Raslar till på tomgången zx6r

yzoon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2009
Hoj
98 kawasaki zx6r
Hejsan allihop, Jag är rätt ny på detta forum.

Har köpt en zx6r 98 och är jätte nöjd. Det enda som jag är lite orolig över att den raslar lite på tomgången fast jag har koplingen intryckt. Vad kan det vara för fel?

Motorn funkar annrs helt okej.

Om ni vet vad felet är, finns det någon som har typ av en bild på det så man kan se ungefär vad man ska göra eller hur det ser ut. Tycker om o meka själv.

Tack för hjälpen på förhand.

Ett vanilgt fel på nästan alla kawor från 90-talet är kamkedjesträckaren, kolla så den funkar först..
kolla ventiler medans du ändå håller på.

Kolla även transmissionskedjan, det är inte ofta den är justerad.

Ingen som har bra beskrivning på hur man gör sånt? Jag är om sakt nybörjare och skulle gärna vilja mekka med hojen. Om någon har någon bild eller typ någon guide... Skulle vara super..

Tack grabbar för hjälpen.

Ingen som har bra beskrivning på hur man gör sånt? Jag är om sakt nybörjare och skulle gärna vilja mekka med hojen. Om någon har någon bild eller typ någon guide... Skulle vara super..

Tack grabbar för hjälpen.

Köp en verstadshandbok, bästa pengar du har spenderat!!!

bytte min kamkedjesträckader 2 ggr på min zx6r 98:a. båda på en säsong. den första som jag satte i började rassla igen efter bara någon månad. sen fick jag en ny likadan o då blev den tyst. kamkedjesträckaren är superlätt att byta. kolla i en mek handbok. annars lämna in den. kostar inte många kronor.

Några special verktyg

Tänkte faktist ge mig in på att byta kamkjedje sträckaren, Men före jagbörjar tänkte jag kolla om man behöver några special verktyg? och vilken fabrikat ska jag använda, någon rekommendaktion?

jag använde inga special verktyg. tog bara ur den gamla och satt i den nya. drog fast den och tog ur låsningen så att den nya kunde få justera ut sig. drog runt motorn ett varv så att kedjan fick en changs o spänna sig innan jag startade den.

Sen finns det säkert en mycket mera korrekt metod

Någon som har Mekhandbok till Kawasaki zx6r 98? skulle vara supernöjd om någon hade..

Det är till 100% kamkedjesträckaren. Hade en 98:a och den rök vid 1600mil.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!