Rassel/skrap/oljud nere vid kedjan?

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hej,

Tidigare lät det bara lite men nu har det börjat väsnas ordentligt. Hörs när jag ska köra iväg och när jag håller låg fart. Oljudet kommer nere där kedjan sitter.
Jag har tummen mitt i handen så jag plockar inte ner en motorcykel. Har kollat kedjan och den ser ut att sitta lagom spänt som den alltid gjort.
Inbillar mig att det är plastskyddet där kedjan ligger emot som blivit uppslitet.
Eller är det framdrevet som börjar bli slitet?

Har ni nån idé vad det kan vara eller dags at lämna in den till en Mc verkstad?

Kanske ska smörja kedjan och se om det hjälper innan man typ lämnar in den och blir av med ett par tusenlappar?

Ta upp den på centralstödet(för det är väl en modell typ 1998)
Ha friläge i, snurra på bakhjulet en liten bit i taget och känn med fingret längst ner på kedjan om slacket på den är lika mycket hela tiden.

Jag kan garantera att du inte har smört kedjan, därför att det låter konstigt vid gaspådrag eller annat. Prova att smörja kedjan. om det blir tyst då så har du säkert en kedja som är kass.:huvet

- - - Updated - - -

Jag kan garantera att du inte har smörjt kedjan, därför att det låter konstigt vid gaspådrag eller annat. Prova att smörja kedjan. om det blir tyst då så har du säkert en kedja som är kass.:huvet

Jag kan garantera att du inte har smörjt kedjan på ett tag. Om du inte har gjort det så är nog din kedja slut. Byt till en ny och smörj den ofta.:hej

När var den hos Hörbergs då, i höstas ? Och hur många mil har du kört efter det ?
Jag brukar smörja efter ( inte före ) varje längre tur eller efter typ 30mil . Om man som jag använder vax så syns det tydligt, kedjan blir blank när det är dags.:tummenupp

Med d-ring och x-ring kedjor är ju de smorda i fabrik och är kapslade. Så behovet av smörjming borde nedgå. Men det är viktigt att rengöra kedjan ofta med lampolja så den inte slits av en massa sand och smuts som tränger in och förstör tätningarna. Har vatten eller smuts väl trängt in och kedjan skurit så får man byta och fundera på rengörning och restriktivt smörja.

Håller med gruppen, låter osmörjt. Köp först en ordentlig kedjerengöring, antingen en lite flashigare och smidig från mc-handlarna, eller lampolja (finns på mackar mm). Applicera och skrubba kedja och drev riktigt ren och fin med borste (finns speciella kedjeborstar med). När detta är gjort sprayar du ett kvalitetskedjevax. Finiti. Din kedja kommer bli som ny. Eller ja, givet att den nu inte fullständigt sletits sönder dvs..

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck