Rassel!

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu har jag fått igång min kära gixxer, startar direkt nu, efter att jag gjort ren förgasarna, men har noterat ett rassel innifrån motorn, hörs tydligast när man släpper på gasen, (iof inte så konstigt). förmodligen är det kamkedjan, men är det normalt att det skall höras så tydligt? En gixxer 600 -98 är det förresten.
Och nån som vet hur man kollar den?

/Pajje

SÖK, finns lite trådar om Suzuki å kamkedjesträckare..

Åk till någon som är van att lyssna på MC helst Suzuki så kan dom avgöra oljudet.. svårt att göra på internet..

Mathias

Psychobiker skrev:
Nu har jag fått igång min kära gixxer, startar direkt nu, efter att jag gjort ren förgasarna, men har noterat ett rassel innifrån motorn, hörs tydligast när man släpper på gasen, (iof inte så konstigt). förmodligen är det kamkedjan, men är det normalt att det skall höras så tydligt? En gixxer 600 -98 är det förresten.
Och nån som vet hur man kollar den?

/Pajje

Åk upp till Limpan (Peter) på Motor Expo så får du reda på vad som låter och om det behöver åtgärdas.

Om det är som du säger, att det rasslar mest när du släpper gasen så är det med största sannolikhet kamkedjan som rasslar.
Kör INTE mer med hojen förräns du kollat upp det eller att nån verkstad gjort det!!!!

Troligtvis är det sträckaren som inte håller måttet längre, så den ska genast bytas! Gör inte som min polare och ignorera det, det slutade med en nätt kostnad på ca 8000:- då det havererade och knäckte lite ventiler med mera...samt att vara utan hojen i ett antal veckor.

Så kolla upp det innan du kör mer med den, ska du låta en verkstad göra jobbet, hyr ett släp och frakta dit hojen med. Man vet aldrig när det rappar över i motorn, men när det väl gör det så är det för sent!!

Lycka till!

Ok, då skall jag kolla den, men har ingen repbok, skall köpa en, men hinner inte få tag på en innan helgen iallafall, så nån som vet hur man kollar sträckan, eller nån bra sida med tips på?

/Pajje

Fixade sträckarn nyligen (med hjälp) Tydligen så ser man inte om den är paj, Inge slitage eller nåt.

dessutom så är det ett vanligt fel. Dom jag köpte den från sa att det var ytterst ovanligt att kamkedjan skulle vara utsliten. Jag skaffade en manuell för c:a900 spänn.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back