Rassel i rettan

kurre

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Hoj
Yamaha R6 2009
Det rasslar när man drar på o även när man släpper o varvar ner.
Kan det vara kamkedjan.
Jag har läst att det var vanligt på R6:an i alla fall

Last edited:
Inte bara din kedja som är enormt feljusterad eller gammal?

Annars, japp... sitt på högersidan, sätt en mejsel eller något metalliskt mot sidan av motorn där kamkedjan går o lyssna genom mejseln om det är därifrån rasslar kan komma.

Annars, annan möjlighet är dålig växellåda...

Testa genom att stå på tomgång o varva, låter det lika mycket eller mindre eller mer?

Swedie skrev:
Inte bara din kedja som är enormt feljusterad eller gammal?

Annars, japp... sitt på högersidan, sätt en mejsel eller något metalliskt mot sidan av motorn där kamkedjan går o lyssna genom mejseln om det är därifrån rasslar kan komma.

Annars, annan möjlighet är dålig växellåda...

Testa genom att stå på tomgång o varva, låter det lika mycket eller mindre eller mer?

Det kommer bara när jag kör o känner ingenting som skulle visa att det skulle kunna vara växellådan.
Den hoppar inte ur växel.
Det kanske skulle kunna komma fram när man står still o varvar kanske.
Får prova det.

På mina hojar med dålig kopplingskorg så var det ett ljud under belastning typ *drrrr* svårt å beskriva men något som vibrerar.

Det är rätt vanligt å märks endast vid lägre varv, typ åk på 1,2án sakta å gasa så låter det drrrrrrr när kopplingskorgen rör sig fram å tebaka när ryckutjämnings fjädrarna blir dåliga.

YZF-1000-R1 skrev:
På mina hojar med dålig kopplingskorg så var det ett ljud under belastning typ *drrrr* svårt å beskriva men något som vibrerar.

Det är rätt vanligt å märks endast vid lägre varv, typ åk på 1,2án sakta å gasa så låter det drrrrrrr när kopplingskorgen rör sig fram å tebaka när ryckutjämnings fjädrarna blir dåliga.

det har jag nog, men det rasslar i alla växlar när man drar o även släpper, precis som om nån kedja rasslar eller nåt.

MostWanted skrev:
Börja kolla kopplingskorgen
Jag ska göra det, förhoppningsvis så är det den.
Jag hade av hela korgen när jag bytte lameller.
Kanske så har jag glömt nåt. Förstår inte vad i så fall.

Fjädrarna är väldigt lösa på korgen, men kan det vara det som gör ljudet?
Varför hörs det inget på tomgång eller när den ligger i friläge?
Det e bara i högre varv när man kör.

Last edited:
Är fjädrarna dåliga så blir det ett jävla vibrerande under belastning å det blir på alla växlar,höres mest på lägre varv å hög belastning om det är korgen.

Ja fjädrarna är lösa från början även i en ny korg,skicka in min korg för renovering till motospeed för ca 1800kr men det gör jag fan inte om!!
sluta med en bättre beg korg för det har aldrig varit så högt ljud i korgen som efter byte av platta&fjädrar.
För å konstatera felet punkade jag den gamla korgen med svetsen så den inte kunde röra sig å det blev helt tyst.
Betalar du frakt kan du få *låna* min gamla korg å prova.

Det gör dock inget å köra men det låter ju lite iriterande om det nu är fjädrarna!

har samma problem på min thunderace. det rasslar satan när man typ ligger på 4000 varv å sen drar på låter som en kedja som dras imot nått plastigt typ.har haft isär kopplinmgen i vintras å konstatera att inre korgen glappa lite så den rasslar säkert också men tror inte att det är den som skapar det här ljudet. hur ofta händer det att kamkedjan går av eller hoppar?

Last edited:
r matte skrev:
har samma problem på min thunderace. det rasslar satan när man typ ligger på 4000 varv å sen drar på låter som en kedja som dras imot nått plastigt typ.har haft isär kopplinmgen i vintras å konstatera att inre korgen glappa lite så den rasslar säkert också men tror inte att det är den som skapar det här ljudet. hur ofta händer det att kamkedjan går av eller hoppar?
Jag har inte hört att det händer på en r1:a i alla fall.

YZF-1000-R1 skrev:
Är fjädrarna dåliga så blir det ett jävla vibrerande under belastning å det blir på alla växlar,höres mest på lägre varv å hög belastning om det är korgen.

Ja fjädrarna är lösa från början även i en ny korg,skicka in min korg för renovering till motospeed för ca 1800kr men det gör jag fan inte om!!
sluta med en bättre beg korg för det har aldrig varit så högt ljud i korgen som efter byte av platta&fjädrar.
För å konstatera felet punkade jag den gamla korgen med svetsen så den inte kunde röra sig å det blev helt tyst.
Betalar du frakt kan du få *låna* min gamla korg å prova.

Det gör dock inget å köra men det låter ju lite iriterande om det nu är fjädrarna!

Jag har pm:at dig

Jag har haft den inlämnad o det var inte korgen o inte kamkedjan.
Antagligen växellådan eller nåt annat stort.
Så nu håller jag på o snackar med killen jag köpte motorn av.
Han hade ingen aning felet.
Men enligt köplagen så har jag rätt att kräva pengarna tillbaka.
Så vi får se.
Men tack för alla tips.
Jag kommer inte köra hoj på ett tag nu.
Skitskoj

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Efter rykten om en ny retro...