Rassel CBR 900

qvarna

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
DRZ 400
Hej!! Jag har en CBR 900 92a som rasslar på tomgång och som försviner över 2000 rp eller om man belastar motorn på tomgången lite. Har bytt kamkedje sträckaren och det blev inte bättre har ochså kollat så att kamkedjan är spänd och det är den. Den går lite ojämnt på tomgången men inte mycket :confused:

Hej!! Jag har en CBR 900 92a som rasslar på tomgång och som försviner över 2000 rp eller om man belastar motorn på tomgången lite. Har bytt kamkedje sträckaren och det blev inte bättre har ochså kollat så att kamkedjan är spänd och det är den. Den går lite ojämnt på tomgången men inte mycket :confused:

Grovt osynkade föggar kan ge fenomen att motorn går ojämt som i sin tur gör att de rasslar i allt annat.
Rasslet är ett fenomen som uppkommer då motorn är obelastad på tomgång / lågt varv. Och kamkedjan russkar på både drag å slacksidan, å de låter som ett rassel.
När man varvar upp så belastar man kamkedjan mera per varv då den drar runt kammarna som trycker ner ventiltryckarna...

Vilken typ av kamspännare har du? Org. eller s.k. manuell-spännare?

Egentligen är de ju intressant att den verkar å inte gå dåligt, å inte rassla när du varvar upp. De tyder på att de är oki...

Kopplingskorgen.

Min gamla 900a (92a) rasslade som fan den med, kopplade man så försvann det.

Blir rätt slitna, de där korgarna.

Har fått det förklarat som korgen jag också, min låter nåt helt vanvettigt :D

Grovt osynkade föggar kan ge fenomen att motorn går ojämt som i sin tur gör att de rasslar i allt annat.
Rasslet är ett fenomen som uppkommer då motorn är obelastad på tomgång / lågt varv. Och kamkedjan russkar på både drag å slacksidan, å de låter som ett rassel.
När man varvar upp så belastar man kamkedjan mera per varv då den drar runt kammarna som trycker ner ventiltryckarna...

Vilken typ av kamspännare har du? Org. eller s.k. manuell-spännare?

Egentligen är de ju intressant att den verkar å inte gå dåligt, å inte rassla när du varvar upp. De tyder på att de är oki...

Jag har orginal spännare.

Jag har orginal spännare.

Oki, och så lite beroende på hur mycket hojen gått i antal mil å e skött, mycke bakhjulsåka av tidigare ägare. Så kan ju ev. kamsläpor m.m. var en aning nedslitna så de blir ett större spel så de rasslar. Men de vet man inget om utan å plocka isär å kolla å mäta upp. Men eftersom de inte verkar låta när du varvar opp så käns de inte som att behöva oroa sig allt för mycke.

Visst kan de vara koplingskorgen, men den borde rassla även när man gasar upp varv obelastat, medan då man slår i en växel å kör iväg rassla mindre. Därför att ryckutjämningsfjädrarna och den inre plattan e de som brukar glappa upp e de som rasslar då man kör obelastat, men man anspänner dessa med å slå in en växel å köra iväg...

Så fundera på hur symtomen stämmer in... av ovanstående

Min 1100RW kan närapå låta för jävligt ibland på tomgång å ja vet de e kamkedjan som dansar can-can, men de räcker å gasa iväg så slutar de.

Spelar det nån roll om du har kopplingen inne eller inte?
Tippar ändå på korgen, jag höjde tomgången på min för att bli av med det värsta.
Kopplar jag ur så hörs ingenting men släpper jag kopplingen så väsnas den.
Dock inte om den är varm, då låter den aldrig. Har fått det förklarat av Dr. Bike att det är för att oljan tätar till lagret när den blir varm och då dämpar ljudet och Dr. Bike säger ju i alla fall själv att han har koll på grejerna :hihi:Bugar

Hoppas du kan använda denna info i felsökningen :tummenupp

Spelar det nån roll om du har kopplingen inne eller inte?
Tippar ändå på korgen, jag höjde tomgången på min för att bli av med det värsta.
Kopplar jag ur så hörs ingenting men släpper jag kopplingen så väsnas den.
Dock inte om den är varm, då låter den aldrig. Har fått det förklarat av Dr. Bike att det är för att oljan tätar till lagret när den blir varm och då dämpar ljudet och Dr. Bike säger ju i alla fall själv att han har koll på grejerna :hihi:Bugar

Hoppas du kan använda denna info i felsökningen :tummenupp

Hej och tack för tipsen. Den blir lite tystare om man drar in kopplingen men det försviner inte helt. Den tystnar vid ca 2000 varv det kanske är kamkedjan och löparna som är slitna för den har ju gått 6500 mil :banana

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back