Rattsurfning hjälp med undersökning

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Såg en fantastik sån för några år sedan. :hihi
Kör i Stockholm förbi Gamla Stan på väg mot slussen.
Det blir rött nere vid kajen.
Bil ett stannar och blir torpederad av bil två. Jag är bil tre.
Skitarg förare ett :4skrika hoppar ut och börjar vifta och gorma.
Moloken förare två :rodnar masar sig ur.
Skitarg förare :4skrika närmar sig moloken förare :rodnar och jag tänker "Nu smäller det" :smasha
Moloken förare :rodnar pekar sakta mot en fullfet motorbåt vid kajen.
Arg förare :4skrika och jag tittar mot brewden i minimal bikini :tuttar som just lutar sig framåt.
Numera glad förare ett :D lägger armen om lika glad förare två :D och de går sällskapligt åt sidan som bästa vänner. :fyllisar

:tummenupp:tummenupp
Dom delade en annan upplevelse plötsligt...:Bugar
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Förr fanns det riktiga knappar på telefonerna så man kunde skriva en hel romanserie utan att ens titta på telefonen.. Idag är det dessverre omöjligt med autocorrect som ändra var och vartannat ord till ett ord man knappt visste fanns i svenska akademins ordlista :smasha :7peta :3freak

De va nog bättre för... :D Eller ??
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De flesta tror ju att de är lite bättre än andra. Därför kan en majoritet av bilisterna tycka att en majoritet av bilsterna är dåliga på att använda blinkers. Det behövs inget mattegeni för att förstå den uträkningen...:D

Likadant är det med mobilanvändning, de flesta tycker att andra gör fel men själva har de så gott omdöme så de vet att de inte är farliga. :huvet

http://www.transportstyrelsen.se/sv/sluta-rattsurfa/forskning/
Tittade men såg inte
Även om du bara är mentalt upptagen med annat, om du exempelvis pratar i telefon samtidigt som du tittar på vägen minskar resurserna i hjärnan att hantera det du ser Detta fenomen brukar kallas "looked but failed to see", dvs tittade men såg inte.

Man tror att man inte är farlig och fortsätter därmed att prata som tidigare för det är ju "de andra" som ska skärpa sig...:(

Då blir man lite överraskad när Transportstyrelsen informerar för att få oss trafikanter att sluta använda telefonen bakom ratten.:tummenupp

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/ny-kampanj-ska-fa-oss-att-sluta-rattsurfa/

http://www.transportstyrelsen.se/slutarattsurfa


Särkilt när vi "vet" att information inte fungerar enligt Tragikvärket...:tungan

Vi förstår att det var fel när man läser att chefen får sparken...

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-19/transportstyrelsens-chef-far-sparken

"Regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas. Vi har därför gemensamt kommit fram till att den tidigare generaldirektören inte längre ska leda myndigheten”, säger infrastrukturminister Anna Johanssons statssekreterare Mattias Landgren i en skriftlig kommentar.

Men det är ju bara de med foliehatt som tror på ett samband...:rofl:rofl
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag läste tidningen i bilen på väg till jobbet när jag pendlade 10 mil om dagen. Rak motorväg, tidningen över ratten och man behöver inte ha blicken fäst rakt på vägen för att se vad som finns där.
Så ja, jag rattsurfar. Men inte "läser aftonbladet eller facebook"-surfar men det kan vara allt från att knappa på google maps till att svara på ett mail/skriva sms. Där har man ju stor nytta av rättstavningsprotokollen eller vad det nu kallas, man behöver inte kolla på telefonen när man skriver hela tiden.
Har aldrig orsakat en olycka och kör mer mil än genomsnittet helt klart.

Nu kommer folk säga att en förare som tror att han är en bra förare i själva verket är en dålig sådan men jag håller inte med. Jag känner till mina brister och brukar hålla mig borta från det jag är dålig på.
Men dåliga förare ska helt klart inte rattsurfa.
Jag har en kompis som är totalt kass som förare och jag sitter inte bredvid förutom möjligtvis i stadstrafik. Skulle jag se honom plocka upp mobilen så skulle jag dra i handbromsen DirECkT!
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Finns redan lag som tacker det, vardsloshet i trafik.

Det tar mycket mer av min uppmarksamhet att byta fran Radio2 till CD 4, lat 2 i bilens 'infotainment' system an det tar att lasa ett snabbt SMS med telefonen pa ratten, och med telefon pa rattens ovansida har man alla fall har trafiken i periferin. Och snacka inte om att mata in en address i bilens navigator..

I vilket fall som helst gor jag ingetdera av dessa da trafiksituationen kraver min fulla uppmarksamhet.

