rattfull på cykel

Utveckla gärna, vill inte begå några lagbrott under mina midnattsklipperier

Utveckla?

Man får inte köra åkgräsklippare på fyllan!

Det åker dit ett par stycken varje år för det och alla "har hört" att man inte kan åka dit för det.

I sommar har jag läst om två fall i tidningen, så jag begriper inte hur någon kan tro att det är OK att köra klippartraktor på fyllan.

Utveckla gärna, vill inte begå några lagbrott under mina midnattsklipperier

Som sagt, allt som framför dig med motor får du inte köra på fyllan. Jag trodde det va undantaget om det va på inhägnat område men hade tydligen fel där :)

Åkgräsklippare är fordon ...

Som sagt, allt som framför dig med motor får du inte köra på fyllan. Jag trodde det va undantaget om det va på inhägnat område men hade tydligen fel där :)

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

4 § 1 st. Den som för ett motordrivet fordon [...] döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.

4 § 3 st. Första och andra styckena gäller inte förare av motordrivet fordon, som är avsett att föras av gående.

Ex. på fordon som är avsedda att föras av gående.: åkgräsklippare, jordfräs och snöslunga.

Sup till, klipp gräs, ha kul!

Ex. på fordon som är avsedda att föras av gående.: åkgräsklippare, jordfräs och snöslunga.

Sup till, klipp gräs, ha kul!

Går du ofta med din åkgräsklippare?

Självgående gräsklippare ska det nog vara, det ligger ju i linje med snöslunga och jordfräs.

Gräsklippartraktor ska nog räknas som traktor eftersom den framföres av åkande, inte gående...

Så måste det ju vara :tummenupp. Tyckte dock det lät roligt att få undantag från regeln om man bara ska klippa lite gräs. Attans!

I somras var det väl några som åkte dit när dom drog husvagn med klippartraktorn, festen pågick i husvagnen, men tydligen hade även föraren varit med på förfesten!

"som är avsett att föras av gående."

Man kan ju sitta på motorn och åka på sin gågräsklippare :banana
För den är ju avsedda att föras an gående.

"som är avsett att föras av gående."

Man kan ju sitta på motorn och åka på sin gågräsklippare :banana
För den är ju avsedda att föras an gående.

Ja fast då behöver man nog ingen sprit för att bli yr, svänghjulet brukar ju sticka upp...

Jag hade en bekant som hade en totalt slutkörd gräsklippare med.. ehh startproblem, han brukade använda en borrmaskin med gummirondell som startmotor direkt på svänhjulet.

Man kan anta att den saknade kompression den motorn....

Njaaaru... Är du riktigt säker på det? Är inte ett "motordrivet fordon avsett att föras av gående" t.ex. permobiler, andra eldrivna rullstolar och liknande? Då i den meningen att en som sitter i permobil räknas som gående/fotgängare. Även fast den inte måste gå i bokstavlig mening.
(Edit: kom på att en elrullstol kanske inte räknas som ett motordrivet fordon. Utan att det är ett gånghjälpmedel, Som t.ex. en käpp eller en sparkstötting.)

Alternativt att det kan gälla de du räknade upp fast du har misstagit gräsklippare för att inkludera åkgräsklippare? Att det alltså skulle gälla en vanlig gräsklippare som har drivning för att det ska bli lättare att puttarunt den. Jag tror att du ska vara väldigt försiktig med att dricka alkohol innan du ger dig ut och härjar på en åkgräsklippare.

Last edited:
Njaaaru... Är du riktigt säker på det? Är inte ett "motordrivet fordon avsett att föras av gående" t.ex. permobiler, andra eldrivna rullstolar och liknande? Då i den meningen att en som sitter i permobil räknas som gående/fotgängare. Även fast den inte måste gå i bokstavlig mening.

Alternativt att det kan gälla de du räknade upp fast du har misstagit gräsklippare för att inkludera åkgräsklippare? Att det alltså skulle gälla en vanlig gräsklippare som har drivning för att det ska bli lättare att putta runt den.

Tänkte att åkgräsklippare faller under gräsklippare. Men som GuW sa det menas nog motorfordon som man faktiskt ska gå runt med när man brukar det. Alltså inte snöslungor, gräsklippare och jordfräsar man kan köra runt på.

Ibland blir det fel när man tänker.

Jag tror att du ska vara väldigt försiktig med att dricka alkohol innan du ger dig ut och härjar på en åkgräsklippare.

Buzz-kill ;)

Sorry till TS att tråden slutade handla om cyklar och istället åkgräsklippare.

Det heter styrstångsfylla och man blir dömd för vårdslöshet i trafik om man tex orsakar en olycka eller dylikt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti