Rassel i min cbr 600!

Frank Cbr

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
94 Honda cbr 600
Har ett litet problem med min Cbr 600 som jag undrar om nån har kunskapen till att hjälpa mig med.

Hojen funkar klockrent vid kallstart och körning (inget missljud från motorn) utan problemet uppstår når jag stänger av den med varm motor och startar den. Då så kan det helt plötsligt rassla som bara den från högersidan (låter som kamkedjan) för att sedan försvinna efter ca: 30s när man gasar lite.

Jag vill uppmärksamma om att detta rassel inte uppstår vid varje varmstart utan kanske vid varannan eller var tredje.

Har precis bytt olja till biltemas mc olja utan förbättring och enligt tidigare ägare skall kamkedjespännaren vara bytt för inte allt för länge sedan.

Tacksam för alla svar. Frank

Jag skulle nog kontrollmäta ventilspel och samtdigt se hur kamkedjespännaren mår. Rassel och svårstart vid varm motor(det hade inte du) brukar man tillskriva att ventilspelet är annorlunda. Men det avr underligt att det inte hände varje gång.

Kommer säkert utförligare svar :)

Va för mig att kamkedje spänaren satt på den sidan..det är nog den som är boven fast den är bytt förut..

Kamkedjespännaren troligen, vanligt på CBR600. Men om det försvinner efter 30 sek så är det ju inget stort problem.

Enligt mig så är det också skillnad på "skall vara bytt" och "är bytt". :D

Last edited:
En 94.a har väl gått ett par varv runt jorden vid det här laget, så kamkedjan kan ju vilja bli bytt. Hjälper det inte att byta sträckare får man nog börja fundera på att byta kamkedja istället.

Vore det kedjan skulle den ju rassla kostant. Vad hällde du i för olja hel eller halvsynt. Jag skulle satsa på tjockast möjliga halvsynt då min gamla 94 med 2500 mil på mätaren rasslade med nybytt sträckare och helsynt olja.

Jag hade liknande ljud som dock inte försvann efter 30 sec. Uppstod precis som på din bara vid varm start. Jag bytte kamkedjesträckaren till en manuell och ljudet försvann.
Jag har hört att även om man byter till en original kamkedjesträckaren så är det bara en tidsfråga innan ljudet kommer tillbaka eftersom de fungerar så dåligt då tanken är att de ska vara automatiska.

Vore det kedjan skulle den ju rassla kostant. Vad hällde du i för olja hel eller halvsynt. Jag skulle satsa på tjockast möjliga halvsynt då min gamla 94 med 2500 mil på mätaren rasslade med nybytt sträckare och helsynt olja.

Vet inte vad det var för olja i innan men jag smällde in helsyntet då jag trodde det var den man skulle ha.

Vart det bättre med halvsyntet?

Jag hade liknande ljud som dock inte försvann efter 30 sec. Uppstod precis som på din bara vid varm start. Jag bytte kamkedjesträckaren till en manuell och ljudet försvann.
Jag har hört att även om man byter till en original kamkedjesträckaren så är det bara en tidsfråga innan ljudet kommer tillbaka eftersom de fungerar så dåligt då tanken är att de ska vara automatiska.

Är det svårt att byta till en manuell sträckare och vart kan man tänkas köpa en sådan?

Last edited:
Vet inte vad det var för olja i innan men jag smällde in helsyntet då jag trodde det var den man skulle ha.

Vart det bättre med halvsyntet?

Den såldes före jag bytte oljan igen. Men den börjar ju rassla när oljan blir varm å tunnare så jag är övertygad om att tjockare olja hjälper till.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul