Rassel CBR 900 RR -93

Hockeylovers

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
CBR900RR
Hejsan!
Är en glad återfallsknutte som nyligen inhandlat en CBR 900 RR -93, problemet är bara att när jag körde iväg från servicen hörde jag ett rassel och typ slag ifrån motorn, det kom i låga varv det hjälpte inte att hålla in kopplingen, ljudet kommer och går, men inte på tomgång.. Har precis börjat köra hoj efter 10 års uppehåll så jag har haft fullt upp att koncentrera mig på körningen så jag har inte kunnat lokalisera exakt varifrån ljudet kommer..

Hojen går bra annars och det händer inget med hojen när ljudet kommer, effektmässigt å så.

Finns det någon som varit med om detta fenomen på en CBR?

Hälsningar Håkan

Lyssna vid kamkedjan på höger sida när du sitter på hojen.

Ja alltså du ska sitta på sidan å lyssna...
Du kommer troligen hitta rasslet där.
Kan räcka med en ny sträckare, annars så blir det kamkedjebyde!

Hur långt har den gått?

Hockeylovers skrev:
2054226 Hejsan!
Är en glad återfallsknutte som nyligen inhandlat en CBR 900 RR -93, problemet är bara att när jag körde iväg från servicen hörde jag ett rassel och typ slag ifrån motorn, det kom i låga varv det hjälpte inte att hålla in kopplingen, ljudet kommer och går, men inte på tomgång.. Har precis börjat köra hoj efter 10 års uppehåll så jag har haft fullt upp att koncentrera mig på körningen så jag har inte kunnat lokalisera exakt varifrån ljudet kommer..

Hojen går bra annars och det händer inget med hojen när ljudet kommer, effektmässigt å så.

Finns det någon som varit med om detta fenomen på en CBR?

Hälsningar Håkan

Låter som det skulle kunna vara kamkedjesträckaren som lagt av. Slapp kamkedja rasslar.
När det gäller cbr 900 så lägger vevaxellagren av ibland har jag för mig... Låter inte heller kul.
Tycker dock du ska invänta svar från någon gammal cbr-räv innan du börjar riva och slita i motorn :tummenupp

lycka till

den har gått 2500 mil.

Om det är sträckaren, är det "farligt" att köra med den?
Om det är kedjan är den på gång att gå av alltså?

Hockeylovers skrev:
2054330 Om det är sträckaren, är det "farligt" att köra med den?
Om det är kedjan är den på gång att gå av alltså?

Låter inte som om den gått så långt att det skulle vara nån fara med kedjan!
Kamkedjesträckaren däremot kan strula redan när hojen är ny.
Hur kraftigt är rasslet? (Försök återge det i text du så alla förstår :D )

Låter det bara innom ett specifikt varvtalsområde?

"Farligt" Njae... Tror inte att den kommer rasa bara för det.
Men det är ju ingen behaglig upplevelse att åka när det låter som om det ska ta slut när som helst!!!

Sträckaren är ju inte svår att byta och kostar väl inte skjortan vad jag vet!
Så testa med det efter det att du konstaterat att det är just kedjan som låter.

Hej igen... ljudet påminde om en lös kedja och smällarna låt som om mekanikern glömt skiftsnycklen inne i motorn.. Ljudet uppkom i låga varv men grejen är att det är knäpptyst nu!!
Kört 20 mil och inte ett ljud!! om sträckaren ryker av vad händer? Kan den ha gått av eftersom det är så tyst?
Den förra ägaren har upplevt samma sak..oljud sen tyst..

Jag har själv ett klapprande ljud i motorn (låter som lagerknack för den oinvigde) Men är i verkligheten trottlarna som låter!
*häpp*

Efter långa studier på olika firebladeforum och även här har det visat sig att Honda gick över till CV-förgasare med flata trottlar (s.k flatslide anm.) och iom det så blev även trottlarna av komposit.

För att dessa inte ska fastna i sina lopp p.g.a värmeutvidgninigen gjordes toleranserna generösa.
De klapprar på vissa varvtal. ett ganska "lätt" ljud, inte så genomträngande som ett lagerknack, och försvinner på högre varv, samt när motorn är helt genomvarm.

Men rassel, som du beskriver, låter som sagt mer som kamkedja, ja, och knakar det till kan det vara så illa att den klättrar och nära nog rappar över.
Varning!
Åtgärda bums!

Vanligt på många äldre hondor. Spännaren kostar till min hoj en halv tusing och jobbet tar 20 minuter :tummenupp

Kör INTE med hojen om den rasslar när motorn är varm. Lite rassel vid kallstarter är ok.

Dr.Bike skrev:
2060165 Jag har själv ett klapprande ljud i motorn (låter som lagerknack för den oinvigde) Men är i verkligheten trottlarna som låter!
*häpp*

Efter långa studier på olika firebladeforum och även här har det visat sig att Honda gick över till CV-förgasare med flata trottlar (s.k flatslide anm.) och iom det så blev även trottlarna av komposit.

För att dessa inte ska fastna i sina lopp p.g.a värmeutvidgninigen gjordes toleranserna generösa.
De klapprar på vissa varvtal. ett ganska "lätt" ljud, inte så genomträngande som ett lagerknack, och försvinner på högre varv, samt när motorn är helt genomvarm.

Men rassel, som du beskriver, låter som sagt mer som kamkedja, ja, och knakar det till kan det vara så illa att den klättrar och nära nog rappar över.
Varning!
Åtgärda bums!

AHAA!! Sådär låter käringas CBR och jag blev inte klok på vad det kunde va! Nu vet jag nog fan!!

Den ska få FCR 39:or nu, så nu kommer det att klappra Bigtime :)

HenRRik skrev:
2063313 AHAA!! Sådär låter käringas CBR och jag blev inte klok på vad det kunde va! Nu vet jag nog fan!!

Den ska få FCR 39:or nu, så nu kommer det att klappra Bigtime :)

FCR 39:or = :tummenupp :banana :tummenupp :banana :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...