rassel i motorn=kamkedjesträckare?

• Thread starter Thread starter TRX
  • Start date Start date

TRX

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2005
Hoj
Yamaha
har en cbr 600 som gått 7700 mil, det skramlar förfärligt från motorn vid tomgång och upp till 2500 rpm. Läste nånstans att det kan vara kamkedjesträckaren på dessa modeller - nån som har nån ide om vad det går på att byta?

Hur gammal är den? De äldre modellerna (i alla fall 1000cc modellen och jag tror 600 är samma sak) hade sträckaren monterad i mitten av topplocket mellan kamaxlarna, mittmonterad kedja alltså. Det kräver med andra ord lite skruvande eftersom kammarna måste tas bort. Jag bytte en sådan för några veckor sedan och det tog oss en förmiddag ungefär om man räkar in arbetet med att ta bort kåpor, tank m.m. Jag tror sträckaren kostade runt 1000kr. Ett proffs gör det definitivt på kortare tid men säg 4 timmar så blir det i alla fall inte värre...

Nyare modeller har kamkedjan på motorns högra sida vilket inte alls kräver lika mycket skruvande, hade en CBR 600 förut och på den var det en enkel operation. Jag hade av toppen på den motorn och i samband med det tog jag en del kort, ett par stycken av dom visar sträckaren om det kan vara till någon nytta för dig.

Den "nya" modellen med kedjan till höger har funnits i minst 15 år men jag minns inte exakt vilket år man bytte.

Hej, tack för svaret, den är från -95 - är det den nya modellen då? Klarar man jobbet själv om man är någorlunda van mekare? Bilder på operationen vore toppen!

Hur gammal är den? De äldre modellerna (i alla fall 1000cc modellen och jag tror 600 är samma sak) hade sträckaren monterad i mitten av topplocket mellan kamaxlarna, mittmonterad kedja alltså. Det kräver med andra ord lite skruvande eftersom kammarna måste tas bort. Jag bytte en sådan för några veckor sedan och det tog oss en förmiddag ungefär om man räkar in arbetet med att ta bort kåpor, tank m.m. Jag tror sträckaren kostade runt 1000kr. Ett proffs gör det definitivt på kortare tid men säg 4 timmar så blir det i alla fall inte värre...

Nyare modeller har kamkedjan på motorns högra sida vilket inte alls kräver lika mycket skruvande, hade en CBR 600 förut och på den var det en enkel operation. Jag hade av toppen på den motorn och i samband med det tog jag en del kort, ett par stycken av dom visar sträckaren om det kan vara till någon nytta för dig.

Den "nya" modellen med kedjan till höger har funnits i minst 15 år men jag minns inte exakt vilket år man bytte.

Hej, tack för svaret, den är från -95 - är det den nya modellen då? Klarar man jobbet själv om man är någorlunda van mekare? Bilder på operationen vore toppen!

Då är jag nästan säker på att du har den nyare modellen (tror 95-98 var samma generation), en van mekare fixar detta enkelt. Det är väl i princip bara att skruva ut sträckaren och i med en ny, möjligtvis att lite kåpor m.m måste tas bort så du kommer åt men värre än så bör det inte vara.

Sträckaren skall låsas med ett specialverktyg (vanlig skruvmejsel går också bra) för att inte tryckas i sär när man drar ut den. Minns inte exakt hur den fungerade men köper du en ny så borde du se på den hur det fungerar eller att du kan fråga affären du handlar hos.

Bilder från min renovering nedan (redigerade i paint så det är inte speciellt snyggt...), jag låste sträckaren men hade aldrig ur den eftersom jag inte hade det behovet. Anledningen till att jag rev isär motorn var att två ventilfjädrar sagt upp sig...

Bild 002 - Sträckaren inringad, längst till vänster sitter "specialverktyget" monterat, det syns knappt men sitter i alla fall där.

Bild 009 - Sträckaren från insidan av motorn med topplocket bortplockat.

Bild 023 - Sträckaren igen

Bifogat

• Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    63.4 KB · Visningar: 91
  • Bild 009.jpg
    Bild 009.jpg
    32.7 KB · Visningar: 93
  • Bild 023.jpg
    Bild 023.jpg
    40.6 KB · Visningar: 94
*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage