Rasslande ljud

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Hoj
honda cb650sc-1982
Hej bara jag igen.

Har ett rasslande ljud ifrån motorn kommer ej förren hojen börjar bli varm och tystnar när man gasar och kommer igen när den står på tomgång. Låter som några brickor som ligger och skramlar i en plåtskål. Blir inte riktigt klok på ljudet om det är skrammel eller mer tickande ljud. Mc har gått 4000mil. Kan det redan vara kamkedjan som är kass, finns det nåt sätt att kolla om kedjan är kass. Hojen är en Honda cbx 550
Micke

Det är något du får på köpet med en gammal Honda. Många Hondor från sent 70- och tidigt 80-tal skramlade rätt ordentligt från kopplingen på tomgång.

Det är något du får på köpet med en gammal Honda. Många Hondor från sent 70- och tidigt 80-tal skramlade rätt ordentligt från kopplingen på tomgång.
Å du, nog fasen skramlade alla andra motorcyklar på den tiden med.

TS. Jag skulle satsa ett par hundringar på en förgasarsynkronisering. Det är det vanligaste felet till skrammel. Alla luftkylda motorer från den tiden låter en del, men om det skramlar och håller på så gör något som inte alla unnar sin cykel.

Å du, nog fasen skramlade alla andra motorcyklar på den tiden med.

TS. Jag skulle satsa ett par hundringar på en förgasarsynkronisering. Det är det vanligaste felet till skrammel. Alla luftkylda motorer från den tiden låter en del, men om det skramlar och håller på så gör något som inte alla unnar sin cykel.

Nja, min Sukka låter fin-fint. Enda som skramlar är flatslide gasarna. :D

[för det skrammlar ganska rejält men när den är kall så hörs ingenting. Kan det verkligen ha med förgasarna att göra. Vad är det som är vanligt att det rasslar på dessa hojar så man har lite att gå på.
Tack för all er hjälp och hoppas verkligen inte det är kamkedjan. Någon som vet hur man kollar den.
Micke

[för det skrammlar ganska rejält men när den är kall så hörs ingenting. Kan det verkligen ha med förgasarna att göra. Vad är det som är vanligt att det rasslar på dessa hojar så man har lite att gå på.
Tack för all er hjälp och hoppas verkligen inte det är kamkedjan. Någon som vet hur man kollar den.
Micke

Och det slutar inte om du trycker in kopplingen då?

Micke
Grenröret som glappar kanske? Ett problem som kan hända med vissa hojar om det inte är helt åtdraget och packningar/brickor ger ett tickande/rasslande ljud när den blir varm. Kostar inget att känna på bultarna.

Micke
Går den på choke när det inte hörs något? Med andra ord: Ligger motorn på strax över normal tomgångsvarvtal?

Ojämn motorgång leder till rassel. Det vanligaste felet. MYCKET vanligare än att en kamkedja är slut efter 4000 mil. Om den inte har gått mätaren runt en gång förstås...

Lånar tråden min hojs skramlande upphör när jag trycker in kopplingen... vad beror det på ... ZXR-750 1992....

tack på förhand......

Förmodligen dåligt lager som håller kopplingskorgen, lagerglappet försvinner när du trycker in kopplingen och sätter tryck mot lagret. Kan vara annat också men jag skulle börja kolla det.

Last edited:
[Alltså jag startar ju den med choke och låter den stå på tomgång sen när jag inte behöver choken längre så drar jag bort den. Men har inte låtit den stå på tomgång flera minuter utan har börjat köra och då när man stannar så låter det ganska rejält och gasar man lite så följer ljudet varvtalet för att sen inte höras om man gasar upp ordentligt och återkommer igen när den går på lägre varv.
Micke

[Kan det var att det är kopplingen som spökar. För idag gick väldigt fint jag och min kompis körde lite fram och tillbaka för att testa den lite och den gick hur fint som helst. Och sen stod vi stilla och fortfarande tyst till man gasade till en gång då kom ljudet tillbaka. men mekade man lite med kopplingshandtaget liksom i dragläge så försvann ljudet och sen gasade man till så kom det tillbaka. Men det låter som det kommer framifrån motorn men visst ljudet leder väl ganska bra. Kamkedjan var bra spänd inget direkt glapp.
Micke

Back