rattfull på cykel

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
kan man fällas för rattfylleri på cykel? jag funderade, googlade och får inga klara svar, räknas det som rattfylleri eller ej?:va

Du kan inte bli av med körkortet för att ha cyklat berusad. Men du kan bli av med ditt körkort om du anses olämplig på grund av alkoholproblem.

Man kan åka dit på vårdslöshet i trafik, och därigenom förlora körkortet om man cyklar på fyllan.

Man kan även åka dit för vårdslöshet i trafik om man går och således bli av med kortet.

Så ja, du kan bli av med kortet om du kör full på hoj/cykel eller bara går.

Vad gäller för stulen trambil på fyllan? (en polare undrar...)
:rofl fyllecell?

Rullstol/permobil på fyllan e helt ok då det räknas som ens ben.

Trampcykel fylla är de ju tusentals fall av varje kväll i alla studentstäder så det verkar dom väll skita i..

Men om vi rent hypotetiskt säger att dom får för sig att dra in mitt körkort för att jag cyklar på lyran, hur blir det då när mitt körkort redan är indraget? antar att det läggs på spärrtiden bara?

Gammal seglivad myt, tillomed en del poliser tror på det.

Gäller bara motoriserade fordon!

Gammal seglivad myt, tillomed en del poliser tror på det.

Gäller bara motoriserade fordon!

Just det.

"
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
(...)
4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.
"

Även åkgräsklippare skulle jag tro.

Fast klipper man gräset på fyllan blir det nog riktigt dåligt gjort. Rent ut sagt gräsligt...

Rent krasst så kan du bli av med lappen om du klipper gräset på fyllan. OM du inte har en helt inhägnad tomt :mattias

Rent krasst så kan du bli av med lappen om du klipper gräset på fyllan. OM du inte har en helt inhägnad tomt :mattias

Inhägnat spelar ingen roll i lagen, därav att MR Aschleberg fick åka till the USA för att köra full

Inhägnat spelar ingen roll i lagen, därav att MR Aschleberg fick åka till the USA för att köra full
Var det inte Danmark Aschberg åkte till? Det var han på Trafikmagasinet som åkte till USA, Carl-Ingemar Perstad eller vad han nu heter.

En gräsklippare är ett motorfordon, alltså får de inte framföras av någon som är berusad. Oavsett vart det är. Vidare angående gräsklippare http://st.nu/start/sundsvall/1.2138663-korde-grasklippare-nakna-langs-e4

När det gäller cykla berusad så finns det ingen lag mot det. Men man kan ju åka på t.ex. en vårdslöshet i trafik eller en LOB. Jag vet inte ens om poliserna rätt att ta utandningsprov på en cyklist? :va

Just det.

"
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
(...)
4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.
"

Mina spårvagnsfyllor är nu ett minne blott med denna information. De har alltid gått som på räls, men det är väl bäst att lägga ner innan de spårar ur.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti