Rassel..

svebbe

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
1997 Kawasaki VN1500 Classic
Har nåt som rasslar i höjd med cylindrar/topplock...tror att det är kamkedjan som behöver åtgärdas/bytas...eller kamkedjesträckaren...nån som har gjort detta tidigare och kan berätta om det? Är det svårt, eller kan man utan större problem (och proffsverktyg), sköta det själv?

Nån som har en CBX 600 E som kanske vet om man kan spänna kamkedjesträckaren på nåt sätt?

Det är framför allt när den är kall som det rasslar....

Tacksam för svar...:)

Last edited:
Nånstans här läste jag om nån som hade justerat kamkedjesträckaren på en CBX 600...utan att plocka isär något. Nu hittar jag det inte...nån som vet?:confused:

CBX 600 har hydrauliska ventillyftare, detta innebär att det kan rassla om ventillyftarna när oljan är kall, speciellt om oljan är gammal eller av fel viskositet, då det i detta fall tar lite tid att bygga upp oljetryck. Om man kör i extremt varmt väder så kan oljan skumma och orsaka ventilrassel, detta står det tillochmed om i instruktionsboken.
Om den blir tyst när den är varm så ser jag ingen anledning att börja mixtra med kamkedjan, förutom om den gått extremt långt, 10 000 mil eller mer. CBX:n har automatisk kamkedjesträckare, och dennas fjäder kan tappa lite spänst, men det verkar inte som om det brukar hända så mycket mer än att det rasslar lite. Kolla den här länken: http://hondanighthawks.net/650.htm Här hittar du en hel del info om du kan engelska.

Last edited:
CBX 600 har hydrauliska ventillyftare, detta innebär att det kan rassla om ventillyftarna när oljan är kall, speciellt om oljan är gammal eller av fel viskositet, då det i detta fall tar lite tid att bygga upp oljetryck. Om man kör i extremt varmt väder så kan oljan skumma och orsaka ventilrassel, detta står det tillochmed om i instruktionsboken.
Om den blir tyst när den är varm så ser jag ingen anledning att börja mixtra med kamkedjan, förutom om den gått extremt långt, 10 000 mil eller mer. CBX:n har automatisk kamkedjesträckare, och dennas fjäder kan tappa lite spänst, men det verkar inte som om det brukar hända så mycket mer än att det rasslar lite. Kolla den här länken: http://hondanighthawks.net/650.htm Här hittar du en hel del info om du kan engelska.

Nej...man kanske oroar sig i onödan.....

Hojen har gått 6700 mil. Använder den för att pendla till och från jobb...kanske ändå ska kolla upp vad aen kamkedjesträckare kostar....för man kan väl inte köpa loss bara fjädern??? :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt