Rassel kamkedja

Magnet182

Medlem
Gick med
5 Aug 2014
Hoj
"92 Honda CBR 600 f
Hej, jag har rassel i kamkedjan, men bara när jag startar den varm.
Startar jag den kall, så kan jag köra hela dagen typ. Eller låta den stå på tomgång tills fläkten startar utan att det rasslar.
Och jag tycker det rasslar mer ju varmare den är när startar den...
Honda cbr 600 f2 "92

Inte för att vara dryg, men vad är frågan? Jag satte dit en manuell APE-sträckare på min F2 och har inte haft några problem sedan dess.

Ok, antar att det är svaret på min outtalade fråga...
Men för sakens skull kanske jag kan tillägga att han jag köpte hojen av sa att spännaren var bytt, vilket jag tolkade som BS, eftersom det rasslade rätt så bra redan dag 2, så jag bytte efter nån vecka, i onödan kan tyckas...
Är det bara manuell som fixar oljudet, eller fins det andra lösningar?

Hydrauliska spännare fallerar tydligen lite då och då. Jag rengjorde min original och satte tillbaka, men det dröjde inte länge innan den lät igen, så då bytte jag till en manuell. Tar du bort motorkåpan på höger sida kan du ju dessutom se hur långt du ska skruva in den och lyssna om det hjälper eller om det är något annat, men det är inget krav. Det räcker med att du skruvar i den fingertajt typ och sedan låser den.

Nu drar jag till med gissningar i teknikforumet, rakt emot gällande regler :P

Om det sitter hydralisk spännare på din hoj så spänner den inte utan oljetryck, för att inte det ska rassla och i värsta fall kugga över vid start så brukar det sitta nån fjäder eller liknande som förspänner lite lätt.

Gissar att din gamla kamkedja helt enkelt är för lång, och att den hydraliska spännaren då är såpass långt ut att förspännar-fjädern (som borde finnas, inte meckat med din hojtyp) inte räcker till. Det kan vara på gränsen att den når när kedjan är kall och något kortare.

<ännu mer gissande> Jag tror att det där var en grymt kvalificerad gissning, men borde inte det vara omvänt då? Att den inte spänner varm låter ju som att det är stopp där oljetrycket ska byggas upp. </slut på gissande>

<ännu mer gissande> Jag tror att det där var en grymt kvalificerad gissning, men borde inte det vara omvänt då? Att den inte spänner varm låter ju som att det är stopp där oljetrycket ska byggas upp. </slut på gissande>

Varm olja är tunnare så det är svårare att hålla trycket uppe om spännaren är kass.

Jag är av åsikten att där har rasat fler motorer pga att klåpare monterar manuell sträckare än vad det har rasat motorer pga undermålig originalsträckare. Kan du inte justera in manuell sträckare och komma ihåg att spänningen skall kontrolleras men jämna mellanrum så köp en ny originalsträckare...

Aha, så klart. Det tänkte jag faktiskt inte på, men det låter vettigt.

Jag tror du har helt rätt i det också. Men kommer man ihåg att justera den manuella sträckaren fungerar den faktiskt ganska bra :tummenupp .

Jag nog på gränsen att tro att kedjan börjar bli lite lång... Det enda som "stör" mig är att jag kan köra den varm, och hålla den varm utan rassel, bara om jag stannar en kvart och startar igen så.....
Men tack för alla förslag och idéer, jag tror dock att jag hoppar över den manuella och ser vad som händer... Det slutar trots allt rassla efter ett par utvarvningar (kanske jag skulle tagit med i beskrivningen)

ok, det är en gammal tråd, men likväl "min" tråd och samma kamkedja ;)
tog mig tid idag att skruva bort kåpan framför kedjan, och enligt mitt tycke verkar inte förspänningen i fjädern vara allt för dålig. Den behöll kedjan spänd medans jag skruvade bort skruvarna, ca 15 mm.
vilket är ca halvägs
https://dl.dropboxusercontent.com/u/59075518/2016-04-23 18.04.51.mp4
https://dl.dropboxusercontent.com/u/59075518/2016-04-23 20.59.03.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/59075518/2016-04-23 20.59.14.jpg
snabbt vidare, hålet som oljan skall igenom för att spänna kedjan är enligt mitt tycke rätt så litet, och jag antar att "rätt"olja då är av vikt. jag tänker inte skapa någon ny oljetråd, men tips på olja som DU har i din cbr 600 f2 utan missljud tages tacksamt emot. annars blir det castrol POWER1 10w40 eller 5w40 på måndag.
//Mats

Kör olja som har högsta möjliga visco varm typ 60 då håller sträckaren högre oljetryck varm. De finns ju massor av oljer som har 10w-60 5w-60 15w-60 .

En annan fundering...
Någon föreslog att jag skulle montera en manuell spännare, men då tänkte jag varför inte en spännare från en senare modell.
Dom jobbar ju oavsett oljetryck eller viskositet. Någon som gjort detta? Funkar det?
För närvarande är ventilkåpan av, så det är inga problem att byta spänn/glid skena om det skulle bli nödvändigt.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Kamkedjesträckaren är inte helt 100 på varken f2, f3, f4 eller f4i så de är inte säkert att den håller spänningen rätt nå vidare längre tid än original även om du byter till en sträckare från en nyare cbr :)

Ok, ny kedja beställd. Tänkte att det var det minsta jag kunde göra när allt ändå är isärplockat.
Får se om det hjälper något...

Av tradition och gammal hävd är konstruktören på Hondas avdelning för kamsträckare, lat,blind och oförmögen att lära av gamla misstag. Felet du har är nästan säkert sliten sträckare.

Av tradition och gammal hävd är konstruktören på Hondas avdelning för kamsträckare, lat,blind och oförmögen att lära av gamla misstag. Felet du har är nästan säkert sliten sträckare.
Jo, men jag har redan köpt kedjan, och funkar det inte så blir det manuell sträckare...

En liten uppdatering...
Efter en evighets väntan på kedjan är den nu bytt.
Jag behövde inte chimsa om, så bytet blev utan att varken klyva kedjan eller lossa kammarna, skruvade av driven istället.
Viss skillnad blev det skulle jag vilja påstå.
Ny uppdatering när hojen är startad.
//edit
Ok, startad i all hast, men inga kåpor + öl i maggen så blev den aldrig varmkörd, men tyst var det i alla fall (so far)

6de2fcdc7a6ee4f8ef0835a0050a3935.jpg

Last edited:
Case closed. Hojen skramlar inte längre, och som bonus går den jämnare... Riktigt nöjd faktiskt ?

Kul om det kan vara till hjälp för någon annan med liknande problem, ny spännare är inte alltid lösningen. Min gamla kedja var ca 5 mm längre än den nya...
Det blir en hel del slack som spännaren skall fånga upp.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...