Rasat växellådan

Gick med
20 Sep 2009
Hoj
honda cbr f4eeeeazy
Tjena, först och främst, jag kör en f4i stunthoj, och jag övade rullande burnouts så ville jag testa på 1an, kör på 2an annars hursomhelst jag började från stillastående sen drog jag iväg, den varvade rejält men grejjen var att jag hade kopplingen i lite, har ändrat utväxlingen så att den tar väldigt långt ut. Sen så efter de drev hojjen bara litegrann eftersom ja har hög tomgång, sen stannade den helt, nu går inte växlarna i, jag kan växla till 6an och kan rulla hojjen frammåt utan kopplingen i. Startar man hojjen knackar det från lådan..Tyvärr så har jag inga kunskaper om mekning, så jag vet inte vart jag ska börja.. Vad kan ha hänt? Har jag rasat växellådan? Hur bär jag mig åt? :vaHar ingen lust att lämna in den eftersom de antagligen kommer kosta mer än hojjen är värd. Hoppas nån riktigt schysst prick kan hjälpa en snubbe i nöd.:Bugar::tummenupp

Lite luddig beskrivning, men det låter som att du har tagit död på kopplingen snarare. Eftersom den tar så långt ut så finns risken att den slirar lite hela tiden, och då blir det för varmt så stålskivorna blåneras/slår sig och lamellerna bränns.

Jag har aldrig skruvat f4, men det borde inte vara några större problem att få loss kopplingen, sen kan du be någon som har koll kika på den, eller lägga upp bilder här! Köp eller "köp" en mekhandbok, det kommer man långt med! :tummenupp

tja
Har du en växel i å kan rulla den utan att kopplingen är intryckt så är det troligen lamellerna som är slut. //robert

Jo, låter mer som kopplingen än växellådan.

Förstår inte riktigt kombinationen, icke mekkunnig, inga pengar och stuntkörning :va

Lycka till.

/R

Jo, låter mer som kopplingen än växellådan.

Förstår inte riktigt kombinationen, icke mekkunnig, inga pengar och stuntkörning :va

Lycka till.

/R

Vad är konstigt med det? man kan väl gilla stuntkörning fast man har tummen mitt i handen och ha lite pengar :confused:

Vad är konstigt med det? man kan väl gilla stuntkörning fast man har tummen mitt i handen och ha lite pengar :confused:

Det jag ville ha sagt var:
Om man sysslar med stuntkörning (eller mc-sport över huvud taget för den delen) och inte kan meka så kan det komma att kosta mycket pengar i reparationer.

Till TS, skaffa en Haynes handbok för din hoj, den kan spara dig många kronor i framtiden och är väldigt lätt att följa.
Lycka till med stuntandet.

/R

Känner man när man drar in handtaget om koppling eller lamellerna är slut? Det känns som vanligt när man kopplar, men oljan är rätt svart är de ett tecken på att ja bränt lamellerna?

Och vad går ett par nya lameller på ca?

-----------------------

edit:
Släppte upp wiern lite så de vart större moment eller vad man säger, då skramlar de inte från kopplingskorgen längre, och sen driver den frammåt.
Hade gjort misstaget att spänna för mycket, antar att jag inte ska köra med hojjen nu även fast det går? Utan kasta på nya lameller och kanske fjädrar? sen byta olja innan jag kör? Väldigt tacksam för svar eftersom jag vill kunna lära mig stunta innan snön faller.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back