Rasar den ihop snart?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Kan börja med att jag är rätt novis på att mecka hoj så alla begrepp blir säkert helt uppåt väggarna i nedanstående beskrivning.

För en tid sedan märkte jag en antydan till vibbrationer i hojjen. Hade den innne på 2.400 mila service och bad meckarna kolla upp detta. Dom hittade/kände ingeting.
Nu ca. 300 mil senare har jag uppenbara vibrationer/knackningar i hojen vilket är otroligt oroande och enerverande. Efter en tur, när jag ska rulla in ekipaget i garaget, hörs det knackningar från framdrevet (innanför någonstans) och kedjan hoppart till vid varje knackning.

Trodde först, innan jag lokaliserade ljudet till framdrevet, att bakhjulslagret var på väg att ge upp men börjar nu förstå att så förmodligen inte är fallet. Knackningarna minskar en aning när hojen är kall men efter en tur är dom markanta och kommer med ungefärligt samma frekvens. Typ var tredje/fjärde kedjelänk.

Är inget fel på framdrevet vad jag kan se, inga kedjelänkar kärvar inte heller bakdrevet skadat och hjulen spårar. Har misstankar om att ryckutjämningsfjädrarna kan vara dåliga (känns så när man växlar ibland) men skulle det kunna ge upphov till knackningar, njae? Har även försökt få tid hos någon mc-meck här i Sthl men det verkar vara fler än jag som har problem med sina hojar för det är fullt i varje verkstad.

Någon som har en uppfattning om vad det kan röra sig om?
Jag fattar i vart fall att det inte är att jag glömt byta vinterluften till sommarluft i däcket som är problemet i vart fall. Så nu var det sagt!:tummenupp

Om du kör upp i 50 och sedan stänger av motorn, fortsätter det då? Eller om du står still, så låter det inget även om du varvar med motorn?

Ja eftersom det är rörelserelaterat och inte varvtalsrelaterat är problemet i drivlinan efter svänghjulet nånstans.

Har du någon uppgift på om/när drivpaketet varit bytt? Vet du hur man ser att ett drev är slut? :)
Kollat att kedjan är rätt spänd?

Svar:
Har kollat kedjespänningen och den ligger inom i instruktionsboken givet spann.
Drivlina bytt för ca 800 mil sedan. Slitna kuggar = hajfenor. Men mina ser justa ut.

Har svårt att se och höra knackningarna i fart, men dom känns i hela hojen. Spelar ingen roll om motorn går eller inte. När jag rullar in i garaget är motorn avslagen.

Finns även en antydan till knackningar när motorn är igång och går på tomgång. Detta upphör dock om man trycker in kopplingen..

Sliten / hackig kopplingskorg kanske? I kombo med ett drivpaket som inte är ok.

helt säker att inga kedjelänkar kärvar? tycker det låter väldigt mycket som det på beskrivningen...

Lagret på utgående axel vid framdrevet?
Känn på drevet om det går att vicka på det.

lät som min, kedje länkarna kärvade påväg hem från Helsingborg.. Trodde att jag fick vevlagerras. Men visade sig vara kedjan bara!

Drivpaketet är på väg att ta slut slut och bör bytas är min bestämda uppfattning.
Ganska vanligt att det inte ger oljud när cykeln är kall men hörs mer när man kört en stund. Att kedjan hoppar till vid varje knackning är ju också en ledtråd. Prova att smörja kedjan och se om det blir någon skillnad.
Kedja/drev kan se helt ok ut för en novis även om det är på väg att ta slut, så få någon att titta på drivpaketet.

1. Skriv alltid i första inlägget vad det handlar om för hoj.
2. Jag skulle kolla upp så att det inte är någon länk i kedjan som kärvar.
3. Är alla muttrar korrekt åtdragna? Körde en gång en husqvarna där muttern på svingaxeln börjat snurra upp sig. Det vibrera mer och mer och det verkade ju förståss komma från "framdrevshållet".

Stämmer in i kören som gissar på kedjan.
Och det går alldeles utmärkt att slita ut ett drivpaket på 800 mil, beroende på hur noga du varit med tvätt och smörjning av kedjan...

GSX 1000R
Tycker det här med att kontrollera drivpaketet skulle ingå i en 2.400 mila service men kan ju naturligtvis ha fel.
Hoppas verkligen det är kedja och drivpaket som krånglar, låter väldigt mycket billigare än kopplingskorg.

Har dock aningen svårt att förlika mig med tanken att dålig drivlina skulle ge så jämt fördelade knackningar. Om var tredje kugg eller var tredje länk är paj, ja, men i min inskränkta obefintliga-mc-meck-värld är det lättare att koppla ihop med något lager eller liknande.

Jag böjer mig dock för den samlade kompetensen här på SH :Bugar och ska i kväll hem och kolla drivpaketet mer noggrant.

Last edited:
1. Skriv alltid i första inlägget vad det handlar om för hoj.
2. Jag skulle kolla upp så att det inte är någon länk i kedjan som kärvar.
3. Är alla muttrar korrekt åtdragna? Körde en gång en husqvarna där muttern på svingaxeln börjat snurra upp sig. Det vibrera mer och mer och det verkade ju förståss komma från "framdrevshållet".

Måste bara berätta detta. När jag köpte min hoj i Sth frågade jag säljare om den var ok att köra hem med, till Gbg.

Jag körde glatt vidare och långt senare lämnade jag in den på genomgång. Då hittades att det inte fanns någon mutter alls på drivaxeln för drevet. Jag hade inte märkt något av det:rodnar

GSX 1000R
Tycker det här med att kontrollera drivpaketet skulle ingå i en 2.400 mila service men kan ju naturligtvis ha fel.
Hoppas verkligen det är kedja och drivpaket som krånglar, låter väldigt mycket billigare än kopplingskorg.

Har dock aningen svårt att förlika mig med tanken att dålig drivlina skulle ge så jämt fördelade knackningar. Om var tredje kugg eller var tredje länk är paj, ja, men i min inskränkta obefintliga-mc-meck-värld är det lättare att koppla ihop med något lager eller liknande.

Jag böjer mig dock för den samlade kompetensen här på SH :Bugar och ska i kväll hem och kolla drivpaketet mer nogrant.

Mitt drivpakt börjar vara lite slitet nu, och när det inte är smörjt så får jag vibrationer i fotpinnarna som uppträder väldigt taktfast vid hastigheter runt 70 km/h. Försvinner så fort jag smörjer kedjan.
Och jag har haft hoj på service utan att de märkt att kedjan var helt slut (vilket den var på den hojen). De hade bara tvättat och smörjt kedjan lite. Gick att böja den kedjan åt fel håll när jag bytte den ett tiotal mil senare.

Måste bara berätta detta. När jag köpte min hoj i Sth frågade jag säljare om den var ok att köra hem med, till Gbg.

Jag körde glatt vidare och långt senare lämnade jag in den på genomgång. Då hittades att det inte fanns någon mutter alls på drivaxeln för drevet. Jag hade inte märkt något av det:rodnar

Samma här, skulle putsa upp min hoj för säsongen så valde att plocka bort så mkt som möjligt av kåpor och sånt, tills jag kom till framdrevet och såg att den stora muttern fattades och ingen låsning heller, hade aldrig kännt av det annars

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti