Rassel/skrap från motorn (?)

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Igår började min båge att låta skrapigt/rassligt från motorn rätt som det var... Det låter varesig man står på tomgång eller kör fort... lika mycket lika högt.. Det kommer o går med några tiondelars mellanrum, och när jag tiltar hojen lite åt sidan så kan ljudet försvinna. Hojen går precis som vanligt förrutom missljudet, som låter likt grus eller nåt som kommit in i maskineriet om man säger så... vad kan detta vara?

Kay skrev:
Igår började min båge att låta skrapigt/rassligt från motorn rätt som det var... Det låter varesig man står på tomgång eller kör fort... lika mycket lika högt.. Det kommer o går med några tiondelars mellanrum, och när jag tiltar hojen lite åt sidan så kan ljudet försvinna. Hojen går precis som vanligt förrutom missljudet, som låter likt grus eller nåt som kommit in i maskineriet om man säger så... vad kan detta vara?

Min låter också lite på tomgång. När jag drar in kopplingen försvinner det så antagligen är det kopplingskorgen.

MVH Martin

Kay skrev:

har du kvar Exupventilen på din hoj,om så så kolla upp om det e den som börjat jävlas??

Aaah, min exup har spökat rätt mycket faktiskt... Har ju halvsystem, och det jävlas lite där. Vad är det exupen kan göra som gör att det låter så?

Vad det gäller ramlager/vevlager så låter det dyrt =\
Svårfixat?

Lyfter...
Låter lite som en ducati-torrkoppling, fast med lite glapp, alltså inte samma jämna skrapande...

Kay skrev:
Lyfter...
Låter lite som en ducati-torrkoppling, fast med lite glapp, alltså inte samma jämna skrapande...

jag har satt på slipon på min fzr och i samma sekund så började min Exup ventil o fladdra,var osså ett konstigt ljud helt i otakt o bara lite då och då

Kay skrev:
Aaah, min exup har spökat rätt mycket faktiskt... Har ju halvsystem, och det jävlas lite där. Vad är det exupen kan göra som gör att det låter så?

Vad det gäller ramlager/vevlager så låter det dyrt =\
Svårfixat?

ibland så skrapa det o ibland skramla det sen knackade det o så håller det på så så jag ska se över om mina vajrar e spända som dom ska kanske e samma på din hoj?!Exupen då alltså

JaDeM skrev:
jag har satt på slipon på min fzr och i samma sekund så började min Exup ventil o fladdra,var osså ett konstigt ljud helt i otakt o bara lite då och då

Låter precis som mitt oljud... Ska kolla det!

JaDeM skrev:
ibland så skrapa det o ibland skramla det sen knackade det o så håller det på så så jag ska se över om mina vajrar e spända som dom ska kanske e samma på din hoj?!Exupen då alltså

Fick ett tips om att det visst skulle sluta låta om man tog och smörjde upp spjället (Exupen).

Kolla på denna sidan så kan man få lite mer info; http://www.thunderace.co.uk/exup/exup.html

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda