twinnar men:
Jag har smakat på framtiden och jag gillade det!

de allra flesta elracingprojekt idag har totalt missat(eller bortprioriterat) att ett chassie framtaget för en förbränningsmotor inte är optimalt för den "powerdelivery" som en elmotor ger.

Nu är ju elracing i sin linda men samtidigt går tåget nu dom här första åren innan japsen lägger sig i detta, så ska man då överleva så gäller det att ha gjort hemläxan och tagit fram en hoj som är anpassad för just vad det är.

Det är dyrt och tidskrävande att ta fram helt nya chassin, man får än så länge mer för pengarna om man satsar på att utveckla motorer och styrsystem tror jag.
Kollar man på racen på http://www.egrandprix.tv/ så känns det som att de flesta än så länge har rätt begränsade budgetar och ska man spekulera så kan man misstänka att utvecklingen drivs av elektroniknördar med ett MC-intresse snarare än fullfjädrade racehojsingenjörer.

Nu är jag ingen expert på området men:
Jag tror inte det kommer krävas någon otroligt radikal utveckling av chassit om vikt/effektförhållandet är liknade. Vilket det nog blir.
Däcken tar nog upp det mesta av kraftpulserna i en förbränningsmotor så där kan bör det nog bli en del skillnader (vilket kommer påverka chassit till en del naturligtvis).

Gräsligt snygg är den... dock har jag ännu inte fattat varför dom inte sätter på växellåda, sparar ju energi samtidigt som man får högre toppfart.

Elmotorer har som regel väldigt flack momentkurva och effektivitetskurva över nästan hela registret. En växellåda lägger på vikt och ger transmissionsförluster.

Har du några belägg för att det skulle gå att göra en motor så mycket effektivare genom att låta den jobba i ett smalare register att det skulle vara värt att köra med växellåda?

Last edited:
Elmotorer har som regel väldigt flack momentkurva och effektivitetskurva över nästan hela registret. En växellåda lägger på vikt och ger transmissionsförluster.

Har du några belägg för att det skulle gå att göra en motor så mycket effektivare genom att låta den jobba i ett smalare register att det skulle vara värt att köra med växellåda?

Helt rätt faktiskt, men en elmotor som vi kan den idag, ger faktiskt bäst batteri och arbetsprestanda vid eller rätt nära på maxvarv.

Den "växellådan" man använder är en frekvensomriktare. Fel forum för att beskriva sådant (tjutet ni hör på nya pendeltågen är från frekvensmoduleringen).
Ev att vi kommer få en två stegs växling av dessa i framtiden. Frekvensomriktning och efter detta en variatordrivning som en överväxel. Det är vad jag skulle se som mest realistiskt.

Jag skulle mer än gärna ha en elhoj! Så jäkla skönt att kunna tanka fanskapet på jobbets bekostnad :banana

Inte mer än det faktum att dom kör många elbilar med standard låda när dom gör konverteringar, ser inte varför det inte skulle gå på Mc också. Toppfarten blir ju garanterat högre och en elmotor är ju oftast inte effektivast vid maxvarvtalet. Då skulle man kunna köra motorn effektivast hela tiden istället men självklart blir det en del förluster i lådan.

Helt rätt faktiskt, men en elmotor som vi kan den idag, ger faktiskt bäst batteri och arbetsprestanda vid eller rätt nära på maxvarv.

Den "växellådan" man använder är en frekvensomriktare. Fel forum för att beskriva sådant (tjutet ni hör på nya pendeltågen är från frekvensmoduleringen).
Ev att vi kommer få en två stegs växling av dessa i framtiden. Frekvensomriktning och efter detta en variatordrivning som en överväxel. Det är vad jag skulle se som mest realistiskt.
Har kikat på väldigt många elmotorer(DC) och de allra flesta är som effektivast vid ca 50-70% av maxvarvtalet, dock sjunker det inte så mycket efter det, kanske max 8-10%.

Det finns som sagt många elfordon med "vanlig" växellåda.

Mjo Variator är en mycket skojig manick, kan man bara få fram lite andra hojar än "bögpulkor" så vore det najs :)

Skoj!

Mycket roligt att det kommer med i TV!

+1 som vill köra el-hoj och slippa ljudet :tummenupp

Inte mer än det faktum att dom kör många elbilar med standard låda när dom gör konverteringar, ser inte varför det inte skulle gå på Mc också. Toppfarten blir ju garanterat högre och en elmotor är ju oftast inte effektivast vid maxvarvtalet. Då skulle man kunna köra motorn effektivast hela tiden istället men självklart blir det en del förluster i lådan.

Jag tror inte en växellåda kommer att vara önskvärd på en MC hur som helst, att man behåller växellådan på många elkonverteringar beror nog bla på att man använder motorer som inte är utvecklade för ändamålet. Hur många fabriksbyggda elfordon som kommer byggas med flera växlar/variator får vi se, utvecklingen kanske går åt det hållet men min gissning är att så inte blir fallet på MC/Bilsidan iaf.

Spännande branch det här...

Har kikat på väldigt många elmotorer(DC) och de allra flesta är som effektivast vid ca 50-70% av maxvarvtalet, dock sjunker det inte så mycket efter det, kanske max 8-10%.

Det finns som sagt många elfordon med "vanlig" växellåda.

Mjo Variator är en mycket skojig manick, kan man bara få fram lite andra hojar än "bögpulkor" så vore det najs :)

Nu har hojen tråden handlar om förvisso två DC-motorer men som jag ser det så blir det nog AC-motorer som kommer att dominera elfordonsindustrin med tanke på effektivitet, flexibilitet och servicebehov.

Ang variatorer: Åk och provkör Aprilia Mana, det är en lite roligare hoj som visar hur bra en variatordrift kan funka. En kul upplevelse!

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!