Rassel vid belastning på låg växel

dragkhar

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Kawasaki Z1000
Hej,

Har en Kawasaki Z1000 2007'a som under semestern i alperna började mer och mer låta illa vid belastning på låga växlar, bara hört det på 1'an och en gång på 2'an.
Oftast hörs det bara när man tex. står vid trafikljus i uppförsbacke och ska köra iväg.
Rasslet kommer om man inte är väldigt mjuk när man lägger i 1'an och ju mer belastning desto svårare är det att köra iväg "rasselfritt".
Så snart växeln gått i slutar oftast rasslet.
Har bara hört det ett par gånger om växeln är helt i när jag på lågt varv ska upp för en backe.

Kan det vara växellådan som redan gett vika? Hojen är ju relatvit ny och bara gått ca 1400 mil, men kanske ca 1000 när jag hörde ljudet första gången.
Hur den förre ägaren kört hojen vet jag ej men jag är ingen rejsare och kör jämfört med de allra flesta väldigt lugnt.

kollat drivpaketet?? brukar låta så om kedjan är slapp o sliten.

kollat drivpaketet?? brukar låta så om kedjan är slapp o sliten.

Drivpaketet hade jag som första punkt på listan att kontrollera när jag kom hem från resan, men inte hunnit ännu.
Funderade på om det kunde vara det men blev orolig för att det skulle vara växellådan.

Håller tummarna för att det ska vara som du säger för annars lär det bli attans dyrt.

Är ju ingen van mek direkt å saknar erfarenhet av såna här grejer så jag anar alltid det värsta.

smörj upp kedjan ordentligt om rasslet försvinner så e det bara att byta hela drivpaketet

Nu måste jag tyvärr erkänna att jag nog tillhör den kategori hojåkare som ngn annan antydde fanns nu för tiden, "de som inte ens klarar av att spänna eller olja kedjan" :)
Dock är jag liite mer kunnig än så, men inte mycket.

Pinsamt nog så tycker jag att iaf. 99% av problemen försvunnit då jag i morse spännde kedjan innan jag drog till jobbet.

Jag var övertygad om att det inte behövdes då jag tyckte mig kolla den i Kroatien, men men, min skam att bära.

Tack för era tips och tack gud för att det inte var växellådan.

Nog dags för nytt drivpaket men spänning + olja lär funka resten av säsången iaf.

/M

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...