Rasad växellåda?

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
I går efter banträffen i K-hamn när jag var på väg började det plötsligt rassla om hojen. Jag drog på efter en korsning och missade tvåan på något vis så det lät lite illa. Några hundra meter senare när jag låg i jämn fart på sexan började det plötsligt rassla som fan. Jag stannade och rasslet var lika jävligt på alla växlar.

Kedjan hängde väldigt löst. Jag fick tag i verktyg och fick hjälp att spänna kedjan. Problemet kvarstod dock, ett jävla rassel och huggande och det gick inte att köra. Motorn drog bitvis, men med extremt rassel och hugg. Misstanke om att kedjan hoppet av drevet fram.

Idag åkte vi tillbaks med verktyg och skruvade loss, men kedjan satt där den skulle och det gick inte att se att något var trasigt. Är det växellådan som har rasat? Om så är fallet, vad kan det gå på att fixa?

Hojen är en Suzuki GSX750F -97.

Hur fan kunde kedjan plötsligt bli jätteslapp? Det fanns inga som helst indikationer på att bakhjulet skulle ha flyttat sig.

Alla kuggar är kvar och kedjan är hel.

Vad betyder dyrt? Dyrt som i "skrota din gamla hoj, den är inte värd att lagas"? Hur svårt är det att göra själv då? Jag har aldrig mekat motorcykel, men har inte tummen helt mitt i handen.

Jag är student och har inget sommarjobb, det finns inte många tusenlappar att tillgå för att fixa detta. Är det vettigast att sälja hojen och köpa busskort i stället? :gråta

Om kedjan slaknade abrupt, kan man väl tänka sig att lagret för utgående axel totalhavererat alternativt att utgående axel gått av?
Fast det borde synas/kännas.

Last edited:
2000 kan jag leva med, 5000 däremot fixar jag inte.

Vad innebär det att växeltrumman är trasig? Öppnar man växellådan och byter ut den? Hur pass kunnig bör man vara för att lyckas med detta själv? Köper man en ny växeltrumma eller kan det finnas på skroten? Jag har aldrig hört ordet växeltrumma tidigare så det säger mig inte så mycket...

Glömde en grej, när vi skruvade isär och kollade provade vi att starta hojen för att vara säkra på att det var samma grej på alla växlar. Jag är rätt säker på att jag körde på sexan när det hände och växlade då ned hela vägen till ettan med samma hugg och oväsen på alla växlar. Vi provade att starta hojen på centralstödet och provade ettan, tvåan och femman iaf. Efter det gick det inte att växla ned, jag kunde bara växla mellan femman och sexan, oavsett om motorn var på eller inte.

Last edited:
Att riva ner motorn och renovera växellådan är ingen enkel uppgift. Dessutom bör man passa på och mäta upp alla lager i motorn med mera när du ändå öppnat upp.
Om du inte är van att meka, har bra lokal, hyfsat med verktyg och en bra verkstadshandbok, ska du absolut skaffa hjälp. En god kamrat eller lämna in på verkstad är två bra alternativ.
Ekonomiskt vet man egentligen inte så mycket förrän du rivit. Kan bara beklaga...

2000 kan jag leva med, 5000 däremot fixar jag inte.

Vad innebär det att växeltrumman är trasig? Öppnar man växellådan och byter ut den? Hur pass kunnig bör man vara för att lyckas med detta själv? Köper man en ny växeltrumma eller kan det finnas på skroten? Jag har aldrig hört ordet växeltrumma tidigare så det säger mig inte så mycket...

Glömde en grej, när vi skruvade isär och kollade provade vi att starta hojen för att vara säkra på att det var samma grej på alla växlar. Jag är rätt säker på att jag körde på sexan när det hände och växlade då ned hela vägen till ettan med samma hugg och oväsen på alla växlar. Vi provade att starta hojen på centralstödet och provade ettan, tvåan och femman iaf. Efter det gick det inte att växla ned, jag kunde bara växla mellan femman och sexan, oavsett om motorn var på eller inte.

ja, motorn måste ur, vändas delas & lådan ur
man bör ha hyfsad koll på vad man gör, kostnaden skulle jag tippa på 3-5 tusen om du gör den själv.

kanske enklare & billigare att hitta en beg. motor

Det låter defentivt som växeltrumman, detta är en cylinderformad trumma, med spår i, som för växelgafflarna för att flytta växeldreven.

hände exakt samma sak på min gamla R1 -99
på den skulle trumman, 2 gafflar, 2 drev kosta ca: 4500:- + packningar samt olja & filter

skulle en verkstad fixa = ca: 15-16 lakan

jag köpte en beg. motor på fleninge mc skrot för 9 tusen, med 700 mil

Last edited:
Växeltrumman har en herrans massa spår i sig till växelgafflarna, när du snurrar på trumman så följer gafflarna spåren och dras i sidled i växellådan, vilket flyttar på diverse drev så du byter växel.

Du kan ju köpa en gammal motor men det kostar säkert 5k+ skulle jag tippa, försök få en rasad motor (billigare) så kan du plocka trumman och skifta över drev om dina är taskiga, och gafflar om du känner för det.

Fast det är ju svårt att säga om mer är kass i motorn innan den ligger i delar, men du kan nog räkna minst 1000 spänn bara för att dela den, packningar kan vara rätt dyrt, är min erfarenhet.

Du fixar det på en helg med lite mekvana och en verkstadshandbok.

Tack så hemskt mycket för era svar!

Det låter som att det blir till att sälja hojen, den är inte värd tillräckligt mycket för att lägga ned så mycket pengar (som jag ändå inte har) på.

Vad tror ni man kan få för en Suzuki GSX750F-97 som gått snart 8000 mil, har en sprucken sidokåpa och en del repor? En kasse öl eller? :gråta

Kan du inte börja med att få någon kunnig SH-polare att titta närmare på maskin först?

Tack så hemskt mycket för era svar!

Det låter som att det blir till att sälja hojen, den är inte värd tillräckligt mycket för att lägga ned så mycket pengar (som jag ändå inte har) på.

Vad tror ni man kan få för en Suzuki GSX750F-97 som gått snart 8000 mil, har en sprucken sidokåpa och en del repor? En kasse öl eller? :gråta
Du borde kunna få 15 för den, kanske.

Haha, du framstod som mer sympatisk i din förra post. :tungan

Kolla i mitt garage. Har precis renoverat min låda med en hoppande 3:a.
Har lagt upp en del bilder på när jag höll på. Tyvärr så får du räkna med minst 3000 kr i kostnad beroende helt på vad som har gått sönder. Jag fick lägga ca 4500 kr för 2 drev, 1 gaffel, packningar, olja och lite annat.
Sen är det inte överdrivet komplicerat att göra det. Krävs jobb och tålamod bara.
Lycka till hur du nu än gör.....

http://www.sporthoj.com/garage/?hean74renovering

Kolla i mitt garage. Har precis renoverat min låda med en hoppande 3:a.
Har lagt upp en del bilder på när jag höll på. Tyvärr så får du räkna med minst 3000 kr i kostnad beroende helt på vad som har gått sönder. Jag fick lägga ca 4500 kr för 2 drev, 1 gaffel, packningar, olja och lite annat.
Sen är det inte överdrivet komplicerat att göra det. Krävs jobb och tålamod bara.
Lycka till hur du nu än gör.....

http://www.sporthoj.com/garage/?hean74renovering

Tack för tipset!

Jag har inte tillgång till något garage tyvärr och ska jag vara ärlig tror jag att jag skulle ta mig vatten över huvudet om jag försökte mig på ett dylikt projekt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph