Rasad gsxr 1000 -92!!

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
HONDA CRF 450 -04
Rasad gsxr 1100 -92!!

då var det färdigåkt på ett tag.. var ute och åkte i går. dror ur på 4:an vid 12.000 rpm då KNACK KNAKC KANCK KANCK........ NEJ... slog av och stannade vid vägkanten och började kolla på hojen inga yttre skador men ingen olja i nivå fönstret. ringer en kompis som får komma med 1 liter olja som vi hälde i. fortfarande ingen olja i fönstret... så vi åker på statiol och köper 4 liter ny ojla och byter olja vid vägkanten. startar och provar varva lite och det verkar tyst men när jag drar iväg och belastar motorn kommer det tillbaka... vid ca 3.000 varv :huvet
det låter som ett slut vev lager SUCK köpte hojen för ca 1 vecka sedan...

Last edited:
nedfodrad 1100 eller uppborrad 750 kanske?!

Tråden är skapad i teknik forumet men ingen fråga är ställd?

Jag har rasat flera motorer men har inte skrivit någon tråd, vart ligger allmänintresset?

laga den då....
ca4000:-

JA JA JA ta det lugnt nu... jag måste bara skriva av mig lite.....

Melin skrev:
JA JA JA ta det lugnt nu... jag måste bara skriva av mig lite.....
De brukar folk göra i dagböcker! :D

Har du tur är det bara att byta ett lager, ur me motorn, riv den underifrån, kolla hur illa det är!

Men för att göra det lite ljusare så här framåt kvällningen... de flesta vevar går att putsa upp och räta ut om det skulle behövas. Ifall överdimensionerna på vevstakslagren inte riktigt räcker till gör inte heller så mycket - huvudsaken du har under 0.10 mm spel - och det får man om nu inte vevaxeln skulle vara helt fruktansvärt torsk.

Jag har även 12 fräscha originalvevstakar liggandes i bra-att-ha-lådan utifall du skulle behöva någon - för himla billiga pengar. Jag riktar, putsar och polerar mina egna vevslängar och om du vågar kan jag kanske fixa din vevaxel för en billig penning - dock vägrar jag skruva nåt på motorn.

äntligen får man lite medvind här allafall...
grejen är den att han som sålde hojen sa att den var ny servad så jag brydde mig inte om att kolla det på en gång.. kommer nog att göra det i fortsättningen :mattias
nu har jag lite frågor.. har inte skruvat så mycket mc i mitt liv.. det är ju lite annolunda än gamla bil motorer...
Var sitter märkning för övre dödläge??
mer man bör tänka på vid rivning av motorn??

Nej jag har inte slips på jobbet.. jobbar som svetsare coh har skruvat sedan jag orkade dra åt en topplocksbult... dock inte så mycket mc motorer

Ö.D. är "T" märket på signalgivarrotorn bakom den högra lilla motorkåpan. Den ska peka mot en slits vid signal-pickupen. Om T't står på pickupen eller rotorn kommer jag inte ihåg. Enklast är nog att skruva ur ett stift och stoppa ned en lång smal skruvmejsel och drar runt försiktigt. Om du tar bort startmotorn (två skruvar) kan du även dra motorn baklänges (lite enklare).

Var rädd om alla gamla packningar och o-ringar. Räkna med att behöva köpa 6 st nya o-ringar (sitter mellan topp och cylinder) som sitter runt de yttre och de två främre inre dragstängerna. Låna/köp en service-manual.
Se till att lägg allt i små märkta lådor så att du vet var saker och ting ska sitta. Speciellt viktigt är det med de extrahärdade bultarna i både M6 och M8 att de kommer på rätt ställe vid monteringen igen. Skiter det sig totalt finns det hopers folk på Sporthoj som kan tänkas ge dig en hjälpande hand när det är så dags att montera ihop den.

För att mäta vevaxel och vevstaks-spelet behöver du s.k. PlastiGauge. "Grön" eller "Röd" funkar. Hansén Racing och Persåkers bör ha sånt. Jag har även sådana liggandes hemma hos mig om du inte får tag på dom.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...