Rasslande koppling(?) GSX750F

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag har fått problem med min hoj. Den rasslar när man drar på, oavsett växel. Det hörs väldigt tydligt när man står still och har släppt kopplingen med neutralen i, men försvinner när man håller in kopplingen (minskar kraftigt iaf). Samma sak när man motorbromsar, blir nästan helt tyst. Vid konstant gas hörs bara ett vinande.
Vad är fel? Hur ser man att kopplingskorgen är sliten? Kan man riva utan att tappa ur oljan om man lutar cykeln?

Du kan riva utan att tappa ur oljan. Ställ framhjulet(eller bak) på en 2"*4" bräda och låt den stå normalt på stödet.
Sliten korg brukar kunna ses som hack.

Qwerty skrev:
Du kan riva utan att tappa ur oljan. Ställ framhjulet(eller bak) på en 2"*4" bräda och låt den stå normalt på stödet.
Sliten korg brukar kunna ses som hack.

Klockrent, då slapp jag lite pyssel iaf! :) Måste man byta packningen om man bara öppnar och tittar?

Det är inga glapp man ska titta efter? :va

Byta packning?? Inte en aning, jag har då aldrig gjort det. Men var försiktig så den inte går sönder, då får du byta den.

Glapp. Det enda glappet kan vara lameller som glappar i korgen. Vad jag vet, på den här punkten kan jag ha fel, har aldrig analyserat så noga.

Det kan alltså i princip bara vara lamellerna/tryckplattorna som är slut, det är ingen risk att själva korgen är slut?

Kan det förklara oljudet när man gasar? :va

Hoztic skrev:
Det kan alltså i princip bara vara lamellerna/tryckplattorna som är slut, det är ingen risk att själva korgen är slut?

Kan det förklara oljudet när man gasar? :va

Svårt att gissa om man inte står med grejjorna i handen själv. Riv och kika, en koppling är så pass enkel att förstå satt du hittar nog ditt rassel utan problem.

Det är det nog inte. Eftersom ljudet försvinner när du pressar ihop kopplingen.

Men samtidigt så hörs det ju när man gasar, mer i låga hastigheter, vilket iofs kan bero på att ljudet inte dränks lika mycket av allt annat buller i högre farter...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år