rasad motor i R6??

>Hanning< skrev:
2276726 är du säker på att den går på alla fyra? :confused:
när jag väl fick den å börja varva över 1500rpm så verkade den gå på alla 4 cylindrarna iaf

Psychobiker skrev:
2276713 Du, om du funderar på att lämna in den för att en firma ska mecka loss motorn och kika vad som är fel kan du lika gärna köpa en ny direkt, det kommer att springa iväg i pengar som fan, och sen kommer de förmodligen bara säga att det blir billigare med en ny istället för att renovera, och så får du betala X antal timmar skruvjobb á 600 spänn. Jag avundas dig inte, var i samma sits för ett par år sen...

/Pajje
iofs, de tar ganska många timmar å skruva isär den.. tänkte inte på att de kan bli såpass dyrt :S

de vore riktigt hyggligt om du kunde hjälpa mig med det.

heimdal skrev:
2275332

vad kan de vara? hade inne den på 3600milservice alldeles nyligen..

Om du hade den inne på service precis nyligen ska du nog inte röra motor/tappa ur något utan ta den till en verkstad för att få en diagnos på vad som hänt,
dyrast är att lämna den på annan verkstad än den som gjorde servicen men då
kan dom iaf påpeka vad som är fel och sen hänvisa till servicen som var gjord.

Om du bara har en verkstad så får dom kolla vad som hänt,
lär vara nåt dom glömt/struntat i.

/cleaner

cleaner skrev:
2276762 Om du hade den inne på service precis nyligen ska du nog inte röra motor/tappa ur något utan ta den till en verkstad för att få en diagnos på vad som hänt,
dyrast är att lämna den på annan verkstad än den som gjorde servicen men då
kan dom iaf påpeka vad som är fel och sen hänvisa till servicen som var gjord.

Om du bara har en verkstad så får dom kolla vad som hänt,
lär vara nåt dom glömt/struntat i.

/cleaner

En bra poäng, snacka med firman först och kolla EXAKT vad som är gjort (gärna innan du säger att det blivet problem). Vet som sagt inte vad som görs på en R6 på 3600 mil. Ventiljustering var vid 4200 såg jag, emn de kan ju iof ha sjystera ventilerna iallafall, och inte dragit åt överfallen till kamaxlarna så de ligger löst. Skulle nog kunna resultera i en del skrapljud...och att kamkedjan kuggat över.

Jag tror inte det är transmissionen, låter definitivt som nått kamkedje/kamaxelproblem.

Vi väntar med spänning på vad firman säger!

Last edited:
kollade i servicemanualen, å där står de ventiljustering vid 4200 mil...
förgasarna ´synkas var 600e mil

har somsagt tidigare hört ett "rasslande" läte från motorn vid ca 5000rpm.. å de har varit sen jag köpte hojen. de lät ungefär som om 2 brickor låg å skramlade mot varandra.

men om jag läst detta lite tidigare så hade jag inte tappat olja, tatt bort grenrör, tank sadel och luftburk :huvet
men oljan var mörkröd å verkade inte ha nått skit i sig vad jag kunde se iaf.

Last edited:
Yamaha har ju ändrat serviceintervallen till var 1000:e mil, så de kan ju möjligtvis kört en 4000-milaservice ändå? Bara en tanke...

Själv hade jag inte vågat köra 1 meter om jag så skulle få leda hojen hem. Kan bli BRA mycket dyrare att starta motorn efter en sådan grej. Hoppas som sagt att kamkedjan hoppat över en kugg och att ventilerna är hela och fina.

lider med dig, min växellåda sa upp sig totalt igår. Hoppas ditt inte är så illa :fyllisar

heimdal skrev:
2276970

har somsagt tidigare hört ett "rasslande" läte från motorn vid ca 5000rpm.. å de har varit sen jag köpte hojen. de lät ungefär som om 2 brickor låg å skramlade mot varandra.

men om jag läst detta lite tidigare så hade jag inte tappat olja, tatt bort grenrör, tank sadel och luftburk :huvet
men oljan var mörkröd å verkade inte ha nått skit i sig vad jag kunde se iaf.

Ok, det har alltså skramlat lite förut...Det låter väldigt troligt tycker jag att diin kamkedjesträckare är kass. Förmodligen så har kedjan kommet i självsvängning vid just 5000 varv och slagit i väggarna i utrymmet den jobbar i. Och sen helt enkelt kuggat över nu senast. Vi kikar på det, bor du inne i Skövde?

/Pajje

Jag hjälpte Heimdal att skruva idag, och det var kammarna som låg duktigt fel. Vi la rätt dom och sen gick den finfint igen. Det jag inte förstår är hur det har kunna kugga över!
kedjan såg fin ut och var spänd, kamkedjesträckan verkar fungera precis som det ska. Får se om rasslet vid 5000 varv försvunnet när han hunnet provköra.

Men det var skönt att det inte var nått generalras iallafall. :banana

/Pajje

Psychobiker skrev:
2284451 Jag hjälpte Heimdal att skruva idag, och det var kammarna som låg duktigt fel. Vi la rätt dom och sen gick den finfint igen. Det jag inte förstår är hur det har kunna kugga över!
kedjan såg fin ut och var spänd, kamkedjesträckan verkar fungera precis som det ska. Får se om rasslet vid 5000 varv försvunnet när han hunnet provköra.

/Pajje
:tummenupp
Om de hade det isär och gjorde 4000mila kanske de fick lite för mkt av slacket på fel sida.
Bara en tanke.
Hoppas det löser sig. :)

blir nog te å lämna in istället .. dyyrt.. men de brukar de bli när man har tummen nära mitten av näven[/QUOTE]

Men nu har du ju ett jätte läge att lära dig!! Troligen så måste ju en del kåpor bort, plus tank, luftburk och troligen ventil kåpa. Låna lite nycklar, spärrskaft mm. Se och lär!
Är du sen tveksam på hur det sitter/satt så ta ta lite kort under tiden.
Men vist, får du hjälp så är det klart att du ska tacka ja.

Lycka till

Psychobiker skrev:
2284451 Jag hjälpte Heimdal att skruva idag, och det var kammarna som låg duktigt fel. Vi la rätt dom och sen gick den finfint igen. Det jag inte förstår är hur det har kunna kugga över!

/Pajje

snacka om att ha tur.. va som en kompis jag hjälpte nyss me hans ktm supermoto och en av låsmuttrarna till ventiljusteringen hade lossnat och följt med kamkedjan ner i motorn och resulterade i att en länk blev skadad fast höll ihop.. eller ena sidan av länken va helt av rättare sagt och han hade kört hem och provstartat flera gånger för att olika folk skulle lyssna på den... hittade delar av muttern i botten av motorn... inget va trasigt... ibland ska man ha tur.. skönt att de itne va super ras :banana

Bobby Orr skrev:
2284585 blir nog te å lämna in istället .. dyyrt.. men de brukar de bli när man har tummen nära mitten av näven

Men nu har du ju ett jätte läge att lära dig!! Troligen så måste ju en del kåpor bort, plus tank, luftburk och troligen ventil kåpa. Låna lite nycklar, spärrskaft mm. Se och lär!
Är du sen tveksam på hur det sitter/satt så ta ta lite kort under tiden.
Men vist, får du hjälp så är det klart att du ska tacka ja.

Lycka till[/QUOTE]
jotack.. med hjälp av pajje så har ja lärt mig massor idag..

men som han skrev.. det är en gåta vad som orsakade att kamkedjan kuggade över :va

hann inte slänga på tanken idag, så de blir väl gjort framåt fredag nån gång..
va lite pill å få dit clips å grejer under luftburken

tack för hjälpen igen pajje :)
btw.. du heter väl inte pajje :va

Nej, men de flesta känner mig under det namnet, tom beväringsjävlarna :mad:

Martin står det visst på körkortet tror jag

Last edited:
Psychobiker skrev:

/Pajje
Kanske borde byta spännaren bara för att va på den säkra sidan?

Hur kommer man åt kamkejdjespännaren?
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska den sitta under en kåpa på höger sida :va

jag har lärt mig det nu.. den sitter på höger sida, inne bakom ramen
vid ställskruven till tomgångsjusteringen

har för mig den satt med 2 insex

Back