Finns ingen anledning, forutom att vara kara politiker skall se ut som att dom gor nagot nyttigt, att lagstifta och bestamma pa micro niva.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
De flesta tror ju att de är lite bättre än andra. Därför kan en majoritet av bilisterna tycka att en majoritet av bilsterna är dåliga på att använda blinkers. Det behövs inget mattegeni för att förstå den uträkningen...:D

Likadant är det med mobilanvändning, de flesta tycker att andra gör fel men själva har de så gott omdöme så de vet att de inte är farliga. :huvet

http://www.transportstyrelsen.se/sv/sluta-rattsurfa/forskning/
Tittade men såg inte
Även om du bara är mentalt upptagen med annat, om du exempelvis pratar i telefon samtidigt som du tittar på vägen minskar resurserna i hjärnan att hantera det du ser Detta fenomen brukar kallas "looked but failed to see", dvs tittade men såg inte.

Man tror att man inte är farlig och fortsätter därmed att prata som tidigare för det är ju "de andra" som ska skärpa sig...:(

Då blir man lite överraskad när Transportstyrelsen informerar för att få oss trafikanter att sluta använda telefonen bakom ratten.:tummenupp

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/ny-kampanj-ska-fa-oss-att-sluta-rattsurfa/

http://www.transportstyrelsen.se/slutarattsurfa


Särkilt när vi "vet" att information inte fungerar enligt Tragikvärket...:tungan

Vi förstår att det var fel när man läser att chefen får sparken...

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-19/transportstyrelsens-chef-far-sparken

"Regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas. Vi har därför gemensamt kommit fram till att den tidigare generaldirektören inte längre ska leda myndigheten”, säger infrastrukturminister Anna Johanssons statssekreterare Mattias Landgren i en skriftlig kommentar.

Men det är ju bara de med foliehatt som tror på ett samband...:rofl:rofl

Jag tror inte du forstar riktigt. ALLT du gor i bilen som tar koncetration ifran sjalva bilkorningen okar sjalvklart olycksrisken. Man maste dra en grans pa lagstiftning nagonstans, och den gransen bor ga vid vardsloshet i trafik. Att stipulera vad som far och inte far goras i en bil ar ganska lojligt. Om det nu var sa viktigt att ALL uppmarksamhet skulle koncentreras pa bilkorning sa borde man forbjuda all distraktioner.
Alltsa forbjud ALLA aktiviteter som inte handlar om att just framfora bilen, forbjud kontakt och samtal med passagerare savida det inte handlar om en andrechaffor (tank flygplan) som assisterar vid framforande av fordonet.
Forbjud barn, speciellt bebisar, om dom inte sitter totalt isolerade fran foraren.
Forbjud mat och dryck
Osv, osv

Att ga in och lagstifta mot en av hundratals distraherande aktiviteter ar idiotiskt.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Jag tror inte du forstar riktigt. ALLT du gor i bilen som tar koncetration ifran sjalva bilkorningen okar sjalvklart olycksrisken. Man maste dra en grans pa lagstiftning nagonstans, och den gransen bor ga vid vardsloshet i trafik. Att stipulera vad som far och inte far goras i en bil ar ganska lojligt. Om det nu var sa viktigt att ALL uppmarksamhet skulle koncentreras pa bilkorning sa borde man forbjuda all distraktioner.
Alltsa forbjud ALLA aktiviteter som inte handlar om att just framfora bilen, forbjud kontakt och samtal med passagerare savida det inte handlar om en andrechaffor (tank flygplan) som assisterar vid framforande av fordonet.
Forbjud barn, speciellt bebisar, om dom inte sitter totalt isolerade fran foraren.
Forbjud mat och dryck
Osv, osv

Att ga in och lagstifta mot en av hundratals distraherande aktiviteter ar idiotiskt.


Hej Tallefjant

Här har du några "nya" bokstäver som du kan använda dig utav i fortsättningen :banana :3freak

å ä ö Å Ä Ö :glömdet
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Coolt, kan tyvarr inte hitta dom pa mitt keyboard? :va

Hatar när det händer :3freak Ser nu din ort :rolleyes:

Sitter du på ett t-bord med numretiska så kan du köra
Alt (+) 134 = å
Alt (+) 143 = Å
Alt (+) 132 = ä
Alt (+) 142 = Ä
Alt (+) 148 = ö
Alt (+) 153 = Ö

eller ändra till svensk tangentbordslayout. Det enda är ju att etiketterna på tangenterna inte riktigt stämmer. T ex får man trycka på ] för att få fram ett å osv.

Annars så skiter du i det jag skriver och kör på som vanligt då ingen riktigt bryr sig och allt förstår nog ändå vad du skriver :smasha :crash :banana
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror inte du forstar riktigt. ALLT du gor i bilen som tar koncetration ifran sjalva bilkorningen okar sjalvklart olycksrisken. Man maste dra en grans pa lagstiftning nagonstans, och den gransen bor ga vid vardsloshet i trafik. Att stipulera vad som far och inte far goras i en bil ar ganska lojligt. Om det nu var sa viktigt att ALL uppmarksamhet skulle koncentreras pa bilkorning sa borde man forbjuda all distraktioner.
Alltsa forbjud ALLA aktiviteter som inte handlar om att just framfora bilen, forbjud kontakt och samtal med passagerare savida det inte handlar om en andrechaffor (tank flygplan) som assisterar vid framforande av fordonet.
Forbjud barn, speciellt bebisar, om dom inte sitter totalt isolerade fran foraren.
Forbjud mat och dryck
Osv, osv

Att ga in och lagstifta mot en av hundratals distraherande aktiviteter ar idiotiskt.

Jag tror inte riktigt du förstår att jag förstår! :D

Att regler finns betyder inte att jag är för de regler som finns. Om jag fick bestämma så skulle det vara upp till dig som förare att, med eget omdöme, bestämma hur du ska köra. Fri fart betyder inte nu, och inte då, att man får köra så fort vi ville utan att man, med hänsyn till alla omständigheter, själv bestämde en säker fart. Det har vi kvar men med en övre hastighetsgräns numera...:(

Det är, som du vet, redan förbjudet med alla aktiviteter som inverkar på framförandet av ditt fordon. Men kan du sätta in nappen på din lilla telning utan att det inverkar på säkerheten är det inte förbjudet. Gör du det däremot i rusningstrafik med korta avstånd och cyklister och fotgängare runt dig är det kanske inte lämpligt och därmed förbjudet.

Man kan tycka vad man vill om våra regler men att känna till dem betyder inte för mig att jag gillar dem...

Jag är för information om t.ex fakta att vi tror vi är säkra när vi inte är det.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...rfa/forskning/
Tittade men såg inte
Även om du bara är mentalt upptagen med annat, om du exempelvis pratar i telefon samtidigt som du tittar på vägen minskar resurserna i hjärnan att hantera det du ser Detta fenomen brukar kallas "looked but failed to see", dvs tittade men såg inte.


Man tror att man inte är farlig och fortsätter därmed att prata som tidigare för det är ju "de andra" som ska skärpa sig...

Tragikvärket tycker inte att det fungerar men alla länder har inte samma inställning.
https://www.youtube.com/watch?v=-GhU5ELQzqA

Att då Transportstyrelsen informerar och chefen sedan får sparken borde ju vara lite större om man bryr sig om trafiksäkerhet...
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Så, det var skönt att skriva av sig i ett långt inlägg och inse att ingen här kommer ta till sig av något av det. Jag kommer fortsätta anta att alla andra fordon på vägen har fullständigt respektlösa förare som inte värderar mitt liv till något och göra så gott jag kan för att hålla mig borta från riskabla situationer. Vissa inlägg här visar bara att det fortfarande ligger någon sanning i det. Jag fortsätter helt enkelt jobba på mig själv som förare, det är allt jag kan göra.

Hoppas vi inte möts där ute.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
1. Rattsurfar du när du kör bil?
Ja

2. Har det hänt att du nästan råkat ut för en olycka pga. rattsurfning?
Ja men inte av min rattsurfning

3. Skulle du kunna tänka dig att stanna in till kanten istället?
Händer när jag ska skriva mer än tre ord

4. Känner du till lagen om rattsurfning?
Finns väl ingen sådan såvitt jag vet?

Däremot "Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.”4 kap. 10 e § Trafikförordningen (1998:1276)"

Dvs lika styggt att peta på GPSen.
 
Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Jag tror inte riktigt du förstår att jag förstår! :D

Att regler finns betyder inte att jag är för de regler som finns. Om jag fick bestämma så skulle det vara upp till dig som förare att, med eget omdöme, bestämma hur du ska köra.

Nu forstar jag att du forstar! Haller med helt och hallet. :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skriv kvinna/man, ålder.

Man, 39

1. Rattsurfar du när du kör bil?
Om ja, varför?


Surfar inte med mobilen om jag kör, men kan läsa ett SMS om det är kort och ge ett mycket kort svar om trafiksituationen tillåter det. Förutom det kan jag skriva in en adress i appen Google Maps om det skulle behövas under färd om det kan ske på ett säkert sätt. I annat fall stannar jag någonstans och slår in adressen.

När man hade äldre mobiler med knapptangenter och T9 kunde man skriva SMS med en hand utan att ta blicken från mobilen och skicka iväg på några ögonblick. Samma manöver kan man inte göra med en modern smartphone.

2. Har det hänt att du nästan råkat ut för en olycka pga. rattsurfning?
Om ja, har du slutat rattsurfa efter det?


Nej, det har aldrig hänt en olycka på grund av det. Däremot uppstår trafiksituationer dagligen där folk antagligen är distraherade av sina smartphones under bilkörning.

3. Skulle du kunna tänka dig att stanna in till kanten istället?

Ska man läsa längre text och dylikt är det självklart att man ska göra det.

4. Känner du till lagen om rattsurfning?

Ja
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top